فساد ستیزی مهمّترین شاخصه وزیر جهاد دولت سیزدهم
فساد ستیزی مهمّترین شاخصه وزیر جهاد دولت سیزدهم

بزرگترین تشکل غیر دولتی در بخش کشاورزی ، مهمترین شاخصه های وزیر جهاد و کشاورزی در دولت سیزدهم را فساد ستیزی، مبارزه با رانت ، تبعیض ، دارای اقتدار در تصمیم گیریهای کارشناسی ، و صداقت و پاکدستی اعلام کرد.

دبیرکل انجمن ملی طیور کشور ، بعنوان بزرگترین تشکل غیر دولتی در بخش کشاورزی دارای ۱۴  زیرمجموعه تخصصی طی نامه ای به آیت الله رئیسی ، شاخصه های وزیر جهاد و کشاورزی دولت جدید رابشرح زیر اعلام کرده است

طی نامه ای به آیت الله رئیسی اعلام شد؛

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)؛ سید فرزاد طلاکش دبیرکل انجمن ملی طیور کشور ، بعنوان بزرگترین تشکل غیر دولتی در بخش کشاورزی دارای ۱۴  زیرمجموعه تخصصی طی نامه ای به آیت الله رئیسی ، شاخصه های وزیر جهاد و کشاورزی دولت جدید رابشرح زیر اعلام کرده است .

“جناب آیت‌ا… رئیسی

رئیس محترم جمهور منتخب کشور

سلام علیکم؛

       ضمن تبریک انتخاب آن ارجمند به مقام عالی ریاست جمهوری اسلامی ایران برخود واجب می‌دانیم به‌عنوان متولی صنفی زنجیره ارزش صنعت طیور کشور که از ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و سلامت مردم از دیدگاه بهداشتی و تغذیه‌ای از اهم بخش‌های کلان کشاورزی کشور است و با تحلیل بسیار فشرده از مشکلات عام کشاورزی کشور که تا کنون نه تنها حل نشده بلکه دستخوش پیچیدگی‌هایی شده است که جنبه بحران ملّی را به نام خود ثبت کرده و همواره نگرانی‌های آینده را حتی در ماه‌های نزدیک آتی در سال ۱۴۰۰ بر دوش همگان سوار می‌کند و می‌تواند چالش بسیار جدی دولت حضرتعالی در سبد معیشت مردم در کلیه دهک‌ها تلقی شده و سفره شهروندان را به‌شدت متاثر سازد، نکاتی را عرض نموده و صادقانه و خالصانه بدون هرگونه سهم‌خواهی از جایگاه‌های دولتی که گروه‌های مختلف مشتاق تصاحب آن هستند صرفا” انتظارات این بخش مهم از کشاورزی را در مورد ویژگی‌های یک وزیر کار آمد و شایسته که بتواند ابتدا توقف مشکلات پیش رو را مدیریت کرده و سپس طرح‌های توسعه آینده‌نگر را اجرا نماید در این کوتاه سخن باستحضار آن مقام ارجمند رسانیده و اعلام آمادگی نماییم که در صورت واگذاری تصدی اجراهای غیر حاکمیتی که کمک مهمی به دولت خواهد بود، با تمامی تعهدات، تضامین و پاسخگویی لازم در کنار دولت خواهیم بود.

مستحضرید طی حداقل ۲ دوره گذشته وضعیت کشاورزی و امنیت غذایی کشور و به‌خصوص مدیریت کلان صنعت طیور به‌گونه‌ای در هم ریخته است که نه تنها تعادل میان تولید، بازار، عرضه و تقاضا به‌شدت ناهمگون است بلکه امنیت سرمایه‌گذاری در این بخش و امید به آینده برای تولیدکنندگان به‌طور ناخوشایندی متاثر از این نابسامانی‌ها است که نتیجه آن کشمکش‌های سیاسی و جناحی، منازعات بین بخشی در وزارت‌خانه‌های مختلف مسئول، ضعیف شدن تشکل‌های صنفی در مدیریت بخش‌های تابعه و نارضایتی صنفی و نهایتا” مردم شده و آنرا تبدیل به چالش ملّی نموده است در حالیکه بیش از ۸۰ درصد این موارد ارتباطی با مسائل تحریمی و بین‌المللی نداشته و ریشه در:

  1. ضعف تیم‌سازی مدیریتی در سطح وزارتخانه.
  2. ضعف و انفعال وزرا و معاونین آنها در امورات چالشی.
  3. عدم تعامل صحیح با بخش‌های صنفی.
  4. همچنین سوء مدیریت در راهبری اقتصاد کشاورزی بدون مداخله دولت به‌ویژه شرکت‌های خصوصی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی دارد،

و آنها را تبدیل به یک معضل هم برای وزیر آینده و هم اصناف کلان کشاورزی کرده است لذا از حضرتعالی استدعای عاجزانه دارد بنابر تحلیل مشکلات شاخص در دوره‌های گذشته و اهمیت فوق‍‌العاده موضوع کشاورزی در دولت پیش رو که آن ارجمند بر آن اصرار عالمانه داشته‌اید و از سویی تحقق خواست آن بزرگوار و کل مردم ایران در مبارزه با فساد در هر سطحی از امورات کلان کشور، برای انتخاب وزیر جهاد کشاورزی موارد ذیل مورد نظر قرار گیرد:

وزیر جهاد کشاورزی در قالب تصدی یک وزارتخانه غیر سیاسی، از تجربه مدیریتی متکی بر کارشناسی علمی – اجرایی ملّی و بین‌المللی برخوردار بوده و خود را ملزم به رعایت همین شاخص در تیم‌سازی کلان وزارت متبوع نیز بنماید.

وزیر، فارغ از هرگونه وابستگی جناحی و سیاسی لازم است دارای اقتدار و شجاعت کافی در تصمیم‌گیری موارد منطبق با کارشناسی فنی – اجرایی بوده و صداقت و پاکدستی، زیربنای اقتدار اجرایی نامبرده قرار گیرد تا از نفوذ هرگونه رانت و فساد کلی و جزئی جلوگیری شود.

از آنجایی‌که بیش از ۹۸ درصد سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی در حیطه بخش خصوصی است، در چارچوب قوانین و مقررات بالادستی موجود، وزیر باید واگذاری امور غیر حاکمیتی به بخش خصوصی را با جدیت و فوریت در دستور کار داشته و در تمام سطوح مدیریتی ستاد و صنف از تصویب مقررات و دستورالعمل‌ها بدون کسب نظرات مستند و معتبر تشکل‌های ملّی فراگیر بالادستی در حوزه‎های کلان کشاورزی جدا خودداری نماید تا از بروز چالش‌‌های جدی اجرایی که از توان دولت خارج است جدا” پرهیز شده و مسئله جدیدی برای دولت و ملت فراهم نشود.

وزیر باید شجاعت کافی برای جلوگیری از نفوذ هرگونه عوامل رانت خواری، ویژه خواری و واسطه‌گری فسادزا را دارا بوده و توانایی افشای موارد و حتی برخورد مدبرانه برای حذف عوامل و حتی ساختارهای فسادزا و مزاحم در بدنه وزارت جهاد کشاورزی را داشته باشد.

وزیر باید علاوه بر دارا بودن تحصیلات، تخصص و تجربه مرتبط با یکی از رشته‌های کلان کشاورزی (زراعت، باغبانی، دامپروری، دامپزشکی و …) اعتقاد راسخ به بهره‌گیری از مشورت رسمی و مستند صاحب‌نظران ملّی و بین‌المللی با کمک تشکل‌های معتبر حوزه‌های کلان کشاورزی داشته و در این رابطه برنامه و دستورات مشخصی را ارائه و صادر نماید.

وزیر علاوه بر تخصص مرتبط لازم است در تجربیات مدیریتی خود کارنامه مشخصی دال بر اقدام موثر و زیربنایی داشته و سابقه‌ی نامبرده حاوی نکات درخشانی از کارآمدی مدیریتی نامبرده در امور اجرایی کشور بوده باشد، بدیهی است کمیت و کیفیت سال‌های تصدی نامبرده در پست‌های اجرایی کلان استانی یا ملّی بایستی از معیارهای مهم انتخاب تلقی شود.

وزیر بایستی به این مهم که وظیفه دولت صرفا” سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت است و نباید دولت در امور اجرایی و عملیاتی دخالت نماید اعتقاد راسخ داشته و تا حد ممکن اولویت خود را کوچک‌سازی وظایف فسادزا و مزاحم شرکت‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی قرار دهد.

از آنجایی‌که شیوه‌های حاکم بر بخش‌های مختلف کشاورزی عمدتا” سنتی و متکی به عادت‌های غلط رایج بوده و همین امر ضمن هدر رفت منابع زیرساختی کشور به‌خصوص در حوزه آب، زمین و منابع ژنتیکی باعث پس روی در بهره‌وری کشاورزی شده ، بدیهی است تغییرات اساسی و بنیادی در تمامی حوزه‌های کلان کشاورزی از ضرورت‌های جدی و اجتناب ناپذیر حفظ و توسعه پایدار در این امورات است، لذا وزیر باید عزم و اقتدار کافی برای اجرای مفاهیم و تدابیر مدرن در تغییرات ساختاری را دارا بوده و در مقابل مقاومت‌های سنتی که گاه با تحریک عوامل سوداگر و سودجو نیز تقویت می‌شود سرتسلیم فرود نیاورده و همواره کارشناسی علمی اجرایی در امور را علیرغم تضاد منافع در بخش‌های کوچکی از بخش کشاورزی فدای منافع ملّی کشور ننماید.

وزیر باید ضمن تعامل نزدیک با کمیسیون کشاورزی مجلس، یکی از اهداف و استراتژی‌های خود را بر حذف یا اصلاح قوانین متضاد، دست و پا گیر و مزاحم در روند تولیدات کشاورزی قرار داده و در اسرع وقت این تکلیف را با یک برنامه زمانی مشخص و با الویت‌بندی معین به تمامی مدیران ستادی زیرمجموعه خود ابلاغ تا با کمک تشکل‌های صنفی معتبر حوزه‌های کلان کشاورزی اقدام نمایند.

وزیر باید اعتقاد راسخ داشته باشد که در تعیین و انتخاب مدیران ارشد وزارتخانه متبوع فارغ از هرگونه سیاسی‌کاری، سیاست بازی و فشار گروه‌های مختلفی که طالب سهم هستند اقدام نموده و نظرات و پیشنهادات بخش صنفی در حوزه‌های کلان کشاورزی را برای گزینه‌های مورد نظر دریافت و مد نظر قرار دهد.

    سید فرزاد طلاکش-  دبیر کل انجمن ملی طیور ایران

این درخواست توسط تشکل های ذیل در زیر مجموعه انجمن ملی تهیه و تایید شده است :

* اتحادیه وارد کنندگان نهاده های دام و طیور ایران        

*  انجمن تولید کنندگان زنجیره ای گوشت مرغ

* اتحادیه تعاونی های خوراک دام و طیور ایران              

*  انجمن صنفی توزیع کنندگان نهاده های دامی ایران

* اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی مرغداران گوشتی ایران  

*  انجمن صنفی عمده فروشان تخم مرغ ایران

* انجمن صنفی تولید کنندگان تخم مرغ شناسنامه دار ایران     

*  انجمن صنفی صنعت بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی

انجمن صنفی واردکنندگان دارو ، واکسن و مواد بیولوژیک دام             

*کانون سراسری انجمن های صنفی مرغداران گوشتی

* انجمن صنفی کشتارگاههای صنعتی طیورکشور       

* سندیکای تولیدکنندگان داروهای دامی ایران

* انجمن صنفی تولید کنندگان مکمل و کنسانتره دام،طیور و آبزیان

* کانون سراسری پرورش دهندگان مرغ تخمگذار ایران