محمدعلی رضایی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در یادداشت خود با تشبیه دستورالعمل‌های خلق الساعه و یک شبه، به مین‌های جنگی حوزه اقتصاد، از تعیین عوارض ناگهانی برای صادرات سیب زمینی انتقاد کرد.

کارکرد دستورالعمل‌های یک‌شبه با مین‌های جنگی یکسان است و بدون شک زمین اقتصاد ایران را به قدری ناامن می‌کنند که هیچ‌کس حاضر نخواهد شد در آن قدم بردارد.

ظرف مدت کوتاهی چند دستورالعمل یک‌شبه از سوی دولت در حوزه کشاورزی ابلاغ شد که یکی از مهم‌ترین آنها مربوط به صادرات سیب‌زمینی است.

اشخاصی که در حوزه کشاورزی فعالیت دارند با طرح تولید، توزیع و فروش سیب‌زمینی آشنایی دارند. طرح تولید سیب‌زمینی بیش از ۱۵ سال است برای تنظیم بازار داخلی و صادرات بر اساس طرح «استمرار تولید و توزیع سیب‌زمینی» در سراسر کشور با نظارت معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی اجرا می‌شود که خوشبختانه از زمان اجرای این طرح تا به امروز نتیجه‌بخش بوده و آهنگ مطلوب تولید، توزیع و فروش سیب‌زمینی را شاهد بودیم.

با دستور ناگهانی و بدون مطالعه دریافت ۶۰ درصد عوارض صادراتی از محصول سیب‌زمینی این نگرانی به شدت درباره از بین رفتن طرح تولید و توزیع سیب‌زمینی که سال‌ها روی آن کار شده به وجود آمده است.

این ماجرا به همین نقطه ختم نمی‌شود، بنا به دستور ابلاغ شده، این طرح باید از تاریخ ۱۵ اردیبهشت اجرایی شود؛ اما همین الان هم قرنطینه از صدور گواهی برای بخش خصوصی خودداری می‌کند که این موضوع به تجار و صادرکنندگان و در نهایت کشاورزان این حوزه آسیب جدی وارد می‌کند، چرا که امروز چندین تن از این کالا در گمرکات منتظر ترخیص و صدور به بازار خارجی است.

این تعلل نه تنها موجب از بین رفتن محصول تجار در گمرکات می‌شود بلکه اعتبار بین‌المللی صادرکنندگان کشور را زیر سؤال می‌برد.

اهمیت محصول سیب‌زمینی در سبد غذایی مردم، مشخص است. این شوک ناگهانی به بازار صادراتی این محصول انگیزه کشاورزان را برای تولید سال آتی به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و دومینویی که از کاهش چشمگیر صادرات شروع شود در نهایت به افزایش افراطی قیمت‌ها در بازار مصرف داخل ختم خواهد شد.

این چرخه‌ای است که بارها در این کشور تکرار شده و متأسفانه گاهی دولتمردان حتی از روش سنتی آزمون‌وخطا هم درس نمی‌گیرند.