به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) به نقل از فارس، سهراب عاقبتی بعد از ظهر امروز در نشست دامپزشکی استان با اشاره به آمار حمل فرآورده‌های دامی گیلان در سال جاری، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۸۹ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۴۹۵ کیلوگرم انواع فرآورده‌های خام دامی به داخل و […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) به نقل از فارس، سهراب عاقبتی بعد از ظهر امروز در نشست دامپزشکی استان با اشاره به آمار حمل فرآورده‌های دامی گیلان در سال جاری، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۸۹ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۴۹۵ کیلوگرم انواع فرآورده‌های خام دامی به داخل و خارج از استان حمل شده‌است.

وی فرآورده‌های مذکور را شامل گوشت مرغ تازه و منجمد، گوشت قرمز، انواع فرآورده‌های طیور و دام، نهاده‌های خوراک دام، فرآورده‌های زنبور عسل، آلایش دامی خوراکی و غیرخوراکی، فرآورده‌های غیرخوراکی، انواع دام زنده، طیور و آبزیان و شیر خام عنوان کرد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه تمام محصولات تولیدی در گیلان دارای گواهی حمل بهداشتی معتبر که توسط شبکه‌های دامپزشکی و مسئولان فنی بهداشتی صادر می‌شود، هستند تصریح کرد: این محصولات دارای کد رهگیری و مهر برجسته هستند.

این مسئول از رشد ۱۵ درصدی آمار انتقال فرآورده‌های دامی نسبت به مدت مشابه سال گذشته در گیلان خبر داد و یادآور شد: بیشترین فرآورده‌ها در حوزه طیور بوده‌است.

به گفته عاقبتی، در حوزه طیور بیش از ۱۸۳ میلیون قطعه به منظور پرورشی و یا کشتارگاه‌های طیور صنعتی در گیلان حمل شده‌است.

وی با اشاره به اینکه روی گوشت مرغ تازه و منجمد و آلایش‌های خوراکی بسته‌بندی‌‌ شده کد رهگیری درج می‌شود، افزود: این کد قابل ردیابی است.

مدیر کل دامپزشکی گیلان متذکر شد: مصرف‌کنندگان می‌توانند کد مذکور را به شماره ۳۰۰۰۰۸۹۰۳ پیامک کرده و از سلامت محموله اطمینان حاصل کنند.

وی با تصریح بر اینکه برای ۵۵ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۸۷۵ کیلوگرم محصولات دامی گواهی صادر شده‌است، خاطرنشان کرد: این محصولات شامل پیله ابریشم، ماهی پرورشی و تخم و لارو ماهی، پوست خام گاوی و گوسفندی، خوراک و مکمل دام، دام کوچک، ماهی صنعتی و… بوده‌است.

عاقبتی از تولید بالغ بر ۱۱۹ هزار تن فرآورده‌های خام دامی در کشتارگاه‌های صنعتی طیور و کارگاه‌های بسته‌بندی گیلان در ۹ ماه امسال خبر داد.

وی یادآور شد: فرآورده‌های خام دامی تولیدشده شامل گوشت مرغ تازه و منجمد، پای مرغ منجمد، پر مرغ، دل و جگر و سنگدان است.