سالیانه ۸۰۰ هزارتن کمپوست در کشور تولید می‌شود
سالیانه ۸۰۰ هزارتن کمپوست در کشور تولید می‌شود

یک مقام صنفی: سالیانه ۸۰۰ هزارتن کمپوست در کشور تولید می‌شود رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان بستر رویش قارچ خوراکی گفت: سالیانه حدود ۸۰۰ هزارتن کمپوست برای بستر رویش قارچ خوراکی در کشور تولید می‌شود که سهم بزرگی در بازار داخلی دارد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)؛به نقل از ایرنا،«مهدی رجبی» امروز (چهارشنبه) […]

یک مقام صنفی:

سالیانه ۸۰۰ هزارتن کمپوست در کشور تولید می‌شود

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان بستر رویش قارچ خوراکی گفت: سالیانه حدود ۸۰۰ هزارتن کمپوست برای بستر رویش قارچ خوراکی در کشور تولید می‌شود که سهم بزرگی در بازار داخلی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)؛به نقل از ایرنا،«مهدی رجبی» امروز (چهارشنبه) در نشست خبری با بیان اینکه برای بستر رویش کیفی به مواد اولیه خوب نیاز داریم، افزود: اکنون  ۷۵ واحد تولید بستر قارچ در کشور وجود دارد که ۶۰ واحد آن فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه به ازای هر پنج کیلوگرم کمپوست یک کیلوگرم قارچ تولید می شود، اظهارداشت:  ۹۰۰ هزار تن پروانه تولید در این زمینه صادر شده، اما اکنون ۸۰۰ هزارتن تولید می شود.

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان بستر رویش قارچ خوراکی، بیان داشت:‌ نیاز سالانه کشور ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تنقارچ است و اگر اهداف ما محقق شود منجر به افزایش تولید می شود.

وی ب ابیان اینکه هنوز با  استانداردهای جهانی فاصله داریم، گفت: دست‌کم ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن دیگر کمپوست نیاز است و با تشکیل انجمن ۱۰ تا ۱۵ درصد به تولید فعلی اضافه می شود. 

رجبی با بیان اینکه بستر رویش قارچ خوراکی کشور یک صنف زیست محیطی است، ادامه‌داد: اکنون با تولید کمپوست برای رویش قارچ، بخش عمده کاه و کلش باقی‌مانده از تولید گندم و کود مرغی از واحدهای پرورش مرغ گوشتی خریداری می شود. 

وی اضافه‌کرد: اکنون افزون بر ۴۰۰ هزار تن کاه و کلش دور ریز  و ۳۰۰ هزارتن کود مرغی گوشتی در واحدهای بستر قارچ استفاده می شود. 

این مقام صنفی تصریح کرد: سال گذشته هر کیلوگرم کاه و کلش ۴۲۰ تومان و کود مرغی ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان قیمت داشت که اکنون هر کیلوگرم کاه و کلش با قیمت دو هزار تومان و کود مرغی یک‌هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می شود که به ترتیب بیش از ۳۰ درصد و ۱۲۰ درصد افزایش داشته است.

رجبی اظهارداشت: اکنون این صنعت برای کاهش هزینه ها، حجم کار و کمک برای جمع آوری کاه و کلش بیشتر به دستگاه های جدید نیاز دارد تا هزینه تولید کمپوست را ۲۵ درصد کاهش دهد.

وی افزود: اکنون هشت هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم و ۷۰ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم در این صنف وجود دارد.

۱۷۲۰ میلیارد تومان گردش مالی سالیانه کمپوست 

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان بستر رویش قارچ خوراکی گفت: اکنون یک هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان گردش مالی صنعت قارچ کشور است.

وی، هدف از تاسیس این انجمن کمک به تولیدکنندگان قارچ، نظارت بیشتر، تولید محصول استاندارد و کیفی برشمرد که اشتغال‌زایی بالایی دارد.

افزایش ۳۰ درصدی سرانه مصرف قارچ در دوران کرونا 

رجبی با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی سرانه مصرف در دوران شیوع کرونا، گفت: در دوران پیش از کرونا به کشورهای مختلف از جمله عراق، امارات، کویت، آسیای میانه و عمان به صورت منظم صادرات انجام می شد.

وی اضافه کرد: با شیوع کرونا میزان صادرات به طور تقریبی به صفر رسید و به‌تازگی که شیوع این بیماری روند کندتری داشته، صادرات به کشورهای عراق و امارات از سر گرفته شده و چند کشور دیگر نیز در این زمینه به ما پیشنهاد شده است.

مردم بدون نگرانی قارچ خوراکی خریداری کنند

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان بستر رویش قارچ خوراکی، ضمن  تکذیب مباحث مطرح شده مبنی بر پرورش و عرضه قارچ سمی در بازار، گفت: تحت هیچ شرایطی امکان پرورش قارچ سمی در واحدهای تولیدی وجود ندارد، ضمن اینکه فرآیند تولید قارچ نیز به گونه‌ای نیست که باعث سمی شدن آن شود و حتی اگر قارچی آنقدر در واحد تولیدی بماند که کپک بزند، باز هم سمی نیست.

وی بیان‌داشت: قارچ سمی به صورت خودرو و تحت تأثیر شرایط جوی ایجاد می‌شود و به دلیل ظاهرش تا حدودی قابل تشخیص است.

این فعال بخش خصوصی به مردم توصیه کرد: برای اطمینان بیشتر قارچ خوراکی مورد نیاز خود را از فروشگاه ‌های معتبر خریداری کنند که ۹۰ درصد عرضه قارچ در فروشگاه‌های سطح شهر به صورت بسته بندی شده انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: خرید و تهیه قارچ خوراکی از میوه فروشی‌ها و برخی مراکز عرضه به صورت فله ای نیز  مورد تایید است.

رجبی از مردم درخواست کرد که به هیچ عنوان از دست فروشان و افرادی که در کنار خیابان قارچ می‌فروشند، خرید نکنند.

وی با بیان اینکه ما در فصل رویش قارچ‌های سمی، اطلاع رسانی کامل انجام می‌دهیم، اظهار داشت: با سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها نیز هماهنگی‌های لازم انجام شده تا اطلاع رسانی درست و کامل در این حوزه انجام شود.

وی تصریح کرد: اکنون دو هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری قارچ خوراکی دکمه ای و صدفی در کشور فعال است.

صادرات ۳ درصد کمپوست تولیدی به کشورهای هدف 

در این نشست، «نیما باغبانی» دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان قارچ و کمپوست نیز گفت: با توجه به ظرفیت های موجود تولید کمپوست، اکنون سالیانه کمتر از سه درصد این محصول به کشورهای هدف صادر می شود.

به گفته وی، اکنون کمپوست به عراق، قطر و ارمنستان صادر می شود.

باغبابنی، یکی از مشکلات این صنف را اخذ مالیات از تولیدکنندگان کمپوست برشمرد و گفت: اکنون در برخی از استان های کشور از برخی تولیدکنندگان کمپوست مالیات دریافت می شود و از برخی مالیات اخذ نمی شود.

وی اظهار داشت: از سال‌های ۹۰ و ۹۱ مالیات از برخی تولیدکنندگان مالیات دریافت می شود که انجمن تولیدکنندگان بستر رویش قارچ خوراکی طی مکاتباتی با سازمان امور مالیاتی، نسبت به جلوگیری از دریافت مالیات از این صنف اقدام کرده است.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان کمپوست تصریح‌کرد: در دوران کرونا به شکل هیات امنایی صندوقی با ۶ میلیارد تومان اعتبار ایجاد شد تا به دلیل نوسان بازار تولیدکنندگان متضرر نشوند.

به گفته وی، به‌تازگی برای حمایت از تولیدکنندگان، صندوق همیاران چتر سفید به شکل رسمی کار خود را آغاز کرده است.

طبق برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی، امسال تولید ۱۸۰ هزار تن قارچ خوراکی دکمه ای در سطح بیش از ۹۰۰ هکتار واحد پرورش پیش بینی شده است درحالی که سال گذشته (۱۳۹۸ ) نزدیک به ۱۷۰ هزارتن قارچ خوراکی دکمه ای در سطح ۸۶۰ هکتار در استان های مختلف کشور تولید شده است.

براساس گزارش‌های موجود تهران، البرز، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و قزوین، عمده استان های تولید کننده قارچ خوراکی کشور هستند.

براساس آمارها سال ۱۳۹۸، حدود ۶ هزارتن قارچ خوراکی به ارزش ۸.۷ میلیون دلار به کشورهای هدف از جمله امارات، عراق، کویت، روسیه و کشورهای منطقه صادر شده است.