در دیدار سه جانبه امام جمعه ، فرماندار پارس آباد و مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل که صبح امروز در محل فرمانداری شهرستان پارس آباد انجام شد متفقاً بر ضرورت مبارزه با کشتار غیرمجاز دام در این شهرستان تأکید شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ؛ دکتر صادق صالحی در این نشست صمیمی […]

در دیدار سه جانبه امام جمعه ، فرماندار پارس آباد و مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل که صبح امروز در محل فرمانداری شهرستان پارس آباد انجام شد متفقاً بر ضرورت مبارزه با کشتار غیرمجاز دام در این شهرستان تأکید شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ؛ دکتر صادق صالحی در این نشست صمیمی گفت: یکی از مهمترین وظایف حاکمیتی در دامپزشکی نظارت بهداشتی بر کشتارگاهها و مراکز تولید ، توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی است تا
فرآورده های خام دامی سالم ، مطمئن و بهداشتی در دسترس عموم قرار گیرد ، لذا روند تولید فرآورده های دامی از ابتدای پرورش دام و طیور و آبزیان تا استحصال فرآورده های دامی تحت کنترل دامپزشکی است.

مدیر کل دامپزشکی استان به معضل جدی کشتار غیرمجاز دام در این شهرستان اشاره کرد و گفت : کشتار غیرمجاز دام علاوه بر انتقال برخی بیماریهای دامی و مشترک بین انسان و دام موجب پخش و انتشار عوامل بیماریزای دامی و گسترش بیماریهای واگیر دامی در منطقه شده و دامپروری منطقه را با خطر جدی مواجه می نماید.

این مقام مسئول در دامپزشکی با بیان اینکه در طول سال طرح ویژه تشدید و نظارت و کنترل بهداشتی فرآورده های خام دامی و اماکن تولید ، توزیع و استحصال فرآورده های خام دامی اجراء و تخلفات بهداشتی با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع داده می شود افزود : متأسفانه عدم بازدارندگی برخی از احکام صادره و عدم وجود شعبه ویژه رسیدگی به پرونده های تخلفات بهداشتی در این شهرستان و اطاله دادرسی از مهمترین چالش های پیش روی دامپزشکی در این زمینه است.

دکتر صالحی ضمن تشکر از همکاری تنگاتنگ نهادهای مرتبط با دامپزشکی علی الخصوص نیروی انتظامی ، دستگاه قضایی و سازمان تعزیرات حکومتی خواستار صدور حکم بازدارنده توسط قاضی ویژه رسیدگی پرونده های تخلفات بهداشتی دامپزشکی در موارد تکرار تخلف شد.

مدیر کل دامپزشکی استان با تأکید بر اینکه دامپزشکی در تأمین امنیت غذایی مردم حساسیت ویژه ای دارد و اهمیت موضوع تا حدی است که در کشتارگاههای دام و طیور علاوه بر ناظرین بهداشتی و کارشناسان بهداشت گوشت روحانیون ناظر ذبح شرعی نیز بر کشتار نظارت می کنند تصریح کرد : متأسفانه دامپزشکی فاقد قوه قهریه بوده و مکانیسم قانونی پلمب مراکز متخلف را ندارد و ضروری است دستگاههای متولی امر در این راستا یاریگر دامپزشکی باشند.

دکتر صالحی در عین حال بحث فرهنگی را مقدم بر بحث قوه قهریه در جهت بازدارندگی عنوان کرد و با تأکید بر ضرورت نهادینه شدن فرهنگ مسئولیت پذیری در قبال سلامت عمومی جامعه گفت : ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه مهمترین مقوله در بهبود سلامت جامعه است.

وی از حمایت های بی دریغ امام جمعه ، فرماندار و مسئولین دستگاههای مرتبط این شهرستان در راستای حمایت از دامپزشکی تشکر کرد.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا رشادی امام جمعه شهرستان پارس آباد گفت : صیانت از بهداشت عمومی جامعه وظیفه همگانی است چرا که هرگونه سهل انگاری و اهمال در بهداشت عمومی سلامت جامعه را به خطر خواهد انداخت.

امام جمعه پارس آباد با بیان اینکه معضل کشتار غیرمجاز در این شهرستان به یک چالش جدی تبدیل شده و در صورت عدم توجه ، بهداشت عمومی جامعه را به مخاطره می اندازد خواستار رسیدگی سریع به پرونده های ارسالی دامپزشکی به تشکیلات قضایی و برخورد جدی با متخلفین در کوتاهترین زمان ممکن شد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا رشادی بر آگاهی سازی و تنویر افکار عمومی جامعه در راستای خرید گوشت سالم و بهداشتی و ممهور به مهر بهداشتی دامپزشکی و ضرورت امر از تریبون نماز جمعه این شهرستان قول مساعد داد.

در این نشست فرماندار شهرستان پارس آباد که میزبانی این جلسه را عهده دار بود از دامپزشکی و برخی دستگاههای اجرائی مرتبط در راه اندازی کشتارگاه صنعتی این شهرستان و تعطیلی کشتارگاه سنتی که به نوبه خود یکی از مهمترین اقدامات در حوزه بهداشت عمومی بود تشکر کرد.

احمدی افزود: فرمانداری پارس آباد با بیان اینکه تعامل و همکاری دستگاههای اجرائی مرتبط علی الخصوص دامپزشکی با تمام توان و با جدیت کامل با مسئله کشتار غیرمجاز دام برخورد کرده و حمایت های لازم کماکان انجام خواهد شد افزود : در تلاشیم با همکاری نیروی انتظامی – مرکز بهداشت و دامپزشکی اکیپهای مشترک نظارتی راه اندازی نمائیم.
فرماندار پارس آباد : عدم وجود مکانیسم قانونی پلمب توسط دامپزشکی را یک خلاء قانونی و یک چالش عنوان کرد و گفت: کشتار غیرمجاز عموماً در مبادی ورودی شهرستان پارس آباد در برخی روستاها انجام می شود که متعاقب جلسات متعددی که در رابطه با موضوع در شورای سلامت و بهداشت شهرستان تشکیل شده درصددیم با تعطیلی این مراکز ، کلیه کشتارها را به کشتارگاه صنعتی هدایت نمائیم.