• شماره خبر : 38999۴ ۹۸
  • تاریخ انتشار : سه شنبه, ۲۱ اسفند
  • این صفحه را چاپ کن
  • ضرورت بهره گیری شرکت های دانش بنیان از داده های بخش کشاورزی

    مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در نخستین نشست هم‌اندیشی شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها و صنایع زنجیره‌ گندم، آرد و نان و کالاهای اساسی، بر ضرورت بهره‌گیری شرکت‌های دانش بنیان و نوآوران از داده‌های موجود حوزه‌ کشاورزی تاکید کرد.

    شرکت های دانش بنیان

    مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران مطرح کرد:

    ضرورت بهره گیری شرکت های دانش بنیان از داده های بخش کشاورزی

    مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در نخستین نشست هم‌اندیشی شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها و صنایع زنجیره‌ گندم، آرد و نان و کالاهای اساسی، بر ضرورت بهره‌گیری شرکت‌های دانش بنیان و نوآوران از داده‌های موجود حوزه‌ کشاورزی تاکید کرد.

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) به نقل از روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران، یزدان سیف در اولین نشست هم‌اندیشی شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها و صنف و صنعت گفت: از سال ۹۲ در بخش کشاورزی، سامانه‌های پهنه‌بندی طراحی شده و کارشناسان فناوری بیش از ۳۰ میلیون رکورد به ثبت رسانده‌اند که زمینه های تولید دانش در زنجیره‌ی گندم، آرد و نان فراهم شده است.

    سیف ادامه داد: در حوزه‌ تولید و خرید گندم، داده های یک میلیون و ۵۰۰ هزار محموله در مراکز خرید، به ثبت رسیده و استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان با بهره‌گیری از این داده‌ها در جهت کاهش هدر رفت سرمایه ملی و کمک به اقتصاد خود و مردم استفاده کنند.

    وی یکی از آسیب‌های موجود در حوزه‌ گندم آرد و نان را با وجود داده‌های لازم در این حوزه، عدم گردش دیتا دانست و گفت: برای نمونه، ما باید بدانیم که چرا برای مبارزه با آفات در سیلوها و مراکز ذخیره‌سازی به جای هوادهی از قرص‌های از بین برنده آفات استفاده می‌شود تا راهکارهای لازم را پیدا کنیم.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی تشریح کرد: در بخش نانوایان شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های لازم را برای تبدیل داده‌ به دانش نداریم، اما داده‌هایی در این بخش وجود دارد که می‌توانند به بهبود ۳۰ هزار میلیارد تومان بخش نان، ۷۰ میلیارد دلار بخش کشاورزی و ۵۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص ملی در چرخه تولید کمک کنند.

    سیف تشکیل دبیرخانه دائمی و مجمع شرکت‌های دانش بنیان و صاحب تکنولوژی را ضروری دانست و گفت: شرکت‌های دانش بنیان استارت‌آپ‌ها و نوآوران می‌توانند در بخش نوسازی نانوایی، طرح نوسازی واحدهای نانوایی ارائه کنند و از طریق تامین سرمایه مالی برای بهسازی واحدها کیفیت تولید و سلامت را ارتقا دهند.

    وی افزود: در بخش اقتصاد نانوایی‌ها، می‌توان با برنامه‌ریزی بر روی طراحی و ایجاد شبکه توزیع مناسب و کارامد خمیرمایه در بین نانوایان در جهت کاهش هزینه‌ها تأمین این ماده کار کرد؛ اما طراحی آن باید بر پایه وب و استفاده از اَپ‌ها به عنوان عنصر ارزش‌زا در کارها باشد.

    بر اساس این گزارش؛ حسام زند، مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این نشست با اشاره به ایجاد مرکز نوآوری غله و نان در شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه یک گفت: مرکز نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و استارت‎‌آپ‌ها شرایطی را مهیا کرده تا بزرگانِ صنایع مسائل خود را مطرح کنند.

    وی اظهار کرد: ۷۰ مرکز نوآوری، ۴۵ پارک علم و فناوری و ۲۰ مرکز رشد، ایجاد شده که باید برای تسهیل فعالیت، صندوق سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر حمایت از ایده‌های آنان ایجاد شود.

    مجدالدین، مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار نیز آموزش را مهمترین رکن ارتقای توانمندی در حوزه‌ی گندم، آرد و نان اعلام کرد و گفت: دانش‌هایی که حاصل فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌‌ها هستند باید چتر حمایتی خود را بر صنایع بگسترانند و با حمایت‌هایی که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود ساز و کارهای اجرایی مطلوب از جلسات کانون بیرون بیاید.

    محمد مرتضوی، رییس خانه صنعت و معدن نیز در این نشست با بیان ضرورت استفاده از دانش برای ارتقای بهره‌وری در زنجیره‌ گندم، آرد و نان اظهار امیدواری کرد که با ایجاد تغییرات لازم در نحوه‌ برداشت محصول، نحوه‌ی حمل و نقل، تبدیل گندم به آرد و بازنگری در شیوه‌های کنونی نتایج خوب از جمله کاهش هدر رفت در سرمایه‌ها را شاهد باشیم.

    قدرت حیدری، معاون برنامه‌ریزی شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز در این نشست با اشاره به سابقه‌ی طولانی این شرکت (از سال ۱۳۰۹ ) که متولی تأمین و توزیع کالاهای اساسی کشور است، گفت: ۲۲ میلیون تن کالا در هر سال از طریق فعالیت همکاران ما در مجموعه تامین و به فروش می‌رسد که این شبکه‌ی گسترده، طیف‌های مختلف اصناف و صنایع را در بر می‌گیرد و با وجود ۴۰۰ کارخانه آرد ۴۰  کارخانه تولید شکر و ۴۰ کارخانه تولید روغن، توجه به شرکت‌های دانش بنیان، استارت‌آپ‌ها را ضروری می‌سازد.