سویا در پایین سطح قیمتی در حالی که کلزا گران تر شده است
سویا در پایین سطح قیمتی در حالی که کلزا گران تر شده است
پس از اینکه قیمت‌های آتی سویا در هفته گذشته به پایین‌ترین سطح خود در سال‌های اخیر سقوط کرد، مجددا در این هفته سود مثبتی از خود نشان داد. به عنوان مثال، قرارداد اوت در شیکاگو 12.50 دلار در هر بوشل افزایش یافت و به 1146 دلار رسید.

پس از اینکه قیمت‌های آتی سویا در هفته گذشته به پایین‌ترین سطح خود در سال‌های اخیر سقوط کرد، مجددا در این هفته سود مثبتی از خود نشان داد. به عنوان مثال، قرارداد اوت در شیکاگو ۱۲٫۵۰ دلار در هر بوشل افزایش یافت و به ۱۱۴۶ دلار رسید.

 

به گزارش واحد بین الملل پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی و صنایع غذایی ایران(اگنا)؛ در گزارش اخیر NASS علاوه بر شرایط آب و هوایی بد منطقه ای در ایالات متحده، میزان تحت کشت سویا نیز نسبت به ماه مارس کاهش داشته است. سطح زیر کشت سویای ایالات متحده ۸۶٫۱ میلیون است و کاهش ۴۱۰ هزار هکتاری نسبت به پیش‌بینی ها در اسفندماه ماه گذشته رخ داده است

 

به گفته گزارشگران، زمین های نسبتاً زیادی هنوز زیر کشت نرفته اند که این میزان از سال های گذشته رشد بیشتری داشته است. مهمترین رشد کاشت مربوط به ماه اوت می باشد، بنابراین هنوز هم از نظر میزان کاشت محصول ممکن است اتفاقات زیادی رخ دهد. از طرف دیگر عرضه کافی سویای آمریکای جنوبی به این بازار ثبات نسبی داده است.

قیمت کلزا

قیمت کلزا راه خود را پیدا کرده است. روزانه قراردادهایی با میزان افزایش بیشتری منعقد می گردند. فروش آتی ماه اوت در پاریس ۴۸۷٫۵۰ یورو در هر تن بوده که نسبت به پایان هفته گذشته ۱۰٫۲۵ یورو افزایش داشته است. این بدان معنی است که قیمت ها در حال حاضر بالاتر از میانگین سال گذشته هستند.

 

درگیری تجاری احتمالی بین چین و اندونزی

کاهش سطح زیر کشت سویا نسبت به ماه مارس در ایالات متحده، این بازار را داغ تر کرده است. علاوه بر این، شرکت تحلیلگر فرانسوی Strategy Grains  میزان برداشت کلزا در اتحادیه اروپا را تقریباً ۱۱ درصد کاهشی پیش بینی نموده و میزان آن را ۱۷٫۸ میلیون تن اعلام داشته  است. انتظار می رود در کشورهای حوزه بالتیک، رومانی و آلمان برداشت کلزای کمتری صورت پذیرد.

درگیری تجاری احتمالی بین چین و اندونزی نیز باعث نا آرامی در بازار شده است. چین ممکن است روغن های گیاهی کمتری وارد کند و به دنبال منابع جایگزین دیگری باشد.

 

ترجمه: محمد مسعودی

  • نویسنده : محمد مسعودی
  • منبع خبر : all about feed