عدم تناسب ظرفیت تامین علوفه  و جمعیت دام سبک
عدم تناسب ظرفیت تامین علوفه  و جمعیت دام سبک

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام گفت:حدود 45 تا 50 میلیون راس جمعیت گوسفند و 20 میلیون راس جمعیت بز در کشور وجود دارد که با ظرفیت تامین علوفه‌ای کشور هیچگونه تناسبی ندارد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني كشاورزي ايران(اگنا) به نقل از فارس، حسن رکنی در همایش مدیران امور عشایر شهرستان‌های سراسر کشور […]

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام گفت:حدود 45 تا 50 میلیون راس جمعیت گوسفند و 20 میلیون راس جمعیت بز در کشور وجود دارد که با ظرفیت تامین علوفه‌ای کشور هیچگونه تناسبی ندارد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني كشاورزي ايران(اگنا) به نقل از فارس، حسن رکنی در همایش مدیران امور عشایر شهرستان‌های سراسر کشور که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: از خرداد ماه سال گذشته و به دنبال پیگیری‌های صورت گرفته صادرات دام سبک از کشور آزاد شد و در این راستا تا پایان سال گذشته 600 هزار راس دام سبک از کشور صادر شد.

وی افزود: صادرات دام سبک علاوه بر اینکه منبعی برای ورود ارز به کشور است شرایط بازار داخل در بخش گوشت قرمز را بهبود می‌بخشد.

رکنی با بیان اینکه جمعیت دام سبک کشور بسیار زیاد است، بیان کرد: حدود 45 تا 50 میلیون راس جمعیت گوسفند و 20 میلیون راس جمعیت بز در کشور وجود دارد که با ظرفیت تامین علوفه‌ای کشور هیچگونه تناسبی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته و با مصوبه مجلس شورای اسلامی مقرر شد حدود 400 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار عشایر قرار گیرد که حدود 140 میلیارد تومان آن محقق شد.

معاون وزیر جهادکشاورزی در امور دام با تاکید بر اینکه باید شرایط مناسب برای کاهش جمعیت دام سبک کشور و جایگزین شدن دام‌های جدید فراهم شود، افزود: در سال‌های گذشته سالانه 120 هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد می‌شود که در سال گذشته این رقم به 60 هزار تن کاهش یافت و امیدواریم در سال جاری نیز این رقم کاهش بیشتری داشته باشد.

وی اضافه کرد: میانگین متوسط مصرف جهانی گوشت مرغ سالانه برای هر نفر 12 کیلوگرم است اما در ایران این رقم 26 کیلوگرم است.

وی از صادرات سالانه 70 هزار تن گوشت مرغ از کشور خبر داد و تاکید کرد: تا چند سال گذشته ما واردات گوشت مرغ سفید داشتیم اما امروز نه تنها وارد کننده نیستیم بلکه صادرکننده هم هستیم.

وی ادامه داد: اگر از امکانات و زمینه‌هایی که در کشور ما وجود دارد استفاده کنیم بدون شک قادر خواهیم بود نیاز کشور را به صورت کامل در بخش گوشت قرمز پوشش داده و مانع از واردات گوشت به کشور شویم.

رکنی در پایان ابراز کرد تا زمانی که می‌توانیم مواد اولیه نهاده‌های دامی و غلات را در داخل کشور تولید کنیم نباید چشم به بیرون کشور داشته باشیم و ما هم تمام تلاشمان بر این است تا کشاورزان هیچگونه ضرری نبینند.