نرخ ۳ هزار و ۴۵۰ تومان را برای خرید تضمینی کلزا به دولت پیشنهاد دادیم/بخشی از تورم ایجاد شده برای کشاورزان باید جبران شود
نرخ ۳ هزار و ۴۵۰ تومان را برای خرید تضمینی کلزا به دولت پیشنهاد دادیم/بخشی از تورم ایجاد شده برای کشاورزان باید جبران شود

مشاور وزیر جهاد کشاورزی: نرخ ۳ هزار و ۴۵۰ تومان را برای خرید تضمینی کلزا به دولت پیشنهاد دادیم/بخشی از تورم ایجاد شده برای کشاورزان باید جبران شود مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال قیمت پیشنهادی ما برای دانه روغنی کلزا ۳ هزار و ۴۵۰ تومان است که امیدواریم دولت با رقم ۳ هزار و […]

مشاور وزیر جهاد کشاورزی:

نرخ ۳ هزار و ۴۵۰ تومان را برای خرید تضمینی کلزا به دولت پیشنهاد دادیم/بخشی از تورم ایجاد شده برای کشاورزان باید جبران شود

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال قیمت پیشنهادی ما برای دانه روغنی کلزا ۳ هزار و ۴۵۰ تومان است که امیدواریم دولت با رقم ۳ هزار و ۳۵۰ تومان موافقت کند تا بخشی از تورم ایجاد شده برای کشاورزان جبران شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)، علیرضا مهاجر با اعلام این خبر افزود: درباره قیمت خرید تضمینی دانه های روغنی گفت: با توجه به شرایط حاکم بر کشور در سال گذشته، تنها ۲٫۵ درصد قیمت کلزا افزایش یافت و در سایر دانه های روغنی افزایش قیمت نداشتیم.

مجری طرح دانه های روغنی درباره وضعیت تولید دانه های روغنی گفت: در سال زراعی ۹۶-۹۷ تولید دانه های روغنی به ۳۴۰ هزار تن رسید که نسبت زمان شروع طرح در سال ۹۴ ، ۷ برابر افزایش یافته است.

او افزود: بیش از ۳۳۳ هزار تن دانه های روغنی از کشاورزان خریداری و مطالبات آنها پرداخت شده است.

وی ادامه داد: در سال زراعی ۹۷-۹۸ کشت ۳۵۰ هزار هکتار دانه های روغنی پیش بینی می شود.

مهاجر از اختصاص یارانه ۷۵ درصدی به تهیه بذر مناسب و باکیفیت توسط کشاورزان خبر داد و گفت: تمام نهاده های مورد نیاز شامل کود، سم، کاهنده ها و غیره به اندازه کافی تامین شده است.

مجری طرح دانه های روغنی گفت: کشاورزان براساس آنچه که کارشناسان و مروجان به آنها توصیه می کنند، بذر مصرف کنند.

وی افزود: مصرف بیش از حد بذر باعث کاهش عملکرد و در نهایت کاهش درآمد کشاورزان می شود.

مجری طرح دانه های روغنی با بیان اینکه در سال گذشته دستگاه های ریزدانه کار وارد و ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه مشابه آن در داخل تولید شد، اظهار کرد: این دستگاه ها با یارانه ۵ تا ۷٫۵ میلیون تومان در اختیار کشاورزان قرار گرفت که به کاهش مصرف بذر کمک می کنند.

وی ادامه داد: از این دستگاه ها برای تمام ریزدانه کارها شامل کلزا استفاده می شود.

مهاجر با بیان اینکه امسال رکورد تولید کلزا در ۳۰ سال گذشته شکسته شد، افزود: این موفقیت با زحمات کشاورزان و پرداخت به موقع مطالبات آنها میسر شد که امیدواریم ادامه پیدا کند.

مجری طرح دانه های روغنی کشور با بیان اینکه در این بخش بیشترین وابستگی را به خارج از کشور داریم، گفت: در بخش دانه های روغنی صادرات نداریم و بیش از ۹۰ درصد واردات داشتیم.

وی افزود: به تدریج با افزایش تولید، واردات را کاهش می دهیم تا به خودکفایی در دانه های روغنی دست پیدا کنیم.