استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر لزوم جمع‌آوری مراکز کشتارهای غیرمجاز از ورودی شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت طی یک ماه آینده تاکید کرد. دکتر خادمی ، استاندار کهگیلویه وبویراحمد در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی استان  با اشاره به دستور کار جلسه و بررسی مصوبات جلسه گذشته اظهار کرد: سلامت جامعه امری مهم و […]

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر لزوم جمع‌آوری مراکز کشتارهای غیرمجاز از ورودی شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت طی یک ماه آینده تاکید کرد.
دکتر خادمی ، استاندار کهگیلویه وبویراحمد در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی استان  با اشاره به دستور کار جلسه و بررسی مصوبات جلسه گذشته اظهار کرد: سلامت جامعه امری مهم و ضروری بوده که باید با دقت و حساسیت هر چه بیشتر به آن پرداخته شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سلامت جامعه در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف غذایی باید مدنظر قرار گیرد، گفت: بررسی وضعیت سموم میوه و سبزیجات و باقیمانده های داروئی در گوشت و مواد پروتئینی از وظایف محوله به سازمان جهاد کشاورزی و ادارات تابعه آن بوده که این مهم باید با حساسیت بالا همواره در دستور کار متولیان امر باشد.
این مسئول با اشاره به وضعیت کشتارهای غیرمجاز در سطح کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همواره در تمامی جلسات شورای سلامت به بحث کشتارهای غیرمجاز در سطح شهرها و مضرات و مشکلات آن بحث می‌شود که باید کار اصولی صورت گیرد تا شاهد چنین اقدامی نباشیم.
استاندار کهیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در سطح شهرهای ما مشکل کشتارهای غیر‌مجاز در سطح معابر وجود دارد، گفت: باید با کاری اصولی و اساسی این مشکل رسیدگی و اقدامات قانونی لازم اتخاذ شود.
این مسئول تصریح کرد: در سه شهر اصلی یاسوج، گچساران و دهدشت مراکز کشتارهای غیرمجاز مشهود است که این جرم محسوب می‌شود و باید برخورد قانونی نیز صورت گیرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: میبایست در حوزه نفوذی سه شهر استان از عرضه کشتار گوشت قرمز، مرغ زنده و غیرمجاز جلوگیری شود و ظرف یک ماه آینده ادارات دامپزشکی، تعزیرات حکومتی، بهداشت محیط، دادستانی، نیروی انتظامی و صنعت و معدن گوشت قرمز و سفید در کشتارگاه‌های غیرمجاز در سه شهر مذکور را جمع‌آوری کنند.
خادمی اذعان کرد: رسانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد کار فرهنگی در خصوص زمینه گوشت ذبح شده خارج از کشتارگاه‌های غیرمجاز را اطلاع‌رسانی کنند تا استفاده‎ای صورت نگیرد.
در ادامه این نشست مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هم اکنون ۳۹ مرکز کشتار غیر مجاز دام در استان وجود دارد، گفت: همچنین ۲۰۸ مرکز غیر مجاز عرضه مرغ در این استان شناسایی شده است.
عبدالله بهمنش اظهار داشت: ظرفیت تولید گوشت قرمز در استان سالیانه 13 هزار تن بوده و مصرف سرانه استان حدود 9 هزار تن می باشد که از این میزان ۴ هزار تن در کشتارگاهای صنعتی و ۵ هزار تن نیز از طریق مراکز کشتار غیر مجاز تامین می‌شود.
وی تولید سالانه گوشت مرغ استان را ۷ هزار تن اعلام کرد و افزود: از این میزان ۲ هزارتن در کشتارگاه‌های صنعتی و مابقی ازطریق مرغ منجمد و زنده فروشی  تامین می‌شود.در این راستا در سه ماه ابتدای امسال ۶۹ فقره پرونده برای متخلفین تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شده است.
وی تعداد مراکز کشتار و عرضه غیرمجاز گوشت قرمز و مرغ در کهگیلویه و بویراحمد را در مجموع ۲۴۷ واحد عنوان و گفت : طی چند ماه اخیر کار مقابله و جلوگیری از کشتارهای غیرمجاز در استان شروع و چند نفر از متولیان فروش و کشتار مرغ غیرمجاز بازداشت شدند.
وی بیان کرد: دامپزشکی استان در رابطه با مرغ کشتار روز یک سیستم ردیابی با شماره ۳۰۰۰۸۹۰۳ راه اندازی کرده که از اول تیرماه فعال شده و بر اساس آن شهروندان با ارسال کد رهگیری درج شده روی بسته بندی های مرغ کشتار شده بوسیله پیامک به این شماره متوجه می‌شوند که محصول خریداری شده مربوط به کدام مرغداری و در کدام کشتارگاه ذبح شده است.