خوراک دام و طیور تولیدی استان عاری از هرگونه فلزات سنگین و سموم قارچی می باشد. به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی دکتر محمد اصغرزاده سرپرست اداره کل دامپزشکی استان گفت: برای دستیابی به غذای سالم و بهداشتی ، باید مواد اولیه آن از مبادی مجاز و تحت کنترل تهیه گردد. […]

خوراک دام و طیور تولیدی استان عاری از هرگونه فلزات سنگین و سموم قارچی می باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی دکتر محمد اصغرزاده سرپرست اداره کل دامپزشکی استان گفت: برای دستیابی به غذای سالم و بهداشتی ، باید مواد اولیه آن از مبادی مجاز و تحت کنترل تهیه گردد.

وی افزود: سلامت گوشت قرمز و سفید که بخش عمده ای از پروتئین سبد غذایی انسان را تآمین می کنند نیز باید با پایش سلامت حیوانات و بخصوص خوراکی که مصرف می کنند کنترل شود که این بخش مهم از سلامت و بهداشت عمومی بر عهده دامپزشکی است.

دکتر اصغر زاده افزود: دامپزشکی استان علاوه بر آزمایشات دوره ای یک ماهه و سه ماهه که روی محصولات خوراک دام و طیور انجام می دهد، پایش گسترده تر و مهم تری بنام طرح پایش فلزات سنگین و سموم قارچی را نیز روی این محصولات اجرا می دهد.

وی ادامه داد: برای اولین بار در استان ، محصولات تولیدی کارخانجات عمده تولید خوراک دام و طیور استان از لحاظ میزان فلزات سنگین و سموم قارچی مورد آزمایش قرار گرفتند. در این طرح که هر سال دو مرتبه در این کارخانه ها انجام می شود، از محصولات تولیدی آنها توسط کارشناس شبکه دامپزشکی نمونه گیری بعمل آمده و برای آزمایشگاههای معتمد سازمان دامپزشکی کشور ارسال می گردد.

دکتر اصغرزاده خاطرنشان کرد : فلزات سنگین مورد آزمایش شامل سرب، کادمیوم، آرسنیک و جیوه بوده و سموم قارچی شامل انواع آفلاتوکسین، اکراتوکسین، زیرالنون و داکسی بیوالنول می باشد،که در مرحله اول این طرح که در تابستان امسال انجام شد چهار کارخانه تولید خوراک دام و طیور استان که محصولات آنها جنبه صادراتی داشتند در اولویت قرار گرفته و نمونه های اخذ شده به آزمایشگاه ویرومد تهران ارسال شد که نتایج پایش انجام شده روی این نمونه ها بیانگر عدم وجود مقادیر غیر استاندارد و غیرمجاز فلزات سنگین و سموم قارچی در محصولات این کارخانجات بود که نوید بخش سلامت کامل این محصولات تولید شده در استان می باشد.