- پايگاه اطلاع رساني كشاورزي ايران - http://agna.ir -

مجوز افزایش ناوگان صیادی را به استان های ساحلی نمی دهیم/ شناور خارجی در دریای جنوب نداریم

کاکولکی معاون سازمان شیلات

 

معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات:

مجوز افزایش ناوگان صیادی را به استان های ساحلی نمی دهیم/ شناور خارجی در دریای جنوب نداریم

معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات [1] گفت: موسسه تحقیقات علوم شیلاتی [1] کشور رسما اعلام کرد که مجوز افزایش ناوگان صیادی را به استان های ساحلی نمی دهیم، زیرا ظرفیت این کار وجود ندارد و اقتصاد صیادان را با خطر مواجه خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) [1]، شاپور کاکولکی در نشستی با خبرنگاران درباره آخرین برآورد سال ۹۶ از میزان صید در کشور گفت: صید کل کشور حدود ۶۷۸ هزار تن است که از این میزان حدود ۲۹۰ هزار تن را تن ماهیان، ۸۲ هزار تن را سطح زیان ریز و ۲۳۵ هزار تن نیز به کف زیان که عمدتا در هرمزگان هستند، اختصاص دارد.

وی افزود: ۱۱ هزار تن ناوگان صیادی فعال هستند که ۱۴۱ هزار نفر به صورت مستقیم در این بخش مشغولند و حدود ۵۸ درصد تولید را به خود اختصاص داده اند.

او با اشاره به وضعیت خوب صید میگو نسبت به سال گذشته اظهار کرد: پیش بینی می کنیم که امسال ۱۲ هزار تن صید میگو داشته باشیم که حدود ۳ هزار تن نسبت به سال گذشته  افزایش تولید خواهد داشت.

کاکولکی به استفاده از تکنولوژی های جدید در صید را حائز اهمیت دانست و گفت: برنامه ما استفاده از شناور لانگ لاینر (رشته قلاب) است.

وی افزود: اگر طبق برنامه، شناورهای کشتی وارد ناوگان ایران شوند، با توجه به حجم بالای صید این شناورها از شمال غرب اقیانوس هند، برآورد ما این است که تا پایان برنامه ششم ۸۰ هزار تن به صید کشور اضافه کنیم.

معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات به جایگاه نخست ایران در میان کشورهای خلیج فارس و دریای عمان در صید تن ماهی از اقیانوس هند اشاره کرد و گفت: با دریافت مجوز از کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند (IOTC)، ۱۱ درصد از صید اقیانوس هند به ایران اختصاص دارد.

این مقام مسئول با اشاره به راه اندازی سیستم ردیاب [1] شناورهای صیادی اظهار کرد: در حال حاضر تمام ۱۱۰ شناور موجود، مجهز به سیستم ردیاب شناورهای صیدی هستند.

کاکولکی درباره احداث بنادر جدید در کشور نیز گفت: ۷۰ بندر و ۱۲۰ مرکز تخلیه صید در کشور فعال هستند و احداث ۱۶ بندر جدید در دست مطالعه است.

او با تاکید بر پیگیری بیمه تکمیلی صیادان، تاکید کرد: بیمه تکمیلی [1] صیادان برای اولین بار در کشور اجرا خواهد شد. طی ۱۵ روز آینده با همکاری اتحادیه صیادان و بیمه ها  وضعیت درمانی صیادان را بهبود خواهیم بخشید.

 

تشکیل دادگاه ویژه تخلفات شناورهای شیلاتی

کاکولکی از تشکیل دادگاه ویژه تخلفات شناورهای شیلاتی خبر داد و گفت: با همکاری سازمان شیلات و قوه قضاییه، دادگاه ویژه رسیدگی به تخلفات شناورهای شیلاتی تشکیل می شود تا به تعرض‌ به مناطق مرزی و صیدهای غیرمجاز آبزیان رسیدگی شود.

او با اشاره به تردد ۱۱ هزار شناور در کشور گفت: در یکی، دو ماه اخیر به تخلف ۸ شناور رسیدگی و پروانه فعالیت شان حذف شده است.

وی افزود: در استان هرمزگان برای تعداد ۸۰ شناور ۱۴۲۳ روز جریمه صادر شده است.

معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات همچنین درباره بازدارنده بودن جریمه ها نیز گفت: آیین نامه های تخلف در هفته آینده بازنگری و به استان ها ابلاغ می شود. یکی از مواردی که به این آیین نامه اضافه می شود و بسیار بازدارنده خواهد بود، ۳ ماه تعلیق پروانه صید است.

این مقام مسئول ادامه داد: با تفویض اختیارات ستاد عالی تخلفات از تهران به استان ها تلاش کردیم تا زمان کمتری برای رسیدگی به این جرایم اختصاص پیدا کند.

 

مجوز افزایش ناوگان صیادی را به استان های ساحلی نمی دهیم

معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات گفت: متاسفانه فشارهای زیادی از مقامات استانی و ملی برای اعطای مجوز افزایش ناوگان وجود دارد.

وی افزود: موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور رسما اعلام کرد که مجوز افزایش ناوگان صیادی را به استان های ساحلی نمی دهیم، زیرا ظرفیت این کار وجود ندارد و اقتصاد صیادان را با خطر مواجه خواهد کرد.

کاکولکی در زمینه اعطای مجوز افزایش ناوگان در آب های عمیق نیز اظهار کرد: در این زمینه باید بررسی های لازم صورت بگیرد.

او ادامه داد: از یکی، دو هفته آینده با همکاری موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور، پروژه ای تحقیقاتی درباره آب های عمیق بالای ۴۰۰ متر را آغاز خواهیم کرد.

این مقام مسئول افزود: اگر به اندازه کافی ذخیره وجود داشته باشد، براساس آن، مجوز صادر خواهیم کرد، اما برای آب های غیرعمیق به هیچ عنوان امکان افزایش ناوگان وجود ندارد.

 

گردش مالی سالیانه صید به قیمت عمده ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است

معاون صید و صیادی سازمان شیلات ایران به گردش مالی سالیانه صید اشاره کرد و گفت: گردش مالی سالیانه صید به قیمت عمده ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است، در حالی که طی ۴۰ سال گذشته، هزینه ای که در بنادر صورت گرفته ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به قیمت روز است.

وی افزود: اعتبار مورد نیاز پروژه های در دست ساخت حدود ۳۳۵ میلیارد تومان است، این در حالی است که اعتبار  ۴۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته و سعی داریم این منابع را از اعتبارات بخش خصوصی تامین کنیم.

 

شناور خارجی در دریای جنوب نداریم

کاکولکی درباره فعالیت شناورهای چینی در دریای جنوب کشور گفت: شناور خارجی در دریای جنوب نداریم و تمام مراحل ثبت شناور و تغییر پرچم بر عهده سازمان بنادر کشور است.

وی افزود: استفاده از خدمه خارجی موضوع دیگری است و حتی برخی شناورهای ایرانی ناخدای خارجی دارند و طبق آمارها حدود ۳۰۰ نفر از خدمه شناورهای ایرانی در آبهای ساحلی خارجی هستند.

معاون سازمان شیلات ادامه داد: تلاش داریم با آموزش کاپیتان، ناخدا و ملوانان ایرانی ظرف پنج سال آینده از خدمه خارجی استفاده نکنیم.

معاون سازمان شیلات درباره این ادعا که قرار است ۸۰ شناور چینی برای صیادی وارد آب‌های جنوب کشور شوند، گفت: این موضوع را تکذیب می کنم. در مجموع حدود ۸۵ شناور فعال در حوزه صید فانوس ماهیان دریای جنوب فعالیت دارند.

وی ادامه داد: از آنجایی که قیمت هر شناور بیش از ۳۰ میلیون دلار است، صیادان این شناورها را از کشورهای خارجی به شرط تملیک کرایه می کنند.

معاون سازمان شیلات با اشاره به قایق های غیرمجاز صیادی در آبهای ساحلی کشور گفت: تعداد قایق های غیرمجاز صیادی زیاد است که برخی از آنها شماره ثبت ندارند و برخی شماره های ثبت تفریحی دارند که به صید و صیادی غیرمجاز مشغول هستند.

 

صادرات ماهیان حرام گوشت به کشورهای جنوب شرق آسیا

کاکولکی با اشاره به مصرف نشدن ماهیان حرام گوشت در کشور گفت: کشورهای جنوب شرق آسیا متقاضی ماهیان حرام گوشت همانند یال اسبی هستند که با قیمت های خوبی نیز خریداری می شود.

وی افزود: صادرات این نوع ماهیان منع قانونی ندارد.

[2] [3] [4]