در ممنوعیت صادرات چای تجدیدنظر شود/نباید به راحتی بازارهای صادراتی را از دست داد
در ممنوعیت صادرات چای تجدیدنظر شود/نباید به راحتی بازارهای صادراتی را از دست داد

رییس سازمان چای: در ممنوعیت صادرات چای تجدیدنظر شود/نباید به راحتی بازارهای صادراتی را از دست داد رییس سازمان چای گفت: ممنوعیت صادرات چای، بدون نظرخواهی و مشورت از این سازمان اتخاذ شد و باید مورد تجدید نظر قرار گیرد. چای داخلی امروز دارای بازار مطمئن و جایگاه مناسبی در کشورهای هدف صادراتی است. به […]

رییس سازمان چای:

در ممنوعیت صادرات چای تجدیدنظر شود/نباید به راحتی بازارهای صادراتی را از دست داد

رییس سازمان چای گفت: ممنوعیت صادرات چای، بدون نظرخواهی و مشورت از این سازمان اتخاذ شد و باید مورد تجدید نظر قرار گیرد. چای داخلی امروز دارای بازار مطمئن و جایگاه مناسبی در کشورهای هدف صادراتی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)، حبیب جهانساز در گفت و گو با رادیو اقتصاد ضمن مخالفت با تصمیم اخیر گمرک مبنی بر ممنوعیت صادرات چای، افزود: اعمال این بخشنامه به ضرر تولیدکنندگان داخلی و تجار است.

وی ادامه داد: سالانه بطور متوسط ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تن مصرف چای کشور است که از این میزان ۲۵ تا ۳۰ هزار تن تولید داخل و بقیه از محل واردات تامین می شود.

رییس سازمان چای گفت: بر اساس آمار گمرک، سال گذشته ۵۷ تا ۵۸ هزار تن چای بصورت رسمی وارد کشور شده است.

وی همچنین با بیان اینکه سالانه ۱۲ تا ۱۴ هزار تن چای تولید داخل صادرات می شود، افزود: براساس بخشنامه جدید گمرک مبنی بر ممنوعیت صادرات پنج قلم کالا «چای فله» و «بسته‌بندی» نیز در زمره این اقلام قرار می گیرد.

جهانساز اظهارداشت: تصمیم مزبور بدون نظرخواهی و مشورت از سازمان چای اتخاذ و باید مورد تجدید نظر قرار گیرد چرا که چای داخلی امروز دارای بازار مطمئن و جایگاه مناسبی در کشورهای هدف صادراتی است.

 

نباید به راحتی بازارهای صادراتی را از دست داد

وی گفت: بدون شک با اعمال ممنوعیت صادرات چای بازارهای هدف صادراتی ایران به دیگر کشورها واگذار خواهد شد.

رییس سازمان چای افزود: کسب جایگاه چای داخلی در بازارهای صادراتی از سود مورد حصول از صادرات مهمتر است بنابراین نباید اجازه داد این بازار ها به راحتی از دست برود.

وی تاکید کرد: صادرات چای یک فرصت برای تولید داخلی است و باید از این فرصت مغتنم به نحو احسن استفاده کرد.

جهانساز همچنین در پاسخ به این پرسش که با وجود نیاز کشور به چای داخلی بر اساس چه رویکردی این محصول صادر می شود، گفت: توسعه صادرات چای یک شبه اتفاق نیفتاده بلکه متاثر از عوامل مختلف منجمله تغییر ذائقه مصرف کنندگان به سبب واردات بی رویه، کاهش درصد اختلاط چای داخلی، پدیده چای سنواتی، نبود بازار فروش مناسب در داخل و غیره در طول زمان به مدد کارخانه داران، تجار و بازرگانان راه خود را به کشورهای خارجی باز و امروز از جایگاه ممتازی در کشورهای هدف صادراتی برخوردار است.

وی در ادامه این مصاحبه افزود: در حال حاضر مقصد صادرات چای ارگانیک ایرانی کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپاست.