وزیر صنعت، وزارت جهاد کشاورزی را آچمز کرد/ اختصاص ارز متقاضی به واردات کنجاله، بازار را انحصاری تر می کند؟
وزیر صنعت، وزارت جهاد کشاورزی را آچمز کرد/ اختصاص ارز متقاضی به واردات کنجاله، بازار را انحصاری تر می کند؟

در پی ثبت سفارش کنجاله سویا با ارز آزاد؛ وزیر صنعت، وزارت جهاد کشاورزی را آچمز کرد/ اختصاص ارز متقاضی به واردات کنجاله، بازار را انحصاری تر می کند؟ واردات کنجاله سویا و نهاده های دامی بازهم خبرساز شد. در روزهایی که نمایندگان مجلس در تعطیلات تابستانه به سر می برند و وزارتخانه ها هم هنوز […]

در پی ثبت سفارش کنجاله سویا با ارز آزاد؛

وزیر صنعت، وزارت جهاد کشاورزی را آچمز کرد/ اختصاص ارز متقاضی به واردات کنجاله، بازار را انحصاری تر می کند؟

واردات کنجاله سویا و نهاده های دامی بازهم خبرساز شد. در روزهایی که نمایندگان مجلس در تعطیلات تابستانه به سر می برند و وزارتخانه ها هم هنوز در تب و تاب هفته دولت هستند، وزیر جدید صنعت( بازرگانی ) با حذف ارز مبادله ای، ارز متقاضی یا همان ارز آزاد را به این نهاده مهم و تاثیرگذار در صنعت دام و طیور، اختصاص داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران(اگنا)، این پیشنهاد در قالب افزایش تعرفه کنجاله سویا در زمان وزارت محمدرضا نعمت زاده در ستاد تنظیم بازار مطرح و به شورای عالی اقتصاد ارایه شده بود، با مخالفت این شورا مواجه شد اما در دولت دوازدهم در دست اجراست.

 بر اساس این گزارش و سامانه ثبت سفارش های وزارت صنعت، ارز تعیین شده برای واردات کنجاله سویا، آزاد شده است و وزارت صنعت ارز مبادله ای از این کالا را حذف کرد. پیش از این تعرفه واردات کنجاله ۱۰ درصد تعیین شده بود که واردکنندگان با استفاده از ارز مبادله ای اقدام به واردات می کردند. این در حالی است که واردات دانه های روغنی حتی لوبیای سویا با ارز مبادله ای انجام می شود و تعرفه واردات آن به کشور،  تا ۵ درصد تعیین شده است.

برخی از کارشناسان و فعالان بازرگانی، این اقدام وزارت صنعت را در راستای اقدامات دولت برای تک نرخی شدن ارز می دانند در حالی که اگر چنین باشد، لوبیای سویا از این قاعده مستثنا شده است. آنها می گویند، ارز آزاد برای واردات کنجاله به دلیل کاهش قیمت جهانی این محصول، تاثیری بر قیمت تمام شده محصولات پروتئینی ندارد.

اما فعالان صنعت دام و طیور کشور، با این اقدام وزارت بازرگانی مخالف هستند و معتقدند، این نخستین ضرب شست وزیر جدید بازرگانی به وزیر جهاد کشاورزی است که همواره خواستار شکستن انحصار واردات به ویژه واردات کنجاله در کشور می باشد.

رانت ۴۵۰ میلیاردی برای واردکنندگان کنجاله!

یک مقام مسئول بلند پایه در وزارت جهاد کشاورزی، در پی این مصوبه به اگنا، گفت: مصوبه وزارت بازرگانی با حذف ارز مبادله ای و اختصاص ارز آزاد به واردات کنجاله سویا، بازار این محصول را انحصاری تر و غیر رقابتی می کند و این موضوع مغایر اهداف اقتصاد مقاومتی و شعار حاکمیتی حمایت از تولید است.

وی تصریح کرد: تفاوت قیمت ارز آزاد با مبادله ای در واردات کنجاله سویا دست کم ۲۵۰ تومان در هر کیلوگرم است و با توجه به اینکه بیش از دو سوم واردات کنجاله(یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال) در اختیار افراد خاص قرار دارد، رانت بزرگی برای این افراد محسوب می شود که در وضعیت نابسامان اقتصادی دولت، داده می شود.

دولت فاتحه تولید و صادرات محصولات پروتئینی را بخواند

در همین راستا، محمد یوسفی، رییس اتحادیه مرغ گوشتی در گفت و گو با اگنا و در تایید خبر این اقدام وزارت بازرگانی، اظهار کرد: اختصاص ارز متقاضی به واردات کنجاله، یک رانت بزرگ محسوب می شود که در اختیار افراد خاص قرار داده شده است.

وی افزود: این موضوع بر بازار تمامی محصولات پروتئینی تاثیر می گذارد و بازار مرغ، تخم مرغ و شیر و لبنیات دست کم با ۲۰ درصد افزایش قیمت تمام شده تولید مواجه می شود.

یوسفی با اشاره به نامه نگاری های انجام شده از سوی این اتحادیه، گفت: با هماهنگی های معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، مراتب اعتراض و مخالفت خود را به وزارت صنعت، وزارت اطلاعات، معاون اول رییس جمهوری و سایر دستگاه های مربوط اعلام کرده ایم.

وی افزود: اگر این رویه ادامه داشته باشد، دیگر کسی توان رقابت در بازار کنجاله سویا را نخواهد داشت و دولت باید از تولید محصولات پروتئینی به ویژه مرغ و تخم مرغ چشم پوشی و مانند سال های پیش از راه واردات نیازهای داخل را تامین کند. همچنین فاتحه صادرات را نیز باید بخواند.

گفتنی است؛ خبرنگار اگنا، برای تکیل گزارش خود با چند تن از نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون کشاورزی تماس گرفت و هیچ یک از این نمایندگان از مصوبه مذکور اطلاع نداشتند! مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هم خواستار اعلام نشدن نام خود شدند! همچنین مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نیز خواستند نام شان در این گزارش فاش نشود!

گزارشگر: مولود غلامی