پيش بيني مسعودي در شبكه بازار درست از آب در آمد
پيش بيني مسعودي در شبكه بازار درست از آب در آمد

مهدي مسعودي دو هفته قبل از آن پيش‌بيني كرده بود كه حمله اين بيماري به صنعت مرغداري تركيه هم مي‌تواند به عنوان تهديدي براي ايران باشد و هم فرصتي فراهم شود براي صادرات مرغ و تخم مرغ از ايران به عراق. به گزارش پايگاه اطلاع رساني كشاورزي ايران(اگنا) به نقل از روزنامه فرصت امروز اگرچه […]

مهدي مسعودي دو هفته قبل از آن پيش‌بيني كرده بود كه حمله اين بيماري به صنعت مرغداري تركيه هم مي‌تواند به عنوان تهديدي براي ايران باشد و هم فرصتي فراهم شود براي صادرات مرغ و تخم مرغ از ايران به عراق.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني كشاورزي ايران(اگنا) به نقل از روزنامه فرصت امروز اگرچه شبكه بازار به صورت روزانه برنامه‌هاي متنوعي را براي توليدكننده‌ها و حتي مردم عام پخش مي‌كند اما به دليل محدوديت‌هايي كه براي اين صفحه وجود دارد امكان انتشار چكيده همه برنامه‌هاي اين شبكه مقدور نيست. بنابراين تنها به گزيده‌اي از آنها اكتفا كرده و سعي بر اين است تا مهم‌ترين بخش آن را به تصوير بكشيم.

آخر هفته گذشته نكته‌هاي جالبي درباره شيوع آنفلوآنزاي پرندگان در آمريكا توسط يكي از كارشناسان اين صنعت عنوان شد كه به نوعي خبرهاي تكميلي اين بخش به حساب مي‌آمد. مهدي مسعودي دو هفته قبل از آن پيش‌بيني كرده بود كه حمله اين بيماري به صنعت مرغداري تركيه هم مي‌تواند به عنوان تهديدي براي ايران باشد و هم فرصتي فراهم شود براي صادرات مرغ و تخم مرغ از ايران به عراق.

خوشبختانه تاكنون قسمت اول اين موضوع يعني تهديد آنفلوآنزا در ايران به وقوع نپيوسته و اميدواريم هيچگاه اين اتفاق نيفتد. اما درباره بخش دوم بايد گفت كه ممنوعيت ورود مرغ و تخم‌مرغ از تركيه به كشورهاي ديگر، برگ برنده‌اي به دست توليدكننده‌ها سپرد تا بتوانند از فرصت پيش آمده نهايت استفاده را ببرند. به طوري كه در 20روز اخير قيمت تخم‌مرغ به واسطه افزايش صادرات بالا رفته و توليدكننده‌ها كه در ماه‌هاي گذشته روزهاي سختي را سپري مي‌كردند اكنون فرصتي را براي تنفس و تا حدودي جبران خسارت‌هاي پيش آمده پيدا كرده‌اند.

مسعودي با تاكيد بر اينكه هم‌اكنون به دليل شيوع آنفلوآنزاي پرندگان در آمريكا قيمت تخم‌مرغ 50درصد افزايش يافته، عنوان كرد: «يكي از مهم‌ترين مواد اوليه براي غذاهاي مختلف در آمريكا تخم‌مرغ است. بنابراين بالا رفتن قيمت اين محصول، نگراني‌هايي را از بابت افزايش قيمت غذا در رستوران‌ها بين مردم ايجاد كرده كه دولت با همكاري بخش خصوصي عزم جدي براي ريشه‌كني اين بيماري دارند.»

به گفته اين كارشناس، خسارت وارده از آنفلوآنزا براي هفته گذشته يك ميليارد دلار تخمين زده مي‌شود. اين موضوع ممكن است مبادلات تجاري مرغ و تخم‌مرغ را در دنيا به هم بريزد.

مسعودي در بخش ديگري از سخنانش در برنامه مجله كشاورزي گفت: «در دنيا شركت‌هاي متنوعي وجود دارد كه افزودني‌هاي خوراك دام و طيور را توليد مي‌كنند. اين شركت‌ها در ايران هم در حال رشد هستند. به خاطر همين تنوع برندينگ، مركزي به نام «گرس» به وجود آمده كه قابليت و صلاحيت اين نوع شركت‌ها را با استانداردها سنجيده و آنها را تاييد يا رد مي‌كند. در اين ميان نتايج تحقيقات و بررسي‌هايي كه از اين مركز در دنيا منتشر مي‌شود، مي‌تواند راهنمايي براي توليدكننده‌ها محسوب شود.

مديرمسئول نشريه دنياي كشت و صنعت در ادامه عنوان كرد: «محصول جديدي در حوزه افزودني‌ها در راه بازار است كه به رشد سريع اسكلت مرغ كمك شاياني مي‌كند. سرعت رشد اسكلت موجب مي‌شود كه مرغ بهتر بتواند وزن ايجاد شده توسط ماهيچه را تحمل كند. بنابراين مشكلات پا و پنجه براي طيور پيش نخواهد آمد. با ‌توجه به اينكه هزينه جيره و خوراك در دنيا در حال افزايش است، بحث افزودني‌ها مي‌تواند به عنوان يكي از راه‌هاي صرفه‌جويي در هزينه‌ها باشد.»

در اين برنامه كارشناسان مختلفي در باره تغذيه اوليه طيور صحبت كردند كه راهكارهاي خوبي براي توليدكننده‌ها به حساب مي‌آمد. از آنجا كه هفته اول پرورش طيور گوشتي، بسيار حساس و بااهميت است، تمركز كارشناسان بر چگونگي مديريت صحيح در طول اين مدت و تغذيه درست از جانب فعالان خلاصه شد.