• شماره خبر : 36746۲۰ ۹۷
  • تاریخ انتشار : دوشنبه, ۲۸ آبان
  • این صفحه را چاپ کن
  • در مورد مصوبه قیمت ۹۸۰۰ تومانی مرغ بعدا صحبت می کنم!/ایران، بزرگترین واردکننده ذرت، سویا و روغن خام

    معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در مورد مصوبه اخیر سازمان حمایت برای تعیین قیمت ۹۸۰۰ تومانی مرغ گفت: در این مورد بعدا صحبت می کنم و الان فرصت مناسبی نیست.

    کالاهای اساسی

    معاون توسعه بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی:

    در مورد مصوبه قیمت ۹۸۰۰ تومانی مرغ بعدا صحبت می کنم!/ایران، بزرگترین واردکننده ذرت، سویا و روغن خام

    معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در مورد مصوبه اخیر سازمان حمایت برای تعیین قیمت ۹۸۰۰ تومانی مرغ گفت: در این مورد بعدا صحبت می کنم و الان فرصت مناسبی نیست.

    به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی  ایران(اگنا)، علی اکبر مهرفرد در جمع خبرنگاران در حاشیه همایش مشترک ایران و اتحادیه اروپا، از پاسخ دادن به خبرنگاران مبنی بر تصویب قیمت مرغ هر کیلوگرم ۹۸۰۰ تومان(برای مصرف کننده) اظهارنظر نکرد.

    وی گفت: این قیمت هنوز ابلاغ نشده است و امروز در مورد همایش و محورهای آن صحبت می کنیم و اکنون زمان  مناسبی برای پرداختن به این موضوع(قیمت مرغ ) نیست!

    گفتنی است؛ روز گذشته نشستی با حضور اعضای تشکل های کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران و نمایندگان سازمان حمایت در همین زمینه برگزار شد اما مهرفرد به عنوان نماینده وزارت جهاد کشاورزی در این نشست حضور نیافت.

    معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی، گفت: توسعه زنجیره های تولید محصولات در بخش اقتصاد کشاورزی ایران نامتوازن است و با همکاری و استفاده از استانداردهای اتحادیه اروپا می توانیم به پیشرفت های خوبی دست یابیم.

    مهرفرد، افزود: صنعت غذایی ما برای پیشرفت به تکنولوژی نیاز دارد؛ گرچه پیشرفت هایی در این زمینه داشته ایم اما همچنان در بازار داخلی و بین المللی موانعی داریم که باید برطرف شود.

    معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: سالانه ۱۲۲ تن محصول کشاورزی در ایران تولید می شود که ۱۵ تا ۱۶ تُن آن محصولات پروتئینی، ۲۲ میلیون تن محصولات باغی مثل میوه و سبزی، شیلات ۲ میلیون تن و ٨٢ میلیون تن محصولات زراعی است.

    مهرفرد ارزش کل تولیدات کشاورزی را در ایران با محاسبه قیمت های بین المللی ۷۵ میلیارد دلار اعلام و اظهار کرد: از این میزان ۱۰ میلیارد دلار مربوط به اقلام وارداتی است و ۶ میلیارد دلار نیز محصولات کشاورزی صادر می شود.

    وی اضافه کرد: ۲۰ هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ فرآوری محصولات در کشور فعال هستند و در مجموع ۱۵۰ میلیون تن ظرفیت فرآوری دارند اما بخشی از این ظرفیت هم خالی است.

    مهرفرد استراتژی کشاورزی ایران را برپایه نخست بهره وری آب دانست و گفت: توسعه گلخانه ها و تولید سبزیجات گلخانه ای، کشت نشایی و استفاده از بذرهای مناسب با اقلیم برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

    معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهادکشاورزی، افزود: در دولت های یازدهم و دوازدهم در مجموع هشت میلیارد دلار در بخش بهره وری آب و روش های نوین آبیاری سرمایه گذاری شده است.

    وی اظهار کرد: با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته در سال های اخیر، در بخش زراعی و تولید گندم با وجود کاهش سطح زیر کشت، افزایش تولید داشته ایم.

    به گفته وی، در تولید ماده خشک به ازای یک متر مکعب آب نسبت به سال های گذشته رشد داشته ایم و همچنین در بخش های دیگر همچون جنگل، مرتع و توسعه کشاورزی نیز شاهد توسعه بوده ایم.

     

    ایران، بزرگترین واردکننده ذرت، سویا و روغن خام

    معاون حجتی، ایران را یکی از بزرگترین واردکنندگان کالاهای اساسی در جهان برشمرد و افزود: توسعه کشاورزی سبب شده است در برخی محصولات مازاد تولید و در برخی کالای اساسی همچون ذرت، سویا(دانه و کنجاله) و روغن خام با کمبودهای زیادی مواجه باشیم.

    وی ادامه داد: به دلیل محدودیت در منابع آب، برای توسعه کشت ذرت که محصولی آب بر است، برنامه ای نداریم بنابراین در این زمینه همچنان واردکننده می مانیم.

    وی اضافه کرد: اکنون ٧٠ درصد جو و برنج مورد نیاز ایران از محل تولید داخلی تامین می شود اما در زمینه گوشت ۱۰ تا ۱۵ درصد و انواع بذر سم و کود و ماشین آلات کشاورزی واردات داریم.

    مهرفرد گفت: البته ایران در تولید انواع میوه، سبزی، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و شیلات با مازاد تولید روبروست و در این بخش ها با چالش هایی نیز مواجهیم.

    وی ایران را از کشورهای صادرکننده خشکبار بویژه خرما و پسته معرفی کرد و افزود: در مجموع با توجه به کمبود آب ظرفیت بزرگ کشاورزی ایران، برای توسعه بالاست.

     

    تجارت سه میلیارد دلاری کشاورزی بین ایران و اروپا

    مهرفرد گردش مالی بخش کشاورزی ایران و اروپا را بین ۲٫۵ تا ۳ میلیارد دلار در سال برشمرد و گفت: ایران خواهان توسعه روابط تجاری در بخش کشاورزی با اتحادیه اروپاست.

    معاون وزیر جهادکشاورزی توسعه روابط ایران و اروپا را برای بازار در منطقه با اهمیت برشمرد و ادامه داد: ایران با داشتن جمعیت ۸۰ میلیونی و قرار گرفتن در منطقه ای با جمعیت ۳۰۰ میلیون نفر در حوزه آسیای میانه و خلیج فارس و کشورهای عراق و افغانستان با یک بازار ۴۰۰ میلیون نفری سر و کار دارد.

    مهرفرد توسعه زیرساخت ها را دستور کار سمینار امروز اعلام و اظهار کرد: قرار است در زمینه استانداردها، کاهش آلاینده ها و باقیمانده سموم، ردیابی محصولات تا مصرف و توسعه کشت محصولات ارگانیک در قالب انعقاد تفاهم نامه یا قرارداد با اتحادیه ارپا همکاری کنیم.

    وی ادامه داد: این همکاری ها سبب می شود ایرانی ها بدانند چگونه تولیدات خود را با استانداردهای مورد تایید اتحادیه اروپا بسته بندی و صادر کنند که مورد پسند کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار بگیرد.

    وی اظهار کرد: همچنین می توانیم از اتحادیه اروپا برای عضویت ایران در توسعه تجارت جهانی استفاده کنیم.

    مهرفرد افزود: در تلاشیم در زمینه گل و گیاه زینتی مانند فلورای هلند با اتحادیه اروپا روابط تجاری برقرارکنیم تا به یک بازار مناسب محلی و منطقه ای جهانی برسیم.

    وی توسعه زنجیره های تولید را یکی از زمینه های مهم همکاری اتحادیه اروپا با ایران دانست و اظهار داشت: این مهم در بخش هایی از اقتصاد کشاورزی ایران توازن ندارد و حلقه های تولید به هم پیوسته نیستند بنابراین این نقص باید در سطح ملی و منطقه ای اصلاح شود.

    این مقام مسول در وزارت جهادکشاورزی گفت: در زمینه تولید با فناوری های پیشرفته (های تک) بذر، سم و ماشین آلات کاورزی، مکمل ها، تثبیت کننده ها (استابلایزر) و افزودنی ها در خوراک نیاز به توسعه داریم که تحریم مشکلاتی برای تولید و واردات ما در این خصوص ایجاد کرده است.

    مهرفرد ابراز امیدواری کرد با توسعه زمینه های همکاری های ایران و اروپا این موانع برطرف شود.