• شماره خبر : 35005۲۷ ۹۷
  • تاریخ انتشار : سه شنبه, ۱۶ مرداد
  • این صفحه را چاپ کن
  • مزیت استفاده از خوراک آماده بیشتر از خوراک سنتی است/برگزاری کارگاه های آموزشی- ترویجی توسط کارخانه ها

    رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران، از عملکرد مناسب برگزارکنندگان نمایشگاه فیداکسپو، قدردانی و بر مزیت های استفاده از خوراک آماده در واحدهای پرورش نسبت به خوراک سنتی، تاکید کرد.

    خوراک سنتی

    رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران:

    مزیت استفاده از خوراک آماده بیشتر از خوراک سنتی است/برگزاری کارگاه های آموزشی- ترویجی توسط کارخانه ها

    رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران، از عملکرد مناسب برگزارکنندگان نمایشگاه فیداکسپو، قدردانی و بر مزیت های استفاده از خوراک آماده در واحدهای پرورش نسبت به خوراک سنتی، تاکید کرد.

    غلامعلی فارغی، در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران(اگنا)، افزود: در خصوص استفاده پرورش دهندگان به ویژه مرغداران از خوراک آماده صنعتی، شوربختانه ذهنیت های گذشته ناشی از عملکرد نامناسب برخی تولیدکنندگان خوراک، همچنان وجود دارد.

    وی اظهار کرد: در برهه زمانی محدودی برخی کارخانه های خوراک از فرمولاسیون نامناسب و غیر علمی در ترکیبات خوراک آماده استفاده می کردند که منجر شد مرغداران به ویژه در واحدهای کوچک تر به استفاده از آسیاب میکسر روی بیاورند و به خوراک سنتی تمایل بیشتری نشان دهند.

    رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران، تصریح کرد: البته ممکن است در تمامی صنف ها و مشاغل چنین بی اخلاقی هایی دیده می شود که عده ای منافع شخصی را به منافع صنفی و تولیدی ترجیح می دهند.

    فارغی همچنین به ناآگاهی برخی مرغداران از فرمولاسیون خوراک و تاثیر آن بر بهبود ضریب تبدیل، اشاره کرد و گفت: در چنین وضعیتی مرغدار همچنان به دنبال قیمت تمام شده در ظاهر است و با عملکرد سنتی نمی تواند بهبود ضریب تبدیل را در پایان دوره پرورش محاسبه کند.

    وی ادامه داد: ناآگاهی مرغداران از تحلیل های اقتصادی باعث شده تا آنها بیشتر بر اساس شواهد و تجارب پرورش دهند و استفاده از تکنولوژی و روش های نوین و به روز تقریبا به عنوان فاکتوری فراموش شده تلقی می شود.

    فارغی همچنین بر لزوم فرهنگ سازی توسط کارخانه های خوراک در میان پرورش دهندگان تاکید و تصریح کرد: برای استفاده از این تکنولوژی ها و فناوری های نوین به ویژه در زمینه خوراک صنعتی، کارخانجات خوراک آماده باید اطلاع رسانی و ترویج کنند.

    وی افزود: اینکه برخی از صاحبان کارخانه های خوراک فکر کنند که مرغداران موظفند برای حفظ منافع شان، از خوراک صنعتی در واحدهای پرورش استفاده کنند، تفکر نادرستی است و آنها باید برای افزایش آگاهی مرغداران هزینه و تبلیغ کنند تا مرغدار در عملکرد هر دوره پرورش، به اقتصادی بودن استفاده از خوراک آماده پی ببرد. این از وظایف صنایع و کارخانجات به شمار می رود.

    فارغی ضعف دیگر تولیدکنندگان خوراک آماده را قیمت تمام شده در این واحدها دانست و گفت: گاهی قیمت تمام شده خوراک آماده نسبت به دان سنتی در مرغداری ها بیشتر می شود به همین دلیل صاحبان کارخانه های خوراک برای کاهش هزینه های ثابت تولید مانند سوخت و انرژی، دستمزدها و غیره باید مدیریت کنند.

    وی افزود: این فاکتورهای مختلف در کنار هم باعث شده تا مرغداران به صورت گسترده از خوراک آماده صنعتی استقبال نکنند و کارخانجات نیز با مشکل مواجه شوند.

    رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران، با بیان راهکارهایی در این زمینه، اظهار کرد: کارخانجات باید کارهای ترویجی و تبلیغی و آموزشی متناسب با اقلیم های متفاوت در مناطق مختلف کشور انجام دهند.

    وی افزود: اگر قیمت تمام شده خوراک آماده کاهش یابد، برای مرغداران و پرورش دهندگان جذابیت ایجاد می شود و آنها را به استفاده بیشتر از این محصولات ترغیب می کند.

    فارغی گفت: بر اساس اصول علمی و اثبات شده، مزیت خوراک آماده بیشتر از مزیت استفاده از خوراک سنتی به شیوه آسیاب میکسر مرغداری هاست. بر همین اساس این مزیت ها باید برای مرغداران محسوس باشد.

    وی تصریح کرد: به هر روی استفاده از دان آماده و خوراک صنعتی اساسا بهتر و باکیفیت تر از روش های سنتی است و باید به سمتی برویم که تمامی واحدهای پرورش، از این محصولات استقبال و استفاده کنند.