افزایش بهای مرغ از ۱۴۰۰ به ۷۰۰۰ تومان
افزایش بهای مرغ از ۱۴۰۰ به ۷۰۰۰ تومان

روند افزایشافزایش شدید بهای مواد خوراکی به خصوص در دهه ۸۰ حیرت انگیز بوده است بطوری که برخی اقلام رشد ۱۰۰ درصدی قیمت را تجربه کرده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران(اگنا) به نقل از ایلنا، افزایش شدید بهای مواد خوراکی نه تنها فشاری مضاعف بر اقشار کم درآمد وارد می‌کند؛ بلکه ممکن […]

روند افزایشافزایش شدید بهای مواد خوراکی به خصوص در دهه ۸۰ حیرت انگیز بوده است بطوری که برخی اقلام رشد ۱۰۰ درصدی قیمت را تجربه کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران(اگنا) به نقل از ایلنا، افزایش شدید بهای مواد خوراکی نه تنها فشاری مضاعف بر اقشار کم درآمد وارد می‌کند؛ بلکه ممکن است ناآرامی های اجتماعی را نیز به همراه داشته باشد؛ بنابراین با توجه به اینکه اقشار کم درآمد نسبت به افزایش بهای مواد خوراکی آسیب پذیر‌تر هستند؛ طی سال‌های گذشته روند صعودی قیمت‌ها تاثیر مستقیمی بر مصرف مواد غذایی داشته که نقش اساسی در سفره مردم دارد.

بر اساس این گزارش در سال ۸۴ میانگین قیمت هر کیلو مرغ ۱۴۷۰ تومان بوده است که این قیمت در سال ۸۵ به ۱۷۰۰ تومان رسیده است.

همچنین نکته قابل توجه در قیمت مرغ افزایش دوبرابری این محصول در فواصل سالهای ۹۰ تا ۹۲ است؛ یعنی هر کیلو مرغ که در سال ۹۰ به قیمت ۳۱۰۰ تومان به فروش می‌رسید در سال ۹۲ به ۷ هزار تومان رسید که این افزایش قیمت از نظر مصرف کننده طی دو سال نه منطقی به نظر می‌رسید و نه مناسب.

نوسان قیمتی شدیدی که برای مرغ وجو داشته از طرفی میزان مصرف را در بین مصرف کنندگان که اغلب توان خرید گوشت قرمز را نداشته‌اند تحت تاثیر قرار داد و از طرفی نبود یک قیمت مناسب و نوسانات قیمتی موجب ضرر و زیان دیدگی مرغداران طی سالهای ۸۸ تا ۹۱ شده است؛ به طوری که اثرات آن را به راحتی می توان در سالهای اخیر با توجه به ورشکستگی بسیاری از مرغداران مشاهده کرد.

جدول زیر قیمت هر کیلو مرغ را طی سالهای ۸۴ تا ۹۲ نشان می‌دهد:

سال قیمت(تومان)
۱۳۸۴ ۱۴۷۰
۱۳۸۵ ۱۷۰۰
۱۳۸۶ ۲۰۰۰
۱۳۸۷ ۲۶۰۰
۱۳۸۸ ۲۱۰۰
۱۳۸۹ ۳۲۵۰
۱۳۹۰ ۳۱۰۰
۱۳۹۱ ۶۶۰۰
۱۳۹۲ ۷۰۰۰