فناوری جدید میکس IsDeCa؛ وعده غذایی پایدار ماهی قزل آلا
فناوری جدید میکس IsDeCa؛ وعده غذایی پایدار ماهی قزل آلا
این فناوری در کمتر از 60 ثانیه به همگنی فوق‌العاده ای دست می‌یابد و به طور مداوم ضریب تغییرات (CV%) را برای مواد نیمه مرطوب و خشک را به زیر 4.5 درصد می‌رساند

این فناوری در کمتر از ۶۰ ثانیه به همگنی فوق‌العاده ای دست می‌یابد و به طور مداوم ضریب تغییرات (CV%) را برای مواد نیمه مرطوب و خشک را به زیر ۴٫۵ درصد می‌رساند

 

ترجمه: محمد مسعودی

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی و صنایع غذایی ایران (اگنا)؛ به گفته مخترعان، فناوری اختلاط جدید به گونه‌ای طراحی شده است که توسعه محصول را بهینه کرده و ترکیب مواد خام مایع جدید در خوراک را ممکن می‌سازد.

 

فناوری اختراع شده IsDeCa Batch Mixer که توسط دانشگاه علوم زیستی نروژ (NMBU) توسعه یافته است، امکان افزودن بیش از ۳۰ درصد مواد مایع مبتنی بر چربی ها و پروتئین ها را فراهم می کند.

 

یکی از مخترعان آن، Dejan Miladinovic، رئیس مرکز فناوری خوراک NMBU، اعلام داشته که تولید کننده ماشین آلات خوراک ترکیه، FeedTech، پتانسیل این فناوری را تشخیص داده و به تولید کننده انحصاری تبدیل شده است.

 

کار آزمایشی بر روی IsDeCa در مرکز فناوری خوراک (FôrTek) در NMBU، با حمایت مالی ۵۰۰،۰۰۰ یورویی (۵۳۸ هزار دلار آمریکا) از شورای تحقیقات نروژ انجام شد.

 

میلادینوویچ گفت: این فناوری «پیشرفت غیر منتظره» ثبت اختراع شده و اکنون برای کاربرد تجاری در خوراک و سایر صنایعی که هدف آن همگن نمودن بالای محصول تولیدی می باشد آماده شده است.

 

افزایش استفاده از محصولات جانبی در خوراک ماهی قزل آلا

 

این فناوری می تواند توسعه در بخش ماهی قزل آلا نروژ را به پیش ببرد.

صنعت پرورش ماهی قزل آلا نروژی قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ تولید ماهی قزل آلا را ۵ برابر کند و خوراک پایدار با مواد اولیه دریایی بالا برای این طرح توسعه ای بسیار مهم است. با این حال، این بخش با عرضه محدود چنین منابعی مواجه است. میلادینوویچ  اعلام داشت: فناوری IsDeCa با ترکیب محصولات جانبی مانند سیلاژ هیدرولیز شده حاصل از ماهیگیری تجاری و دوغاب جلبک در خوراک، این مشکل را برطرف می کند و وابستگی به پروتئین سویا یا پودر ماهی وارداتی را کاهش می دهد.

 

وی ادامه داد: فناوری IsDeCa اجازه می دهد تا حداقل دو برابر بیشتر مواد دریایی مبتنی بر منابع پایدار در مقایسه با سایر فناوری های اختلاط ترکیب شود.

 

وی افزود که این فناوری در کمتر از ۶۰ ثانیه به همگنی فوق‌العاده ای دست می‌یابد و به طور مداوم ضریب تغییرات (CV%) را برای مواد نیمه مرطوب و خشک را به زیر ۴٫۵ درصد می‌رساند.

 

بهینه سازی فرآیند

 

میلادینوویچ توضیح داد که تلاش‌هایی برای ساده‌سازی پیچیدگی ساختاری میکسر IsDeCa و حفظ برتری عملیاتی انجام شد. هزینه تولید IsDeCa حداقل ۳۰ درصد کمتر از میکسرهای دو شفت است.

 

او توضیح داد که چگونه بازخوردهای تولیدکنندگان بزرگ میکسر مبین نیاز به تأیید در مقیاس صنعتی فناوری جدید است. این مهم با موفقیت مرکز فناوری خوراک در NMBU دست یافتنی شد و مقیاس پذیری IsDeCa از تبدیل یک نمونه آزمایشگاهی اولیه ۶۰ لیتری به یک ماشین صنعتی ۱۰۰۰ لیتری این امر را تأیید نمود.

 

میلادینوویچ اضافه کرد که مدل‌های ریاضی نشان می‌دهند که روش‌های افزایش مقیاس مشابه را می‌توان در یک همزن ۱۰۰۰۰ لیتری اعمال کرد.

 

 

  • نویسنده : محمد مسعودی
  • منبع خبر : feednavigator