میادین میوه و تره بار باید در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد/ ۲۵ درصد از ظرفیت میادین در اختیار سازمان تعاون روستایی
میادین میوه و تره بار باید در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد/ ۲۵ درصد از ظرفیت میادین در اختیار سازمان تعاون روستایی

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران: میادین میوه و تره بار باید در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد/ ۲۵ درصد از ظرفیت میادین در اختیار سازمان تعاون روستایی   رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، گفت: میادین میوه و تره بار را باید به دست کسانی بسپاریم که مستقیم در حوزه تولید […]

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران:

میادین میوه و تره بار باید در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد/ ۲۵ درصد از ظرفیت میادین در اختیار سازمان تعاون روستایی

 

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، گفت: میادین میوه و تره بار را باید به دست کسانی بسپاریم که مستقیم در حوزه تولید فعالیت دارند و واسطه ای بین آنها جز اتحادیه ها نباشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران(اگنا)، علی اوسط هاشمی در جمع خبرنگاران با اشاره به رویکرد سازمان تعاون روستایی در تنظیم بازار، گفت: با توجه به این موضوع، سازمان باید بر پایه میزان تولید، بازار متعادلی ایجاد کند.

وی همچنین، تنظیم بازار را جزو اولویت برنامه های سازمان تعاون روستایی اعلام و اظهار کرد: در نشست هایی که با مدیران و اتحادیه های استانی دارم خواره به اهمیت تنظیم بازار تاکید می کنم.

هاشمی ادامه داد: بر اساس روزها و فصل های سال باید انتظارمان را از هر استانی در هر مقطعی مشخص کنیم. براساس مصوبه اخیر دولت ۲۵ درصد از ظرفیت میادین کشور باید در اختیار سازمان تعاون روستایی قرار گیرد و هر سال هم باید ۱۵ درصد به این میزان اضافه شود.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی همچنین از توزیع ۶۰ هزار تن سیب و پرتقال برای نوروز خبر داد و گفت: ۴۰ هزار تن پرتقال و ۲۰ هزار تن سیب برای شب عید خریداری می شود.

وی افزود: تامین تجهیزات و ماشین آلات مدرن در بستر تولید، تامین نهاده های دامی و کشاورزی، ایجاد بازار مطمئن برای گردش نیازها و تامین به موقع مطالبات کشاورزان، دامداران و باغداران، تنظیم بازار منطبق با عرضه و تقاضا، واسطه گری درست و منطبق با تامین منابع تولید و مصرف و شکل دهی سامانه خرید و فروش از رویکردهای اصلی سازمان تعاون روستایی است.

 

وی با ارایه توضیحاتی، به تدابیر اندیشیده شده در بازار شیر در پایان سال اشاره و اظهار کرد: در پایان سال دام ها به موعد زاد و ولد نزدیک می شوند و تازه خوری گیاهان نیز افزایش پیدا می کندو به همین دلیل تولید شیر بالا می رود و از طرفی تعطیلات نوروزی باعث کاهش مصرف می شود.

هاشمی ادامه داد: در نتیجه کاهش مصرف شیر، به تولیدکننده آسیب وارد می شود بنابراین ورود ما به بازار شیر در این مقطع از سال نیازمند منابع پایدار است.

وی تصریح کرد: حمایت از تولید و جلوگیری از سقوط ارزش کالای تولید شده، حمایت خای بانکی جدی را می طلبد و دولت باید در این زمینه تمهیداتی بیندیشد.

 

سهمی در تعیین قیمت جهانی زعفران نداریم!

او با اشاره به اینکه باید زعفران را به یک برند ایرانی تبدیل کنیم، گفت: ۸۵ درصد زعفران جهان را تولید می کنیم، در حالی که از بورس جهانی زعفران برخوردار نیستیم. برند تولید زعفران باید ایرانی باشد و ایران نقش تعیین کننده نوع کالا و اعتبارزایی تولیدکنندگان را بر عهده گیرد.

هاشمی افزود: آنقدر به این کالای باارزش صادراتی ضعیف نگاه کردیم که به کالای مسافر تبدیل شده است. ما هنوز در تعیین قیمت زعفران در بازار جهانی سهمی نداریم.

هاشمی از خرید توافقی ۶۰ تن زعفران خبر داد و گفت: بیش از ۶۰ تن زعفران با قیمت ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خریداری کرده ایم که امروز بازار رکورد ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان را شکست.

او همچنین درباره پرداخت پول زعفران نیز گفت: تعهد ما این بود که تا اسفندماه ۴۰درصد اول را پرداخت کنیم که تا قبل از اسفندماه ۴۵ درصد پول زعفران پرداخت شده است. در اسفند نیز وارد مرحله بعدی یعنی پرداخت ۶۰ درصدی خواهیم شد.

 

توزیع ۶۰  هزار تن سیب و پرتقال برای شب عید

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی با اشاره به ذخیره سازی سیب و پرتقال برای شب عید گفت: ۴۰ هزار تن پرتقال و ۲۰ هزار تن سیب برای شب عید خریداری می شود و از ۲۰ هزار تن سیب ۱۹ هزار و ۲۲۲ تن خریداری شده است.

او درباره خریداری پرتقال والنسیا و تامپسون برای شب عید نیز اظهار کرد: هنوز فصل برداشت والنسیا شروع نشده است. ۲۷ هزار تن از ۲۹ هزار و ۷۰۰ هزار تن تامپسون نیز خریداری شده که در حال حاضر در مرحله حمل و انتقال از شمال به استان های کشور است. برای خریداری پرتقال والنسیا هم قرار بسته شده و منتظر برداشت این محصول هستیم.

هاشمی از زمان انتقال این محصولات خبر داد و گفت: تا ۱۵ بهمن ماه این محموله انتقال پیدا می کند و از ۲۰ اسفند وارد بازار خواهد شد.

او درباره قیمت این محصولات در بازار نیز اظهار داشت: قیمت را بازار آن زمان تعیین خواهد کرد.

 

آغاز خرید توافقی خرما از امروز

هاشمی از ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی در زمینه خرید توافقی خرما از امروز خبر داد و تصریح کرد: از امروز خرید توافقی خرما آغاز می شود.

او همچنین درباره سقف خرید خرما نیز گفت: سقف خرید ما به اندازه ای است که بازار به آرامش برسد. خریداران از امروز خرید را آغاز می کنند، اما باید منابع مالی تامین شود. ما به منابع مالی پایدار نیاز داریم.

 

واگذاری واردات دانه های روغنی به تعاونی ها و اتحادیه ها

هاشمی با اشاره به بالا رفتن قیمت دانه های روغنی اظهار کرد: در جلسه ستاد تنظیم هفته گذشته با معاون اول ریاست جمهوری این موضوع مطرح شد. وقتی قیمت دانه های روغنی بالا می رود، مطالبه افزایش قیمت هم موضوعیت پیدا می کند. برای اینکه بین این دو ارتباط ایجاد کنیم و بار مصرف کننده سنگین نشود تدابیری باید اندیشیده شود که جزو برنامه هایمان خواهد بود.

او همچنین درباره واردات دانه های روغنی، گفت: دانه های روغنی را هم شرکت های بخش خصوصی و هم دولتی وارد می کنند که من به نقش آفرینی بخش دولتی اعتقادی ندارم و این نقش باید به تعاونی ها و اتحادیه ها واگذار شود.