آمادگی سازمان دامپزشکی برای اعزام نیرو به مناطق سیل زده/هشدار درباره احتمال شیوع بیماری شاربن
آمادگی سازمان دامپزشکی برای اعزام نیرو به مناطق سیل زده/هشدار درباره احتمال شیوع بیماری شاربن

رفیعی پور مطرح کرد: آمادگی سازمان دامپزشکی برای اعزام نیرو به مناطق سیل زده/هشدار درباره احتمال شیوع بیماری شاربن رییس سازمان دامپزشکی کشور در بازدیدی از شهرستان پل دختر و دیدار با استاندار لرستان، با اعلام آمادگی برای اعزام نیروهای واکنش سریع دامپزشکی از پنج منطقه کشور، گفت: اکیپ های عملیاتی مورد نیاز از سایر استان […]

رفیعی پور مطرح کرد:

آمادگی سازمان دامپزشکی برای اعزام نیرو به مناطق سیل زده/هشدار درباره احتمال شیوع بیماری شاربن

رییس سازمان دامپزشکی کشور در بازدیدی از شهرستان پل دختر و دیدار با استاندار لرستان، با اعلام آمادگی برای اعزام نیروهای واکنش سریع دامپزشکی از پنج منطقه کشور، گفت: اکیپ های عملیاتی مورد نیاز از سایر استان ها به منطقه آسیب دیده اعزام خواهند شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، علیرضا رفیعی پور، رییس این سازمان به محض بازگشت به تهران از اجلاس سلامت آبزیان سازمان جهانی بهداشت دام OIE در کشور شیلی، از وضعیت شهرستان پل دختر و روستاهای تخریب شده این شهرستان بازدید کرد.

رییس سازمان دامپزشکی در جریان این دیدار با موسی خادمی استاندار لرستان، با بیان اینکه تجهیزات، سم، دارو و سایر نهاده های دامپزشکی مورد نیاز به این منطقه ارسال و پرداخت غرامت به دامداران خسارت دیده نیز از امروز آغاز خواهد شد، اعلام کرد: وزیر جهاد کشاورزی دستور پرداخت غرامت را صادر کرده است.

وی ادامه داد: عملیات بهداشتی دامپزشکی در مناطقی که تلفات دام و طیور در آنها اتفاق افتاده، به سرعت آغاز شده است چرا که هرگونه تعلل در این مورد می تواند تهدید جدی برای بهداشت انسان باشد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور هشدار داد: بعد از فروکش کردن این بحران، احتمال شیوع بیماری شاربن در منطقه نیز به دلیل فراهم شدن شرایط زندگی برای باکتری عامل این بیماری وجود دارد.

وی افزود: از آنجایی که باکتری شاربن در شرایط سخت چندین سال به صورت اسپور یا شکل مقاوم باقی می‌ماند، در صورت فراهم شدن شرایط از جمله جابجایی خاک در حوادثی همانند سیل شروع به تکثیر و شیوع بیماری می کند.

او ادامه داد: بر این اساس واکسیناسیون علیه این بیماری در استان های درگیر سیل در حال انجام است.

رفیعی پور با بیان اینکه هر جا امکان دسترسی باشد و همکاران ما اطلاع یابند و یا مردم به آنها اطلاع دهند، بلافاصله عملیات بهداشتی آغاز خواهد شد، افزود: تا این لحظه پیش‌بینی به موقع و عملکرد سریع و گسترده همکاران ما در امر واکسیناسیون، سم پاشی و ضدعفونی مناطق درگیر تلفات دامی و مدیریت بیماری‌های دامی، به پیشگیری از بروز بحران و جلوگیری از اشاعه انواع بیماری ها کمک موثری کرده است.

موسی خادمی، استاندار لرستان نیز در این دیدار با بیان اینکه در جریان این فاجعه و مسائل بعد از آن بحث پیشگیری و مراعات بهداشت و درمان مباحث مهمی است، از سرعت عمل و تلاش شبانه‌روزی سازمان دامپزشکی و اداره کل دامپزشکی استان لرستان در منطقه و امداد رسانی به دامداران استان قدردانی کرد.