کاهش تولید روغن پالم
کاهش تولید روغن پالم
روند رشد توليد روغن پالم  تا حدودى كاسته  شده است. این مسئله ميتواند وابستگی مصرف کنندگان را به سایر روغن ها و چربی ها افزایش داده و تأثیرات مختلفی بر قیمت ها داشته باشد.
روند رشد تولید روغن پالم  تا حدودى کاسته  شده است. این مسئله میتواند وابستگی مصرف کنندگان را به سایر روغن ها و چربی ها افزایش داده و تأثیرات مختلفی بر قیمت ها داشته باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی و صنایع غذایی ایران(اگنا)طبق برآوردها از اکتبر سال جارى میلادى تا سپتامبر سال ٢٠٢۴، پیش‌بینی از تولید جهانی روغن خام پالم تنها حدود ١.٣ میلیون تن در سال افزایش  خواهد یافت که میتواند میزان کل تولید را به حدود ٨٢ میلیون تن، برساند. این افزایش هم عمدتاً بواسطه رشد تولید در اندونزى برآورد میشود در حالى که پیش بینى رکود تولید در مالزى و تایلند وجود دارد. از سوى دیگر، باید به پدیده ال نینو (El Nino) توجه ویژه داشت که به سادگى میتواند منجر به خسارات خشکسالی شود و کاهش میزان تولید روغن خام پالم شود.
روغن پالم  با سهم تولید ٣٢ درصد و سهم صادرات ۵٣ درصد بر بازار جهانی انواع روغن و چربی، نقش کلیدى را ایفا میکند. اگرچه تنها ٨ درصد از مساحت اراضى کشاورزى تحت کشت دانه های روغنی جهان را پوشش می دهد، با متوسط عملکرد تولید ٣.٣ ( تحت شرایط خاص و مزارع با رسیدگى ویژه میزان عملکرد محصول حتى تا ۴.۵ الى ۶ تن، قابل افزایش هست) تن روغن پالم در هر هکتار در سال، پربارترین محصول در مقایسه با سایر دانه هاى روغنى است.
 محدودیت های عمده ای که رشد تولید را براى سال زراعى  ٢٠٢٣/٢٠٢۴ و سال های بعد میتواند کاهش دهد:
١) کند شدن کاشت های جدید در مالزی و اندونزی، به دلیل سیاست های محدودتر دولت.
٢) افزایش سن نخل ها در مزارع (با افزایش سهم درختان کم بازده بالای ٢٠ سال) ناشی از کاشت مجدد ناکافی طى سال هاى گذشته
٣) کاهش متوسط ​​عملکرد طى ١٠-١۵ سال گذشته، که به دلایل مختلف از جمله؛  کم بود کاشت مجدد، کمبود نیروی کار، مصرف ناکافی کود و تا حدی به دلیل سایر مسائل مدیریتی و اجرایى.
متوسط قیمت انواع روغن خام در بنادر مختلف دنیا جهت حمل در ماه جولاى؛
خام پالم
مالزى – ٨٢٠/٨٣٠ دلار
خام سویا
برزیل – ١٠١٠/١٠٢٠ دلار
آرژانتین – ١٠٠٠/١٠١٠ دلار
خام آفتاب
اکراین – ٧٨٠/٧٩٠ دلار
خام کلزا
آلمان – ٩٩۵/١٠١٠ دلار
خام کانولا
کانادا – ١٢۶٠/١٢٧٠ دلار
  • نویسنده : زهرا لیاقت فر