صنعت خوراک می تواند عامل بازدارنده یا پیشرفت صادرات در صنعت طیور باشد/ کاهش هزینه های تولید برای رقابت پذیری در بازارهای جهانی
صنعت خوراک می تواند عامل بازدارنده یا پیشرفت صادرات در صنعت طیور باشد/ کاهش هزینه های تولید برای رقابت پذیری در بازارهای جهانی

قائم مقام خانه کشاورز: صنعت خوراک می تواند عامل بازدارنده یا پیشرفت صادرات در صنعت طیور باشد/ کاهش هزینه های تولید برای رقابت پذیری در بازارهای جهانی قائم مقام خانه کشاورز، از صنعت خوراک آماده به عنوان بزرگ ترین عامل بازدارنده یا پیشرفت صادرات در صنعت طیور یاد کرد و گفت: این صنایع می توانند […]

قائم مقام خانه کشاورز:

صنعت خوراک می تواند عامل بازدارنده یا پیشرفت صادرات در صنعت طیور باشد/ کاهش هزینه های تولید برای رقابت پذیری در بازارهای جهانی

قائم مقام خانه کشاورز، از صنعت خوراک آماده به عنوان بزرگ ترین عامل بازدارنده یا پیشرفت صادرات در صنعت طیور یاد کرد و گفت: این صنایع می توانند با تولید محصولات جدید، هزینه های تولید در واحدهای پرورش را کاهش دهند تا محصولات پروتئینی ما قابل رقابت در بازارهای جهانی باشند.

عنایت الله بیابانی، در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران(اگنا)، اظهار کرد: صنعت خوراک به ویژه در پرورش طیور بزرگترین ترمز و تشویق برای تولیدکنندگان می‌تواند باشد و اگر می خواهیم بهره وری مان را بالا ببریم باید در این صنعت به روز باشیم.

وی افزود: کارخانه‌های خوراک آماده باید مطابق آخرین دستاوردهای روز دنیا محصول تولید کنند و جیره غذایی را با ویتامین‌هایی که توسط کارخانه های بزرگ جهان تولید می شود، بالانس کنند.

قائم مقام خانه کشاورز، تصریح کرد: برای رقابت در بازارهای جهانی و رویکرد صادراتی به ویژه در تولید گوشت مرغ و تخم مرغ که سرمایه گذاری های کلانی در کشور انجام شده است، چاره ای جز این راه نداریم . باید کیفیت ها را افزایش دهیم و مردم برای کیفیت هزینه می کنند.

بیابانی به ظرفیت های بسیاری که در صنعت دام و طیور کشور در سال های اخیر توسط دولت ایجاد شده است، اشاره و اظهار کرد: باید از امکاناتی که در ختیار ما قرار داده شده و جزو سرمایه های ملی محسوب می شود، حفاظت کنیم و توان تولید را همراه با کیفیت ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه هزینه های تولید در کشور بالاست، افزود: اگر نتوانیم این هزینه را کاهش دهیم و کالاهای رقابت پذیر تولید کنیم، باید از چرخه صادرات کنار برویم و بازارهای خوب منطقه ای را نیز از دست می دهیم.

وی ادامه داد: در صنعت پرورش دام، طیور و آبزیان، کارخانه‌های تولید خوراک می‌توانند یکی از بزرگترین انگیزه‌ها برای بهره‌وری بیشتر و همچنین انگیزه های صادراتی برای تولیدکنندگان محصولات پروتئینی باشند به شرط اینکه محصولات شان مطابق استانداردهای جهانی باشد.

قائم مقام خانه کشاورز، بیش از ۷۰ درصد سالن های مرغداری در کشور را سنتی اعلام و اظهار کرد: شاید بیش از ۷۰ درصد سالن‌های پرورش طیور در کشور سنتی هستند و مدیریت سنتی توانایی بهره وری بالا و افزایش توان صادراتی را ندارد.

وی از دولت خواست در این زمینه اقداماتی انجام دهد و افزود: دولت همانطور که اهمیت و نیاز کشور به تولید محصولات پروتئینی را درک و ظرفیت های زیادی ایجاد کرده است، باید برای سرمایه‌گذاری در این بخش و تامین مواد غذایی نیز دخالت کند.

 بیابانی با اشاره به پیشینه حدود ۶۰ ساله صنعت خوراک آماده در کشور، گفت: این صنعت نزدیک به ۶۰ سال در ایران سابقه دارد اما هنوز از جایگاه قانونی و ارتباط قوی برخوردار نیست تا بتواند این جایگاه را هم برای تولیدکننده و هم برای صادرات تثبیت کند.

وی همچنین خواستار تغییر قوانین صادراتی در این صنعت شد و گفت: اقدام دیگر دولت برای استفاده از ظرفیت های ایجاد شده تولید در این بخش، تغییر برخی قوانین دست و پاگیر به ویژه در بخش صادرات است که باید اصلاح شود.