سرمایه‌های دامی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه با تهدید مواجه است
سرمایه‌های دامی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه با تهدید مواجه است

  رئیس شورای نظام دامپزشکی کرمانشاه گفت: سرمایه های دامی در مناطق زلزله زده با تهدید مواجه است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) به نقل از ایسنا ،دکتر کامیار محمدزاده ، با نگرانی از وضعیت دام ها در مناطق زلزله زده استان، با توجه به بازدید از مناطق زلزله زده متاسفانه مشکلاتی […]

 

رئیس شورای نظام دامپزشکی کرمانشاه گفت: سرمایه های دامی در مناطق زلزله زده با تهدید مواجه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) به نقل از ایسنا ،دکتر کامیار محمدزاده ، با نگرانی از وضعیت دام ها در مناطق زلزله زده استان، با توجه به بازدید از مناطق زلزله زده متاسفانه مشکلاتی در خصوص جمعیت دامی در حال بوجود آمدن است که اگر به آنها توجه نشود به چالشی مهم تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به وابستگی معیشت بخش زیادی از جمعیت استان به دام، گفت: بخشی از دام های استان در زلزله اخیر تلف شد و دام‌های باقیمانده نیز بعلت مشکلاتی از جمله نبود تغذیه مناسب و نبود جایگاه مناسب نگهداری در حال نابودی هستند و در این شرایط روستاییان و دامداران چاره ای جز فروش دام‌های خود ندارند و این فروش دام‌ها چوب حراج به اقتصاد ناتوان استان است.

محمدزاده خواستار تسریع در توزیع خوراک دام در مناطق زلزه زده شد و گفت: امیدواریم مصوبه دولت مبنی بر توزیع دو هزار تن علوفه در این مناطق زودتر اجرایی شود.

وی به تخریب جایگاه نگهداری دام ها نیز اشاره کرد و با بیان این‌که این موضوع نیز جمعیت دامی استان را تهدید می‌کند، گفت: دام های جوان(بره، بزغاله و گوساله) نیاز به نگهداری در مکان های مناسبی دارند که باید به آن توجه شود.

وی پیشنهاد داد به این منظور در هر روستا مکانی(کانکس) در نظر گرفته شود و دام های جوان تمام روستا در این اماکن نگهداری و تعلیف شوند.

دکتر محمدزاده هم‌چنین با بیان این‌که دام های منطقه بدلیل مشکلات تغذیه‌ای و استرس مستعد ابتلا به بیماری بوده و نیازمند اقدامات درمانی و پیشگیرانه هستند، گفت: باید بودجه مناسب برای تهیه دارو و واکسن فراهم و بصورت اورژانسی نسبت به ارایه خدمات اقدام شود.

وی ادامه داد: مشکل دیگر نابودی کلیه زیر ساخت‌های دامپزشکی مانند درمانگاه ها و داروخانه‌های مناطق زلزله زده است که به این دلیل امکان ارائه خدمات مناسب فراهم نیست، لذا باید در اسرع وقت نسبت به فراهم نمودن مکان‌هایی حتی به شکل کانکس برای ادامه فعالیت همکاران اقدام شود .

دکتر محمدزاده گفت: ما در سازمان نظام دامپزشکی استان آمادگی داریم در صورت فراهم نمودن بودجه کافی در اسرع وقت نسبت به تحت پوشش قرار دادن دام های مناطق زلزله زده اقدام کنیم.