• شماره خبر : 3360۲ ۹۷
  • تاریخ انتشار : یکشنبه, ۷ تیر
  • این صفحه را چاپ کن
  • 30 دليل براي مصرف تخم مرغ

    احمد صلاحي
    كارشناس مرغ تخمگذار*

    دلايل مفيد بودن مصرف تخم مرغ به شرح زيراست.

    1.    تخم مرغ غني از ويتامين و مواد معدني است. اين ويتامينها شامل ويتامين B، C، D، E، K مي باشد.

    2.    كاهنده فشار خون: به علت وجود پپتيدها در داخل تخم مرغ سبب مي شود كه فشار خون بالا، كاسته شود.

    3.    منبع مهم پروتيئن: تخم مرغها منبع اصلي پروتئين بوده و يك تخم مرغ  داراي 6 گرم پروتئين است.

    4.    منبع امگا- 3: تخم مرغ  داراي سطح بالايي از اسيدهاي چرب امگا -3 ضروري است. يك ماده مغذي ضروري و خوب بوده كه براي قلب شما مفيد است.

    5.    منبع 9 اسيد آمينه ضروري: تخم مرغ يك منبع خوب از 9 اسيد آمينه ضروري است.

    6.    كاهش كلسترول: تخم مرغ حاوي كلسترول بوده و مطالعات نشان ميدهد كه كساني كه تخم مرغ را به صورت منظم مصرف ميكنند ميزان  LDL كاهش يافته و ميزان  HDL (كلسترول خوب) آنها افزايش مي يابد.

    7.    بهبود سلامتي اعصاب و مغز: يك تخم مرغ داراي 20 درصد نيازهاي هر فرد به كولين را تامين ميكند. تقريبا 90 درصد آمريكايي ها دچار كمبود كولين هستند. كولين ماده ضروري براي فسفوليپيدها بوده كه اين ماده در تمام غشاهاي سلولي استفاده مي شود. سطح كافي از كولين براي سلامتي مغز و اعصاب ضروري است.

    8.    حاوي لوتئين و زئاگزانيتن: اين كاروتنوئيدها يكي از اجزاي مهم در سلامتي چشم بوده و كمبود آن سبب آسيب چشم در برابر راديكالهاي آزاد مي شود.

    9.    حاوي تريپتوفان و تيروزين: دو اسيد آمينه مذكور داراي خصوصيات آنتي اكسيداني بزرگي هستند. تريپتوفان از جهت ديگر هم مهم است كه تبدل به سروتونين شده كه تاثيري روي رفتار داشته و اين ماده در غده پينه آل به ملاتونين تبديل مي شود كه اين مساله تاثيرات مثبتي بر روي خواب دارد.

    10.    منبع خوب ويتامين B12: اين ويتامين در فرايند تبديل هموسيتئين به مولكولهاي مطمئن همانند گلوتاتيون نقش داشته كه از نظر آنتي اكسيداني مهم است.

    11.    منبع كلسيم: هر تخم مرغ داراي 50 ميلي گرم كلسيم (5 درصد) مي باشد. اگرچه يك منبع عظيم كلسيم نيست. ولي با افزايش مصرف آن، كاهش خطر colon polyups و سرطان سينه را شاهد خواهيم بود.

    12.    كاهش وزن: در يك مطالعه اي كه در دانشگاه لوئيزياناي آمريكا انجام شد نشان داد افرادي كه در صبحانه خود به جاي شيريني و مواد قندي از تخم مرغ استفاده مي كنند داراي كاهش وزن بيشتر بوده و انرژي اين افراد نيز بيشتر است.

    13.    تخم مرغ سب بيماريهاي قلبي نمي شود. كولين موجود در تخم مرغ يك ماده مغذي و حياتي بوده كه سبب كاهش التهاب و بيماريهاي قلبي مي شود.

    14.    كاهش ناهنجاريهاي مادرزادي: تخم مرغ داراي فولات بوده و برخي مطالعات نشان ميدهد كه وجود فولات باعث پيشگيري از نقائص مادرزادي خواهد شد اگر در طول دوره حاملگي روزانه يك عدد تخم مرغ كه داراي 44 ميكروگرم (11 درصد) فولات است مي شود.

    15.    بهبود وضعيت و عملكرد حافظه: تخم مرغ حاوي مقادير زيادي ويتامين و مواد مغذي است، به خصوص كولين كه سبب عملكرد حافظه مي شود.

    16.    منبع خوب ويتامين D: در غالب جوامع كمبود ويتامين D وجود دارد. اين ويتامين براي سيستم ايمني و ممانعت از سرطان ضروري است. يك تخم مرغ داراي 41 واحد بين المللي از اين ويتامين است درحاليكه هر فرد روزانه به  600 واحد بين المللي از اين ويتامين نياز دارد.

    17.    كمك به بينايي: نه تنها تخم مرغ مانع دژنره شدن ماكولار مي شود بلكه تخم مرغ حاوي آنتي اكسيدانهايي است كه چشم را در برابر اشعه UV محافظت ميكند.

    18.    منبع خوب ويتامين A: هر عدد تخم مرغ داراي 19 درصد RDA ويتامين A بوده كه نقش مهمي در بهبود سيستم ايمني ايفا ميكند.

    19.    كاهش استرسهاي اكسيداتيو: تخم مرغ به علت داشتتن عنصر سلنيوم كه يكي از مواد مغذي مهم در داخل تخم مرغ است سبب كاهش استرسهاي اكسيداتيو مي گردد.

    20.    كاهش خطر تومورها: تخم مرغ يك منبع عالي از سلنيوم مي باشد كه اين ماده نقش مهمي در جلوگيري از سرطان و به خصوص كاهش تومورهايي دارد كه روي پروستات موثر مي باشند.

    21.    بهبود عملكرد سيستم ايمني: آهن موجود در داخل تخم مرغ به سلامتي سيستم ايمني كمك نموده و نيز در توليد گلبولهاي قرمز خون نقش دارد.

    22.    كاهش التهاب: كولين موجود در تخم مرغ سبب كاهش التهاب در بدن مي شود. التهاب مزمن با افزايش خطر استئوپروزيس، آلزايمر، كاهش كونژوتيو و ديابت نوع 2 مرتبط مي باشد.

    23.    ضامن سلامتي موها و ناخن ها: سولفور موجود در تخم مرغ و نيز ويتامينها و مواد معدني موجود در آن سبب تحريك رشد ناخن و موها مي شود.

    24.    كاهش خطر آب مرواريد چشم: آنتي اكسيدانهاي موجود در تخم مرغ سبب كاهش خطر ابتلا به آب مرواريد (  Cataracts) در افراد مسن مي شود.

    25.    كاهش خطر سرطان سينه: در مطالعه اي كه اخيرا صورت گرفته است نشان داد خانمهايي كه مقادير مصرف كولين در آنها بالا بوده است به ميزان 24 درصد ميزان ابتلاي آنها به سرطان سينه كمتر مي باشد و همانطوركه ميدانيد تخم مرغ منبغ غني از كولين است.

    26.    كاهش خطر دژنراسيون ماكولا(تباهي لكه زرد): تخم مرغ سبب حفاظت چشمها در برابر خطر دژنراسيون ماكولا مي شود كه اين عارضه با افزايش سن بيشتر مي شود. تباهي لكه زرد شايعترين علت كوري در افراد مسن است. در اين بيماري، ماكولا يا لكه زرد تخريب مي‌شود. ماكولا قسمت حساس به نور شبكيه و مسئول ديد مستقيم و واضح بوده كه براي كارهاي دقيق مثل خواندن و رانندگي لازم است. تخم مرغ به علت داشتن منابع غني از لوتئين و زئاگزانتين از اين خطرها جلوگيري ميكند.

    27.    تخم مرغ مفيد براي تكامل جنين: تخم مرغ به علت داشتن كولين براي خانم هاي باردار بسيار ضروري است. اين ماده براي تكامل مناسب مغز جنين و جلوگيري از نقائص سيستم اعصاب در جنين ضروري است.

    28.    كاهش خطر حمله هاي قلبي: چندين مطالعه نشان داده است كه مواد مغذي موجود در تخم مرغ مانع لخته شدن خون شده و اين مساله سبب كاهش خطر حمله هاي قلبي مي شود.

    29.    منبع خوراكي ارزان: تخم مرغ ميتواند به آساني و با قيمت مناسب از مرغداران محلي خريداري شود. راه ديگر داشتن و خريداري مرغهاي تخمگذار است كه هم تخم مرغهاي آن را خود مصرف كنيد و مابقي آن را به ديگران بفروشيد.

    30.    تنوع در تخم مرغها: روشهاي مختلفي براي آماده كردن تخم مرغ وجود دارد. شما ميتوانيد آن را به صورت خام، نيمرو با روغن نارگيل يا به صورت آب پز مصرف نمائيد. شما ميتوانيد مواد ديگري به آن بيفزائيد و با تنوع زياد مصرف كنيد.

    Lori Klein. 2013. Are Eggs Good for You? 30Reasons to Eat Eggs. MAY 13, 2013. http://www.healthextremist.com

     

    براي دريافت فايل Pdf مقاله اينجا را كليك كنيد

     

    مرجع:

    http://agna.ir/article/view/1394-03-28-0001/

     

    * ايميل نگارنده:ahmad.salahi2010@gmail.com