تهدید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی کشورها
تهدید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی کشورها

فائو نسبت به گسترش ملخ در شمال شرقی آفریقا و عربستان سعودی هشدار داد؛ تهدید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی کشورها براساس گزارش فائو، باران های سنگین و گردباد، اخیرا باعث افزایش جمعیت ملخ صحرایی شده است که با گسترش در سودان و اریتره، به سرعت در دو سوی دریای سرخ به سمت عربستان سعودی […]

فائو نسبت به گسترش ملخ در شمال شرقی آفریقا و عربستان سعودی هشدار داد؛

تهدید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی کشورها

براساس گزارش فائو، باران های سنگین و گردباد، اخیرا باعث افزایش جمعیت ملخ صحرایی شده است که با گسترش در سودان و اریتره، به سرعت در دو سوی دریای سرخ به سمت عربستان سعودی و مصر در حال پیشروی است.

به گزارش بخش بین الملل پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) به نقل از فائو، سازمان ملل متحد خواستار شد تا تمام کشورهای آسیب دیده، اقدامات مراقبتی و کنترلی خود را برای ممانعت از هجوم مخرب این حشرات و حفاظت از محصولات زراعی در مقابل خطرناک ترین آفت مهاجر جهان تقویت کنند.

بارندگی خوب در امتداد دشت های ساحلی دریای سرخ در اریتره و سودان، از ماه اکتبر منجر به افزایش قابل توجه جمعیت ملخ ها و شکل گیری پرچم های بسیار متحرک شده است. حداقل یک گروه از این حشرات در اواسط ماه ژانویه پس از عبور از دریای سرخ به ساحل شمالی عربستان سعودی رسیده اند و پس از یک هفته مهاجرت های دیگری به این بخش صورت گرفته است. در پایان همین ماه، حشرات بالغ به همراه گروه های اندکی نیز با حرکت در امتداد ساحل به به جنوب شرقی مصر حرکت کردند.

همچنین در حال حاضر این حشرات به امارات متحده عربی و جنوب ایران نیز رسیده اند که خطر گسترش آنها به سمت مرزهای هند و پاکستان وجود دارد.

کیت کرسمن، رییس ارشد ارزیابی این چالش در فائو در این باره گفت: «سه ماه آینده و پیش از آغاز زاد و ولد تابستانی، برای تحت کنترل درآوردن شرایط موجود بسیار حیاتی است. گسترش بیشتر جمعیت این حشرات به دو عامل اصلی؛ اقدامات کنترلی و نظارت موثر در مناطقی مانند سودان، اریتره، عربستان سعودی و کشورهای اطراف و شدت بارندگی بین ماه های مارس و می در دو سوی دریای سرخ و در داخل شبه جزیره عربستان بستگی دارد.»

FAO در هفته جاری (۱۷ تا ۲۱ فوریه) نشستی را با کشورهای آسیب دیده در اردن با هدف تشدید عملیات بررسی و کنترل، برگزار می کند.

 

تهدید گسترده محصولات کشاورزی

ملخ های صحرایی و ملخ های شاخک کوتاه که می توانند گروه های بزرگ تشکیل دهند، تهدیدی جدی برای تولید محصولات کشاورزی، معیشت منطقه، امنیت غذایی، محیط زیست و توسعه اقتصادی به شمار می روند.

گروه های ملخ های بالغ می توانند تا ۱۵۰ کیلومتر در روز با باد پرواز کنند. ملخ ماده می تواند ۳۰۰ عدد تخم در طول زندگی خود بگذارد. این در حالی است که یک حشره بالغ می تواند حدود دو گرم در روز غذای تازه مصرف کند، از این رو، گسترش ملخ ها برای محصولات کشاورزی و امنیت غذایی، به ویژه در مناطق آسیب پذیر تهدیدی جدی محسوب می شود.

 

اقدامات فائو برای پیشگیری از گسترش ملخ

سرویس اطلاعات ملخ صحرایی (DLIS) در دفتر مرکزی فائو در رم از دهه ۷۰ میلادی به عنوان بخشی از استراتژی کنترل این سازمان، برای نظارت جهانی و اعلام هشدارهای اولیه فعالیتش را آغاز کرده است.

چندین کشور آفریقایی، خاور نزدیک و جنوب غربی آسیا با بررسی های منظم در بیابان با سازمان فائو همکاری می کنند.

تیم های این بخش از ابزار ابداعی سازمان فائو با  نام eLocust3 که یک تبلت دستی برای ضبط مشاهده ها و ارسال اطلاعات از طریق ماهواره به مراکز تعیین شده است، استفاده می کنند. این اطلاعات به طور منظم با داده های آب و هوایی، زیستگاه و تصاویر ماهواره ای به منظور ارزیابی وضعیت ملخ ها، پیش شرایط آنها تا شش هفته آینده و اعلام هشدار در مواقع ضروری مورد استفاده قرار می گیرند.