مگس سرباز سیاه پتانسیل بالایی در بازیافت ضایعات مواد غذایی دارد
مگس سرباز سیاه پتانسیل بالایی در بازیافت ضایعات مواد غذایی دارد
مطالعات نشان می دهد مگس سرباز سیاه می تواند تقریباً 100 درصد ضایعات صنایع غذایی از مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته گرفته تا لجن را از تصفیه خانه های فاضلاب تاسیسات شیمیایی بازیافت نماید.

مطالعات نشان می دهد مگس سرباز  سیاه می تواند تقریباً ۱۰۰ درصد ضایعات صنایع غذایی از مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته گرفته تا لجن را از تصفیه خانه های فاضلاب تاسیسات شیمیایی بازیافت نماید.

 

ترجمه: محمد مسعودی

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی و صنایع غذایی ایران(اگنا)؛ سرگئی بوتنکو، مدیر شرکت روسی Lvinka LLC، اعلام داشت که مگس سیاه سرباز می تواند تقریباً ۱۰۰ درصد ضایعات صنایع غذایی از مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته گرفته تا لجن را از تصفیه خانه های فاضلاب تاسیسات شیمیایی بازیافت کند نماید.

 

در حین برگزاری مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ، وی بر پتانسیل اقتصادی قوی تولید مگس سرباز سیاه تاکید و اعلام داشت: همانند استفاده از این فناوری در صنعت خوراک می توان در تصفیه حتی برخی زباله های بازیافتی سخت نیزاز این ترکیب استفاده نمود.

 

Lvinka LLC، یکی از شرکت هایی است که قصد دارد مگس سرباز سیاه را برای تولید خوراک دام و طیور پرورش دهد و یک سری مطالعات ویژه ای را در مورد پتانسیل استفاده از ضایعات شیمیایی در فرآیند تولید انجام داده است.

 

بوتنکو افزود: ما یکسری تجزیه و تحلیل شیمیایی کامل از محصولاتی که پس از فرآوری لجن از تأسیسات شیمیایی خارج می شوند را انجام دادیم و متوجه شدیم که شامل برخی مواد معدنی هستند و در برخی موارد شامل مقادیری بیش از حد مجاز نیز هستند. غلظت فلزات سنگین در پسماندهای فوق  چندان بالا نیست به طوری که استفاده از این محصولات با نسبت کم در خوراک دام بدون ایجاد آسیب امکان پذیر نخواهد بود.

 

این شرکت طی یک مطالعه جامع، ایمنی محصولات تولیدی مگس سرباز سیاه را با تغذیه لاروها با غذای تاریخ مصرف گذشته که برخی از آنها به کپک آلوده بودند، آزمایش کرد. نتایج اطمینان‌بخش بود، زیرا لاروها به طور مؤثر تمام زباله‌ها را مصرف نموده و محصول نهایی ایمن را تضمین می‌کردند.

 

پتانسیل انتوموپروتئین

 

سرگئی بوتنکو بر پتانسیل صنعت تولید انتوموپروتئین در روسیه، علیرغم مرحله انتقال فعلی آن تاکید داشت و اظهار داشت: در اکتبر ۲۰۲۳، دولت روسیه اهمیت مگس سرباز سیاه را با گنجاندن آن در فهرست محصولات کشاورزی نشان داد و به آینده امیدوار کننده ای اشاره نمود.

 

در عین حال، بسیاری از مسائل هنوز باید حل و فصل شوند. به عنوان مثال، استانداردهای تولید دولتی مشخصی در این زمینه وجود ندارد، اما این فناوری در سال گذشته به سرعت توسعه یافته است. شرکت فوق در حال کار بر روی توسعه عملکرد تولید است. این شرکت قبلاً اولین سایت های تولید روسیه را در شهرهای اومسک، سواستوپل و پتروزاوودسک راه اندازی نموده است.

 

بی میلی برای استفاده از پروتئین حشرات همچنان پابرجاست

با این حال، تولیدکنندگان خوراک در روسیه هنوز تمایلی به استفاده از پروتئین حشرات در پروسه تولید را ندارند. این تردید می تواند به دلیل عوامل مختلفی مانند جدید بودن محصول، نگرانی در مورد پذیرش مصرف کننده یا نیاز به تحقیق و توسعه بیشتر باشد. به همین ترتیب، مقامات دولتی نیز برای تشویق استفاده گسترده از آن عجله ای ندارند.

 

در اوایل سال ۲۰۲۴، معاون نخست وزیر روسیه ویکتوریا آبرامچنکو گفت که دامنه استفاده از پروتئین حشرات باید به خوراک آبزیان محدود شود. مقامات آکادمی علوم روسیه تصور می کنند که با کم رنگ شدن چشم انداز صادرات در مسیر اروپایی در سال های اخیر، توسعه تولید پروتئین حشرات دیگر برای این کشور منطقی نباشد.

  • نویسنده : محمد مسعودی
  • منبع خبر : all about feed