تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو اتکا به توان داخلی است
تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو اتکا به توان داخلی است

اسکندری، مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر در نشست شورای مدیران سازمان اقتصادی کوثر و پس از بازدید از شرکت صنایع ماشین های الکتریکی جوین (جمکو) اظهار داشت: تحقق اقتصاد مقاومتی در سایه مدیریت جهادی و اتکا  به توان و دانش متخصصان داخلی میسر می شود.   به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)؛ به نقل […]

اسکندری، مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر در نشست شورای مدیران سازمان اقتصادی کوثر و پس از بازدید از شرکت صنایع ماشین های الکتریکی جوین (جمکو) اظهار داشت: تحقق اقتصاد مقاومتی در سایه مدیریت جهادی و اتکا  به توان و دانش متخصصان داخلی میسر می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)؛ به نقل از روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر، محمد رضا اسکندری، مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر در نشست شورای مدیران سازمان اقتصادی کوثر و پس از بازدید از شرکت صنایع ماشین های الکتریکی جوین (جمکو) اظهار داشت: متاسفانه بعضی از  دستگاه ها توجه لازم را به توان متخصصان داخلی ندارند و با وجود متخصصان داخلی در پی بکارگیری متخصصان و مشاوران خارجی هستند، از این رو لازم است تا  دانش فنی و تخصص شرکت های داخلی ارزش گذاری شده تا جزو سرمایه اقتصادی شرکت ها قرار بگیرند.

 

وی ضمن تجلیل از دستاوردهای پژوهشی شرکت صنایع ماشین های الکتریکی جوین (جمکو) در حوزه تولید ماشین های الکتریکی با قابلیت های ویژه، تاکید کرد: تولید ماشین  های الکتریکی ضد انفجار یا ماشین های الکتریکی با توان بالا که تاکنون در انحصار چند کشور خاص بوده است، اقدامی ارزشمند در راستای جلوگیری از خروج منابع مالی کشور محسوب می شود.

 

مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر با بیان این که ۶۳٫۵ درصد از بازار داخلی ماشین های الکتریکی را شرکت های خارجی به خود اختصاص داده اند، اذعان کرد: از بازار مصرف داخلی تنها ۷٫۵ درصد سهم شرکت جمکو است؛ با توجه به صرفه اقتصادی مصرف  ماشین های الکتریکی داخلی نسبت به انواع خارجی و همچنین بالا بودن کیفیت آن ها، قطع نیاز مصرف کنندگان داخلی به شرکت های خارجی ؛مصداق بارز؛ اقتصاد مقاومتی است.

 

اسکندری با بیان این که بازارهای کشورهای دیگر نیز عرصه مطلوبی برای ادامه فعالیت های شرکت جمکو است، اظهار داشت: بکارگیری برنامه صحیح در حوزه بازاریابی در کشورهای همسایه از جمله عراق با توجه به نیاز گسترده آن ها با محصولات شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است که این مسئله با توجه به توان تخصصی و دانش فنی موجود در شرکت دور از انتظار نیست.

 

در بخش دیگری از این بازدید؛ سعید احتشام زاده مدیرعامل شرکت جمکو، با بیان این که این شرکت در سال ۶۹ با ظرفیت اسمی ۱۲۰۰ مگاوات؛ ۱۲۰۰ فرصت شغلی ایجاد کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر این شرکت با ۳۰ درصد ظرفیت خود و با ایجاد ۳۱۸ فرصت شغلی به صورت مستقیم و بکارگیری ۲۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم در حال فعالیت است.

 

وی افزود:  اکنون شرکت جمکو با تکیه بر دانش بومی خود، توان ساخت ماشین های الکتریکی متنوع با قابلیت خاص از جمله موتورهای الکتریکی با توان بالا و موتورهای الکتریکی ضد انفجار را داراست.

 

مدیرعامل شرکت جمکو با اشاره به اقدامات شرکت؛ در حوزه دستیابی به بازار کشورهای همسایه از جمله عراق و با توجه به نیاز گسترده آن ها به محصولات شرکت؛ از اهمیت بالایی برخوردار است که این مسئله با توجه به توان تخصصی و دانش فنی موجود در شرکت دور از انتظار نیست.

 

مدیرعامل شرکت جمکو با بیان این که این شرکت در سال ۶۹ با ظرفیت اسمی ۱۲۰۰ مگاوات و ۱۲۰۰ فرصت شغلی تأسیس شده، اظهار داشت: در حال حاضر این شرکت با ۳۰ درصد ظرفیت خود و ایجاد ۳۱۸ فرصت شغلی به صورت مستقیم و بکارگیری ۲۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم در حال فعالیت است.

 

مدیرعامل شرکت جمکو با اشاره به اقدامات شرکت در حوزه کسب بازار کشورهای دیگر خاطر نشان کرد: در این زمینه به دنبال فعال سازی بازار هدف در کشور های همسایه هستیم که تاکنون کشور ترکمنستان بعنوان یکی از این مراکز شرایط دست یابی به بازار آن فراهم شده است.

 

احتشام زاده عنوان کرد:  در داخل کشور  با کارخانه قند دزفول بعنوان بزرگترین کارخانه قند کشور در حال عقد قرارداد هستیم که همه بخش های مربوط به خطوط توزیع و انتقال برق و بخش های وابسته به آن در اختیار شرکت جمکو قرار گیرد که این مسئله می تواند به صورت الگو برای سایر کارخانه های بزرگ کشور باشد.

 

در حاشیه این نشست محمد رضا اسکندری، مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به همراه سایر مدیران سازمان و شرکت های تابعه به بازدید از بخش های مختلف شرکت ماشین های الکتریکی جوین (جمکو) پرداخت و مهندسین و تکنیسین های مختلف هر بخش اعم از کارگاه های مختلف ریخته گری، تراشکاری، سیم پیچی و مونتاژ و آزمایشگاه های مقاومت مواد اولیه به ارائه توضیحاتی در این حوزه پرداختند.

 

لزوم توجه به قواعد مهندسی و استانداردهای احداث بناهای صنعتی

 

اسکندری در بازدید از پروژه در حال ساخت فارم ۳ شرکت مرغ مادر دیزباد نیشابور با اشاره به رعایت اصول مهندسی و توجه به استانداردها در ساخت بناهای صنعتی تأکید کرد و اظهار داشت: استفاده از مصالح مرغوب و توجه به استانداردهای موجود در این زمینه از اهمیت بالایی در بهره وری بیشتر از پروژه های صنعتی برخوردار است.

 

قابلیت رقابت تولیدات شرکت پنبه و دانه های روغنی خراسان با برندهای خارجی

همچنین مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در بازدید از شرکت پنبه و دانه های روغنی خراسان در شهرک صنعتی نیشابور ضمن اظهار رضایت از عملکرد مدیران و کارکنان این شرکت، اظهار داشت: تولیدات شرکت پنبه و دانه های روغنی خراسان قابلیت رقابت با با توان ۷۲ هزار لیتر در روز آب رسانی به این مجموعه را به عهده دارد.

 

این مجموعه در دو طبقه با  ۱۲ سالن به ظرفیت ۵ هزار راس برای نگهداری از ۷۰ هزار راس مرغ و ۱۰هزار راس خروس ایجاد شده است که با توجه به زمان بندی انجام شده، زمان راه اندازی آن ۲۲ اسفند ماه سال جاری برآورد می شود. برای دسترسی به این فارم و به جهت جلوگیری از ورود هرگونه آلودگی به محدوده آن جاده ای اختصاصی احداث و برای تأمین آب مورد نیاز مجموعه، چاهی در فاصله ۷۰۰ متری حفر گردیده که با سهمیه آب ۶۵۰ هزار لیتر، نقطه آغاز فعالیت آب رسانی مجموعه است. در این مسیر پروژه مخزن آب فارم ۳ شرکت مرغ مادر دیزباد با ظرفیت ۸۰۰ هزار لیتر آب احداث شده که توسط آب شیرین کُن های با توان ۷۲ هزار لیتر در روز آب رسانی به این مجموعه را به عهده دارد.

 

 

قابلیت رقابت تولیدات شرکت پنبه و دانه های روغنی خراسان با برندهای خارجی

 

همچنین مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در بازدید از شرکت پنبه و دانه های روغنی خراسان در شهرک صنعتی نیشابور ضمن اظهار رضایت از عملکرد مدیران و کارکنان این شرکت، اظهار داشت: تولیدات شرکت پنبه و دانه های روغنی خراسان قابلیت رقابت با برندهای خارجی را دارد.

 

شرکت پنبه و دانه های روغنی خراسان با ظرفیت روغن‌کشی روزانه ۵۰۰ تن انواع دانه‌های روغنی و تولیدکننده روغن خام  و کنجاله از قبیل (سویا، کلزا، آفتابگردان، کنجد) برای تأمین مواد اولیه کارخانجات تصفیه روغن نباتی و خوراک دام، طیور و آبزیان را داراست. این شرکت فعالیت خود را از سال۱۳۹۰ آغاز کرده است.

 

این مجموعه دستاوردهای جدیدی از جمله تولید کنجاله مخصوص پروتئین خوراکی سویا، کنجاله پلت غنی شده و همچنین تولید روغن بکر آفتابگردان و کنجد با بالاترین کیفیت را داراست که از بارزترین محصولات این شرکت محسوب می شود.

 

یکی دیگر از محصولات تولید شده در شرکت پنبه و دانه های روغنی خراسان که در ایران در انحصار تنها یک شرکت  است ؛ «لسیتین» نام دارد که از طریق مهندسی معکوس دستگاهای خارجی بدست آمده است و در حال حاضر در پی ثبت  و کسب مجوزهای لازم برای تولید و فروش آن است و این در حالی است که تاکنون بیشتر نیاز داخلی به این محصول از طریق واردات تأمین می شود.

 

انواع کنجاله های تولیدی شرکت، علاوه بر نوع پرک، به صورت پلت نیز به بازار عرضه می‌شود. تولید کنجاله به صورت پلت منجر به ایجاد و تقویت مزیت رقابتی برای شرکت، به سبب محبوبیت این محصول در بازار خوراک دام و طیور می شود.