• شماره خبر : 57656
  • تاریخ انتشار : 28 آبان 1399
  • پرینت این صفحه
  • بازار دل آزار فروش ماهی قزل آلا

    این ماهی ارزشمند توسط واسطه ها به قیمت بسیار نازل در مزارع پرورشی از تولید کننده متضرر خریداری وسود سرشاری را نصیب دلالان وسلف خرها می کند که حاصل اش به یغما رفتن زحمات و هست ونیست سرمایه گذاران مزارع پرورش ماهی است.

    علیرضا کیهان پور

    این ماهی ارزشمند توسط واسطه ها به قیمت بسیار نازل در مزارع پرورشی از تولید کننده متضرر خریداری وسود سرشاری را نصیب دلالان وسلف خرها می کند که حاصل اش به یغما رفتن زحمات و هست ونیست سرمایه گذاران مزارع پرورش ماهی است.

    نویسنده: علیرضا کیهان پور، روزنامه نگار پیشکسوت بخش کشاورزی

    ایران با تولید حدود ۱۵۰هزار تن ماهی پرورشی قزل آلای رنگین کمان با پراکنش متنوع استان‌ هایی مانند آذربایجان غربی وشرقی، اردبیل، لرستان، چهارمحال وبختیاری، کهگیلویه وبویراحمد، همدان، کردستان، اصفهان، فارس، خراسان رضوی و شمالی و …..مقام نخست دنیا را در تولید این ماهی در آب های شیرین را داراست.

    شوربختانه به جز واردات تخم چشم زده ونهاده های تولید خوراک ماهی قزل آلا مشکل خاص دیگری به جز بازار فروش و اجحاف قیمت این ماهی در آشفته بازار مصرف قزل آلا به نظر می رسد وجود ندارد.


    این ماهی ارزشمند توسط واسطه ها به قیمت بسیار نازل در مزارع پرورشی از تولید کننده متضرر خریداری وسود سرشاری را نصیب دلالان وسلف خرها می کند که حاصل اش به یغما رفتن زحمات و هست ونیست سرمایه گذاران مزارع پرورش ماهی است.


    گران شدن تصاعدی نهاده ها ، سوخت، حمل ونقل، آب بهاء، برق، دارو ودرمان و نهاد های نظارتی در ابعاد کارشناسی مانند سازمان های دامپزشکی ، نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ، نظام دامپزشکی و نظام صنفی و مالیات و…دیگر انگیزه ای برای تولید در آینده نزدیک و رونقی را در پیکر نیمه جان پرورش دهنده باقی نگذاشته است.


    از طرفی مصرف کننده هم در واقع با قیمت های سرسام آور که نتیجه بی کفایتی وبی خیالی متولیان بازار است شاهد خواندن غزل خداحافظی قزل آلا برروی سفره اشان می‌باشند.

    مقام نخست تولید قزل آلای پرورشی در دنیا توسط آبزی پروران ایرانی و عدم ساماندهی و نظارت بر بازار مصرف و حمایت مسوولانه تر از اتحادیه ها تعاونی های ذیربط و وسپردن زنجیره تولید از رهاسازی بچه ماهی تا بازار مصرف پارادوکسی است که حکایت این بازار دل آزار انجام گسیخته شده است.


    باید تغییراتی در مدیران بی انگیزه گذشته متولی بازار مصرف را شاهد باشیم وبا توجه بیشتر به بخش تعاون در این راستا از تصدی گری شعاری به سوی تولی گری حقیقی ونه مجازی حرکت کنیم واگر چنین نشود تا اسفند ماه شاهد قیمت ماهی قزل آلای پرورشی به بهای یکصد هزار تومان هم خواهیم بود وآن روز خیلی زود فرا می رسد اگر بازار مصرف آبزیان با اتکاء به تولید بومی و داخلی ونه واردات ماهی با بهای نجومی را در باب مدیریت جوان،دلسوز و صاحب اندیشه و پیگیری جدی نگیریم.


    دیدگاه بگذارید

    avatar
      عضویت  
    Notify of