• شماره خبر : 32457۱ ۹۷
  • تاریخ انتشار : یکشنبه, ۱۹ فروردین
  • این صفحه را چاپ کن
  • استراتژی ترامپ و سردرگمی شرکت های آمریکایی در ایران

    دکتر عبدالرضا کامیاب، یکی از فعالان اقتصادی و متخصص تغذیه دام و طیور در ایران و مقیم کشور آمریکاست. وی در بحبوحه تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران، ریسک تجارت با ایران تحریم شده را پذیرفت و پس از امضای تفاهم نامه هسته ای غرب با کشورمان، وضعیت بهتری برای شرکتش ایجاد شد.

    شرکت های آمریکایی

    استراتژی ترامپ و سردرگمی شرکت های آمریکایی در ایران

    دکتر عبدالرضا کامیاب، یکی از فعالان اقتصادی و متخصص تغذیه دام و طیور در ایران و مقیم کشور آمریکاست. وی در بحبوحه تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران، ریسک تجارت با ایران تحریم شده را پذیرفت و پس از امضای تفاهم نامه هسته ای غرب با کشورمان، وضعیت بهتری برای شرکتش ایجاد شد.

    اگنا؛ حالا با تغییر دولت در ایالات متحده آمریکا و پس از تهدیدهای دونالد ترامپ مبنی بر خروج امریکا از تفاهم نامه برجام یک و وضع تحریم های جدید در چهارچوب برجام دو علیه ایران، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گفت و گویی با این بازرگان موفق ایرانی-امریکایی انجام داده است. کامیاب در این گفت و گو از سردرگمی های شرکت های آمریکایی برای مراودات تجاری با ایران را یادآوری کرد و وضعیت جدید را غیر منتظره برشمرد.
    متن ترجمه شده این گفت و گو را می خوانید.

     

    شرکت های آمریکایی که در ایران تحت معافیت های وزارت خزانه‌داری قبلی تجارت می کردند، به دلیل خروج کاخ سفید از تفاهم هسته‌ای ۲۰۱۵، در بلاتکلیفی به سر می برند.

    عبدالرضا کامیاب، صادرکننده مکمل های غذایی دام در پلینو تگزاس، سال های گذشته توانست تجارت با کشوری( ایران) را آغاز کند که همیشه از رابطه با آن اجتناب شده است. با تهدیدهای ترامپ مبنی بر خروج امریکا از تفاهم هسته ای با تهران و اعمال تحریم های جدید، در حال حاضر او نگران شرکتش است.

    کامیاب که در سال ۲۰۰۱ از ایران به ایالات متحده نقل مکان کرد، در این زمینه گفت: ” انتظار خروج امریکا از تفاهم هسته ای و یا وضع تحریم های جدید علیه ایران را نداشتیم. با توجه به اینکه ترامپ خود مرد تجارت است، فکر می کردم که تجارت با ایران هم گسترش می یابد.”

     

    استثنائات وزارت خزانه داری

    کامیاب، مانند ده ها شرکت دیگر کوچک و متوسط آمریکایی، به دلیل استثنائات اعطا شده توسط وزارت خزانه داری به تحریم های اقتصادی در آن زمان برای مواد غذایی و دارویی با مبنای  بشردوستانه، در بازار ایران حضور یافت. مکمل های تغذیه ای که کامیاب به بازار ایران می فرستاد، به حیوانات کمک می کرد تا سریع تر و سالم تر رشد کنند. این مکمل های تغذیه ای در ایران موجود نبودند و کامیاب توانست این خلا را پر کند.

     

    این ریسک پس از توافق هسته ای ایران در سال ۲۰۱۵ سود کلانی برای او به همراه داشت و توافق هسته ای موجب شد پس از لغو محدودیت هایی که در برنامه هسته ای وجود داشت، تحریم های بین المللی برداشته شود و به همین دلیل به شرکت های بیشتری اجازه ورود به بازار و فروش آسان تر انواع کالاها را می داد.

     

    بنابراین؛ دولت امکان تغییرات جدیدی را داد اما در ژانویه امسال، رییس جمهور دونالد ترامپ، منتقد قدیمی توافق هسته ای، صراحتا اعلام کرد که اگر تغییرات قابل توجهی در آن ایجاد نشود، امریکا از این توافقنامه مهم خارج خواهد شد.

    بر همین اساس و در هفته های اخیر، رییس جمهوری دو منتقد این پیمان را برای پیوستن به دولت خود انتخاب کرده است؛ مایک پامپئو به عنوان وزیر امور خارجه و جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی امریکا منصوب شدند.

    ترامپ همچنان از توافق هسته ای انتقاد کرد و با اشاره بر محدودیت زمانی تحریم های برنامه هسته ای و کمبود محدودیت های برنامه موشکی بالستیک، گفت که  توافق هسته ای با ایران دارای نقص است. کاخ سفید هنوز مستقیما تاثیر پایان دادن به این توافق بر تجارت آمریکا را در نظر نگرفته است.

     

    می توان گفت؛ تاکنون معافیت هایی که ImEX Gulf کامیاب و سایر شرکت های تجاری بزرگ و کوچک آمریکایی را در برگرفته است هنوز با تهدید مستقیم مواجه نشده اند اما بسیاری از صاحبان این شرکت ها در راستای چشم انداز سیاسی که با حذف معافیت ها و یا تحریم های جدید همراه خواهد بود و منجر به افزایش هزینه های تجاری خواهد شد، در حال برنامه ریزی و اقدامات بعدی و حتی پایان دادن به روابط تجاری با ایران هستند.

     

    کامیاب همچنین به دنبال فروش محصولات در آفریقاست. ریچارد وایت، مدیر اجرایی Sportika در برلین کنتیکت گفت که او با نمایندگان کنگره در حال رایزنی و لابیگری است تا در صورت محدودیت معافیت ها، منافع شرکتش را حفظ کند.

     

    او گفت: “هر بازاری در مقطع زمانی خاصی ممکن است در معرض خطر قرار گیرد و مدیران شرکت ها را نگران کند”. Sportika حدودا ۱۵ سال به ایران صادرات داشته است.

     

    این درحالی است که رقبای کامیاب، پیش از این ریسک حضور در بازار ایران را بسیار بالا می دانستند. برای نمونه؛ شرکت Paymentwall در سن فرانسیسکو که در زمینه تکنولوژی های حسابداری فعالیت می کند، پس از اجرای توافق هسته ای در سال ۲۰۱۶، حرکت کوچکی در بازار ایران انجام داد اما به دلیل تبلیغات گروه های لابی ضد ایران( United Against Nuclear Iran )مبنی بر ریسک تجارت در ایران سریعا از این تجارت کنار کشید.

     

    آنر گاندی، مدیر اجرایی Paymentwall گفت: “من فکر می کنم پتانسیل خوبی در ایران وجود دارد اما ریسک تجارت در آنجا بیش از حد بالاست و نمی خواهم متضرر شوم و به زندان بروم!”

     

    تجارت با ایران

    به هر روی؛ در حال حاضر تجارت با ایران با چالش های بی شماری همراه است. هزینه های بیمه حمل و نقل افزایش یافته است و نگرانی هایی  وجود دارد که اقدامات ایالات متحده می تواند تجارت در این کشور را متوقف کند.

    بنابراین تعداد محدودی از شرکت های حمل و نقل مایل به حضور در صنعت حمل و نقل ایران هستند. ارزش ریال ایران در حال تضعیف است و صادرات کالا از این کشور را گران تر کرده است.

     

    ترس از تحریم های جدید و تصویب قانونی جدید برای محدودیت های دیگر، بسیاری از بزرگترین شرکت های آمریکایی را از حضور در بازار ایران بازمی دارد.

    حتی  سازندگان اتومبیل فرانسوی رنو و پژو و غول نفتی Total نیز درگیر این چالش ها هستند.

     

    بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران به تازگی در مصاحبه ای با روزنامه Wall Street ،گفت: “شما (رسانه ها) دلیل اصلی از دست دادن فرصت شرکت های آمریکایی برای حضور در این بازار(ایران) هستید. اگر آنها را برای نرفتن به ایران زیر فشار نگذارید، ایالات متحده می تواند از ایران سود ببرد.”

     

    روزبه علی آبادی، یک آمریکایی ایرانی تبار و مشاور شرکت های آمریکایی برای حضور در بازار ایران، گفت: «هرگونه محدودیت بیشتر برای صادرات دارویی آمریکا به ایران دیگر قابل تحمل نیست.

     

    او گفت که اگر قوانین جدید دامنه تحریم ها را گسترش دهد، شرکت های دارویی ایالات متحده می توانند تجارت خود را در ایران متوقف کنند.”

     

    همچنین کنگره امریکا در حال وضع قوانین جدیدی است که معامله شرکت های کوچک تر را با سپاه پاسداران ممنوع می کند.

     

    تجارت مستقیم بین ایالات متحده و ایران از لحاظ تاریخی پیشینه زیادی ندارد و کل صادرات و واردات در سال گذشته حدود ۲۰۰ میلیون دلار بود که با لغو ممنوعیت، همراه با افزایش صادرات فرش ایرانی به ایالات متحده، کمی افزایش نشان داد.

     

    با این تفاسیر؛ تمامی شرکت های امریکایی نگران از دست دادن تجارت با ایران نیستند.