سمپوزیوم یکروزه بیماری های تنفسی طیور با تکیه بر برونشیت عفونی/ برونشیت عفونی، بیماری جهانی طیور
سمپوزیوم یکروزه بیماری های تنفسی طیور با تکیه بر برونشیت عفونی/ برونشیت عفونی، بیماری جهانی طیور

شرکت سواپارس برگزار کرد؛ سمپوزیوم یکروزه بیماری های تنفسی طیور با تکیه بر برونشیت عفونی/ برونشیت عفونی، بیماری جهانی طیور سمپوزیوم یکروزه بیماری های تنفسی طیور با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از کلینیسین‌ها، کارشناسان و اساتید رشته دامپزشکی، توسط شرکت سواپارس در روز سه‌شنبه ۲۵ آبان ماه در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد. […]

شرکت سواپارس برگزار کرد؛

سمپوزیوم یکروزه بیماری های تنفسی طیور با تکیه بر برونشیت عفونی/ برونشیت عفونی، بیماری جهانی طیور

سمپوزیوم یکروزه بیماری های تنفسی طیور با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از کلینیسین‌ها، کارشناسان و اساتید رشته دامپزشکی، توسط شرکت سواپارس در روز سه‌شنبه ۲۵ آبان ماه در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)، در ابتدای این سمینار علمی، دکتر آرش قلیانچی دانشیار دانشکده دامپزشکی با ارائه گزارشی درخصوص آخرین یافته های اپیدمیولوژی، عوامل موثر ویروسی کمپلکس تنفسی طیور در ایران را با تکیه بر برونشیت عفونی تشریح کرد و نتایج آخرین مطالعات انجام شده بر روی واکسن های موجود در کشور و میزان حفاظت آنها در برابر سویه واریانت۲ (سویه غالب بروشیت عفونی کشور) ارائه دادند.

براساس سخنرانی، دکترحسین حسینی مدیر آزمایشگاه تخصصی PCR نیز با اشاره به یافته‌های آزمایشگاهی پاتوژن‌های همراه در بیماری تنفسی، مباحثی را ارایه کرد. ایشان وضعیت حضور عوامل پاتوژن تضعیف کننده سیستم ایمنی و همچنین عوامل پاتوژن همراه کمپلکس‌های تنفسی را از لحاظ اپیدمیلوژیکی و راهکارهای مقابله با این عوامل را مطرح نمودند. ایشان به این نکته اشاره کردند که هرگز نباید از بیماری گامبورو غافل شد چرا که این بیماری با چهره تحت بالینی خود در بسیاری از کمپلکس¬های تنفسی نقش مهمی را بازی می-کند.

کارشناس منطقه‌ای شرکت سوا Dr. Bertrand Le Tallec، در این گردهمایی عنوان کرد که شرکت سوا، به‌رغم تهیه و توزیع واکسن های مورد نیاز طیور صنعتی کشور در راستای کنترل و تشخیص بیماری ها و نیز مانیتورینگ واکسن های در حال مصرف فعالیت های گسترده ای را انجام می دهد. درحال حاضر نیز رویکردها واقدامات مهمی ازسوی شرکت سوا درکنترل بیماری تنفسی با استفاده ازامکانات آزمایشگاهی انجام شده است.

در ادامه این سمینار، محقق ارشد شرکت سوا Dr. Yannick Gardin، نیز بر استفاده ازجایگاه واکسن های نوترکیب در کنترل بیماری نیوکاسل تاکید و اظهارکرد که با تکیه بر پژوهش های صورت گرفته می توان درزمینه کنترل بیماری نیوکاسل اقدامات مهمی را انجام داد تاجایی که در بسیاری از کشورها استفاده از این واکسن سبب کاهش بسیار چشمگیر بیماری نیوکاسل و عوارض ناشی از آن شده است.

همچنین Pro. Sjaak de Wit، محقق ارشد سازمان سلامت حیوانات هلند، وضعیت اپیدمیولوژی جهانی بیماری های تنفسی و نتایج بسیار گسترده‌ای را در قالب استفاده از واکسن های برونشیت عفونی در جهت مهار این بیماری و نکات مهم در تشخیص آزمایشگاهی با روش‌های سرولوژیک و مولکولی بیماری‌های تنفسی بیان کردند.

گفتنی است؛ برنامه پایانی این سمینار علمی آموزشی به پانل تبادل اطلاعات و پرسش و پاسخ اختصاص یافت که در آن به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد.