• شماره خبر : 46407۳۰ ۹۸
  • تاریخ انتشار : سه شنبه, ۸ بهمن
  • این صفحه را چاپ کن
  •  چشم انداز کشاورزی همراه با ۶ تغییر عمده در دهه پیش رو

    با وارد شدن به دهه جدید 2020 ، جالب است که در مورد تحولات 10 سال آینده  صنعت کشاورزی بیشتر  فکر کنیم و  اینکه برای مبارزه با چالش های  این صنعت در دهه آینده  چه کاری باید انجام دهیم. از طرفی به نظر می رسد که 6 تغییر عمده در کشاورزی جهانی دور از انتظار نخواهد بود.

    اخبار بین المللی ؛

     

    چشم انداز کشاورزی همراه با ۶ تغییر عمده در دهه پیش رو

     

    با وارد شدن به دهه جدید ۲۰۲۰ ، جالب است که در مورد تحولات ۱۰ سال آینده  صنعت کشاورزی بیشتر  فکر کنیم و  اینکه برای مبارزه با چالش های  این صنعت در دهه آینده  چه کاری باید انجام دهیم. از طرفی به نظر می رسد که ۶ تغییر عمده در کشاورزی جهانی دور از انتظار نخواهد بود.

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران ( اگنا ) ؛ به نقل از «پرسیژن اگ»، ۱۰ سال آینده پیشرفت ها ، فرصت ها و چالش های هیجان انگیزی را به همراه خواهد داشت. با وجودی که هیچ کس نمی تواند آینده را پیش بینی کند ، اما بر اساس مسیر فعلی فناوری ها و صنعت تجارت کشاورزی ، برخی از تغییراتی که ممکن است طی چند سال آینده شاهد آن باشیم برای صنعت قابل توجه است که به آن اشاره می کنیم:

    فناوری

    فناوری در بسیاری بخش های کشاورزی دقیق و کشاورزی دیجیتال وارد شده است ، اما به جای اینکه  منتظر وضوح بعدی ماهواره یا سنسور در  آینده باشیم ، نحوه استفاده و اتخاذ این فناوری در ۱۰ سال آینده مساله ای بسیار مهم است. . برای پذیرش و استفاده بیشتر ،  در دهه آینده باید فناوری هایی  که در دسترس ، ارزان و قابل استفاده هستند را مد نظر قرار دهیم. برای مثال انچه اهمیت دارد اگر  بتوانیم  برای تصمیماتی که می گیریم ،  به صورت سریع یک بازگشت سرمایه را در مزرعه را پیگیری کنیم  می تواند از موارد مثبتی باشد.

    با وجودی که پیشرفت های فناوری در حال حاضر شگفت آور هستند اما هزینه یا استفاده  آنها در تصمیم گیری های روزمره گران و محدود است. ما همچنان در مورد هوش مصنوعی ، یادگیری ماشین ، حسگرها و اینترنت اشیا (IoT)، مدیریت داده و فناوری ها خواهیم شنید. این درحالی است که  هوش مصنوعی در بخش کشاورزی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ با  نرخ رشد مرکب سالانه قابل توجه ۲۸٫۳۸ درصد رشد می کند. به طوری که انتظار می رود این فناوری ها و پیشرفت ها برای بخش صنعت کشاورزی طی ۱۰ سال آینده  هم با رشد و پیشرفت قابل توجهی  همراه باشد.

    اتوماسیون

    با اتصال دسترسی مناطق روستایی به پهنای باند ، و با بهبود  هوش تکنولوژی ،  اتوماسیون در بخش  تجهیزات ، اجرا و تصمیم گیری – می تواند انقلابی   ایجاد کند. انتظار می رود بازار کشاورزی در بخش اینترنت اشیا از ۱۱٫۲ میلیارد دلار امریکا در سال ۲۰۱۸ به ۲۰٫۹ میلیارد دلار امریکا در سال ۲۰۲۴ رشد یابد. همچنین پیش بینی می شود نرخ رشد مرکب سالانه به ۱۰٫۴ درصد از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ برسد.

    از سوی دیگر، اغلب ما  خودروهای خودران و مدل های تراکتور را دیده ایم ، اما ممکن است  در دهه آینده  با اتوماسیون بیشتری نسبت به آنچه که قبلاً دیده  ایم ، روبرو شویم؛ به طوری که شاهد  پیشرفت بیشتر در زمینه فناوری ، ارتباطات و علم داده باشیم. سیستم های آبیاری اتوماتیک مبتنی بر آب و هوا و نوع محصول ، ، ایجاد شغل ها در این زمینه و همراه با هشدار در مورد تهدیدات احتمالی در بخش های  تولید یا بازاریابی ، همگی در حال حاضر در سراسر صنعت کشاورزی هستند اما ممکن است دردهه آینده بیشتر و مطمئن تر  ارائه شوند.

    مقیاس

    اندازه  همه  موارد  در ۱۰ سال آینده مطمئناً تغییر خواهد کرد. از آنجایی که دهه آینده احتمالاً تغییر از نسل قدیمی کشاورزان به نسل جوان و جدید باشد ، تصمیمات بسیاری درمورد اندازه – از تجهیزات گرفته تا مزارع ، و نیروی کار – براساس نیاز نسل جدیدی از تصمیم گیرندگان در دهه ۲۰۲۰ تغییر خواهد کرد.

    از سوی دیگر در مورد اندازه  مزارع،  پرسشی مطرح می شود که آیا مزارعی مناسب ترند که ادغام و بزرگتر شدن شوند یا مزارع کوچکتر فرصت بازاریابی جاویژه (۱) را برای فروش به مصرف کنندگان خود ایجاد می کنند؟ اگر مزارع بزرگتر شوند ، آیا به دلیل مدیریت ریسک همراه با استفاده از فناوری های دقیق و و دستیابی به مقیاس جهانی تولید قابل اعتماد ، شاهد نوسانات قیمت کمتری خواهیم بود؟ تولید جهانی با پیشرفت بیشتر کالاها نه تنها در داخل کشور بلکه در سطح بین المللی به کدام سمت می رود؟ آیا با ادامه مهاجرت از دهستان ( روستاها)  به مناطق شهری تا ۱۰ سال آینده میزان نیروی کار کاهش می یابد؟ در حالی که بسیاری از پرسش های  بدون پاسخ، در سال های آینده به میزان اندازه آنها بستگی دارد.

    شفافیت

    در مورد شفافیت ، همچنان  مانند چند سال گذشته در مورد بلاک چین ، تقاضای مصرف کننده و تنظیم مقررات ، موارد مختلفی را خواهیم شنید. درحالی که انتظار می رود در دهه آینده ، این شرایط ممکن است بیشتر در میان افراد رواج یابد و  به صورت  روزمره و متدول درآید. با ادامه تنظیم مقررات، دولت هم به مباحثی از قبیل تغییرات آب وهوایی  یا  در زمینه دسترسی به آب ، تهیه سوابق و تولید محصول  به عنوان یک ضرورت برای تولید و فروش  محصولات همه مزارع در بازار آزاد  به این موضوع روی می آورد. داشتن سوابق داده ای در دسترس برای ممیزی ها ، بیمه ها ، تأمین اعتبار و سایر موارد ، فرصت های جدیدی را برای مزارع ایجاد می کند تا برای انجام فعالیت آینده آماده تر شوند.

    کسب و کار

    با وجود مزارع مدرن طی ۱۰ سال آینده ، فعالیت های تجاری کشاورزی نیز شاهد تغییراتی خواهد بود. ما قبلاً اعلان هایی را در مورد مدل های جدید قیمت گذاری ، مانند قیمت گذاری مبتنی بر ارزش محصول ( براساس هزینه نباشد) مشاهده کرده ایم و شاهد آغاز روند رویکرد عرضه کنندگان بیشتر و خرده فروشان به سمت ارائه بسترهای تجارت الکترونیکی برای مشتریان برای خرید بوده ایم.  همانطور که  شاهد  این رویداد بزرگ در دهه گذشته ن بوده ایم ، در  دهه آینده هم  ادامه خواهد یافت.همچنین سرمایه گذاری در فناوری کشاورزی هنوز هم در سطح بالایی قرار دارد. سال گذشته “سال شکست رکورد” برای این صنعت بود  به طوری که نزدیک به ۱۶٫۹ میلیارد دلار در ۱۴۵۰ سرمایه گذاری برآورد شده است و به نظر نمی رسد که این میزان در سال های آینده کاهش یابد. به نظر می رسد فرصت های جدید بازار برای شروع مشاغل برای حمایت از کشاورزان جدید و مناطق نوظهور ، همچنین فرصت های جدیدی برای حمایت از مشاغل در کشورهای در حال رشد مانند هند و برزیل باز خواهد شد.

    حمایت

    مؤلفه اصلی هر کاری که در صنعت تجارت کشاورزی و فناوری انجام می دهیم، حمایت است و این مؤلفه در آینده به پایان نمی رسد. به طوری که فناوری جایگزین افراد خبره و ماهر نمی شود – کشاورزان ، برزشناسان ، فروشندگان و غیره – فقط در کمک به سهولت کار ، اثرگذاری مشارکت می کنند. کشاورزان جدید و ، نسل جدید دانشجویان و علاقه مندان به دنیای ما خواهند آمد و ما به رشد و همکاری خود ادامه خواهیم داد تا صنعت خود را برای آینده  بهبود بخشیم. در حال حاضر هیچ جا هیجان انگیزتر از کشاورزی وجود ندارد و ۱۰ سال آینده نیز این مسیر ادامه خواهد یافت.

    هیچ کس نمی تواند آینده را ببیند ، اما هرچه در دهه آینده به جلو حرکت می کنیم ، هیجان انگیز تر است که دریابیم در  صنعت کشاورزی  از کجا آمده ایم و به کجا می رویم و فکر کردن به پیشرفت های آینده هیجان انگیز  و  یک چالش برای همه ما  در زمینه  پرورش  و پذیرش فناوری است. در عین حال که  این تحولات در جهت رسیدن به هدف  مان برای ایجاد  مزارع سودآورتر و جهانی پایدار تاثیرگذار خواهد بود.

     

    پی نوشت:

    ۱- بازار جا ویژه (Niche market) ، بخش حاشیه ای کوچکی از بازار است که بر روی یک نیاز ویژه یا یک کالای ویژه متمرکز شده ‌است. هدف از بازاریابی جا ویژه تمرکز بر تأمین یک کالا یا خدمت برای بخش کوچکی از بازار است که کالاها یا خدمات موجود نتوانسته ‌اند نیاز آن بخش را به خوبی برآورده سازند.