ديدار هيات رئيسه اتاق تهران با وزير جهاد كشاورزي
ديدار هيات رئيسه اتاق تهران با وزير جهاد كشاورزي

علاء ميرمحمدصادقي نايب‌رئيس اتاق تهران وزير جهاد كشاورزي را «وزير خودماني» خطاب كرد و با تقدير از صراحت لهجه و افتادگي وي گفت: اميدواريم با مستحكم‌تر شدن رابطه اتاق تهران و وزارت جهادكشاورزي، بتوان بيشتر از ظرفيت‌هاي اتاق سود برد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني كشاورزي ايران(اگنا) به نقل از اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و […]

علاء ميرمحمدصادقي نايب‌رئيس اتاق تهران وزير جهاد كشاورزي را «وزير خودماني» خطاب كرد و با تقدير از صراحت لهجه و افتادگي وي گفت: اميدواريم با مستحكم‌تر شدن رابطه اتاق تهران و وزارت جهادكشاورزي، بتوان بيشتر از ظرفيت‌هاي اتاق سود برد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني كشاورزي ايران(اگنا) به نقل از اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي تهران، اعضاي هيات رئيسه اتاق تهران براي  همفكري و تعامل  بخش در روابط بخش خصوصي و دولت امروز، در طبقه يازدهم ساختمان وزارت جهاد كشاورزي مهمان محمود حجتي شدند .

بر اين اساس سه روز پس از ديدار هيات رئيسه اتاق تهران با وزير صنعت، معدن و تجارت، اين بار محمود حجتي وزيركشاورزي دولت يازدهم ميزبان نمايندگان بخش خصوصي بود.  در اين ديدار ابتدا مسعود خوانساري با اشاره به فعاليت اتاق تهران در دوره هشتم و اختصاص يافتن صندلي‌هايي در هيات نمايندگان به حوزه كشاورزي گفت: «شرايط خوبي فراهم شده است تا اتاق‌هاي بازرگاني به طور فعال‌تر و جدي‌تري بحث كشاورزي را دنبال كنند.»

رئيس اتاق تهران افزود: «كميسيون كشاورزي، آب و صنايع غذايي اتاق تهران كه با حضور نمايندگاني از بخش خصوصي و معاونان و مشاوران وزارت جهادكشاورزي تشكيل شده آماده است تا به مشكلات موجود در حوزه كشاورزي، آب و صنايع غذايي بپردازد و همكاري نزديكي با وزارت جهاد كشاورزي داشته باشد.» خوانساري عنوان كرد كه ورود فعال بخش خصوصي به اين حوزه، در حالي كه ممكن است دولت دچار محدوديت‌ها و معذوريت‌هاي ناگفته و نانوشته‌اي باشد، به شفاف شدن مسايل در سطح جامعه بسيار كمك خواهد كرد.

خوانساري در بخش ديگري از سخنان خود به مشكلات عمده و بزرگي كه گريبانگير توليدكنندگان اين حوزه است پرداخت. او با اشاره به گلايه دامداران در مورد هزينه‌هاي سنگين و فروش شير با قيمت نامناسب گفت: «شير محصولي فاسدشدني است و دامدار بايد آن را به سرعت بفروشد اما فقدان زنجيره متشكل و منسجم باعث شده كه دامداران زيان‌هاي زيادي ببينند و همواره نگران چرخه توليد و توزيع شير باشند.»

رئيس اتاق تهران با تاكيد بر حل مشكلات توليدكنندگان حوزه كشاورزي و دامداري عنوان كرد كه اتاق تهران در كنار وزارت جهادكشاورزي آماده تلاش همه‌جانبه براي شناسايي مشكلات و موانع اين حوزه و مطالعه و تحقيق براي پيدا كردن راهكارهاي مناسب است. مسعود خوانساري با تقدير از معرفي نمايندگاني قوي و كاربلد از سوي وزير جهادكشاورزي براي حضور در تركيب هيات نمايندگان اتاق تهران گفت: «رابطه خوبي كه بين اتاق تهران و وزارت جهادكشاورزي وجود دارد مي‌تواند نويدبخش حل بخشي از معضلات عديده حوزه كشاورزي باشد.»
حجتي وزيري خودماني است
علاء ميرمحمدصادقي در شروع سخنان خود وزير جهاد كشاورزي را «وزير خودماني» خطاب كرد و از او به خاطر صراحت لهجه، افتادگي و فروتني‌اش تقدير كرد. نايب‌رئيس اتاق تهران با تاكيد بر ظرفيت بالاي اتاق تهران در حوزه كشاورزي گفت: «اميدواريم با مستحكم‌تر شدن رابطه اتاق تهران و وزارت جهادكشاورزي، بتوان خدمات بيشتري به فعالان اين حوزه ارائه داد و بيشتر از قبل از ظرفيت‌هاي اتاق سود برد.» ميرمحمدصادقي هم‌چنين اضافه شدن بخش كشاورزي به اتاق را اقدامي درخورتقدير و شايسته شكرگذاري عنوان كرد.

مهدي جهانگيري نيز سخنان خود را با اشاره به حل چالش وجود قوانين و مقررات دست‌وپاگير آغاز كرد و گفت:« ما در اتاق تهران به دنبال رفع قوانين و مقررات مزاحمي هستيم كه در مسير فعالان اقتصادي دست‌انداز ايجاد مي‌كند. ضوابط و دستورالعمل‌هاي زيادي وجود دارد كه مي تواند با كمك وزارتخانه‌ها از جماه وزارت جهادكشاورزي تعديل و اصلاح شود و راه را براي بهبود وضعيت و رونق اقتصاد مهياتر كند.» نايب رئيس اتاق تهران افزود: «با توجه به حضور پررنگ صنايع تبديلي در اتاق تهران، مي‌توان رابطه خوبي بين توليدكننده محصولات كشاورزي و دامي و صنايع غذايي ايجاد كرد.»

سيدحامد واحدي با اشاره به اينكه  پس از حوزه انرژي همه نگاه‌ها براي رونق اقتصاد به حوزه معدن و كشاورزي است. عضو هيات رئيسه اتاق تهران گفت: «با توجه به مشكلات عديده موجود در حوزه معدن، بايد روي حوزه كشاورزي توجه و تمركز بيشتري داشته باشم به ويژه اين كه بخش خصوصي در حوزه كشاورزي بسيار فعال است.» عضو هيات رئيسه اتاق تهران با تاكيد بر لزوم گذر از كشاورزي سنتي به مدرن، همراهي بانك‌ها را براي تامين منابع اين گذار ضروري دانست و گفت: «علاوه بر اين بايد به مساله مزيت نسبي در كشاورزي بيشتر از هميشه توجه شود. با در نظر گرفتن منابع محدود آب در كشور بايد ببينيم در كشت و صادرات چه محصولاتي مزيت نسبي داريم تا به بيراهه هدرروي منابع آب نرويم.»

سيده فاطمه مقيمي نيز به نشست‌هاي اتاق فكر در اتاق تهران اشاره كرد كه در آن روي توليد محصولات كشاورزي و دامداري به شيوه‌هاي نوين و نوآورانه بحث و بررسي صورت مي‌گيرد. اين عضو هيات رئيسه اتاق تهران بحث توليد محصولات ارگانيك را به عنوان يك بحث جدي در نشست‌هاي اتاق فكر مطرح كرد كه با توجه به بازار خوبي كه در كشورهاي اروپايي دارد مي‌تواند بسيار توسعه يابد.
به سرمايه‌گذاري و حضور فعال بخش خصوصي نياز داريم
پس از سخنان اعضاي هيات رئيسه اتاق تهران، محمود حجتي از حضور فعال اتاق تهران تقدير و ابراز اميدواري كرد كه كمك فكري و عملي اتاق تهران به دولت تداوم داشته باشد و توسعه يابد. وزير جهادكشاورزي با اذعان به وجود مشكلات متعدد در حوزه كشاورزي عنوان كرد كه هرجايي كه دولت دخالت نادرستي نداشته و امور را به دست مردم و فعالان حوزه سپرده است نتايج بهتري حاصل شده است. حجتي گفت: «مردم خودشان راهكارها را پيدا مي‌كنند و از بذر اصلاح شده تا تغيير شيوه آبياري و اصلاح ميزان كوددهي را خودشان با استفاده از علم كشاورزي و تجربه بين‌المللي پيش مي‌برند. براي همين است كه اخبار متعددي در زمينه ثبت ركوردهاي جديد در برداشت محصول هستيم.»

حجتي با استقبال از شكل‌گيري زنجيره‌هايي در زمينه توليد در حوزه كشاورزي و دامداري گفت: «خوشبختانه اين زنجيره‌ها در حال شكل گرفتن و تقويت شدن است و دامداري‌ها و مرغداري‌هاي كوچك را هم وارد توليد مي‌كند. در اين زنجيره به يك دامدار يا مرغدار كه يك سالن پرورش و نگهداري دارد، دام و طيور، خدمات بهداشتي و حتي علوفه و نهاده‌ داده مي‌شود و دامدار بايد تلاش كند كه در بهترين شرايط از آنچه به او سپرده شده است، نگهداري كند. درنهايت اين زنجيره خودش با برندي كه دارد مي‌تواند بازاريابي درست‌تر و ساده‌تري در بازارهاي جهاني هم داشته باشد.»

وزير جهادكشاورزي افزود: «محصولاتي در بازار جهاني مشتري دارد كه برند باشد و مشتري بتواند تمام مراحل توليد و نگهداري و استانداردهاي محصول را پيگيري كند. مشتري خارجي از كشتارگاه‌هاي ميدان بهمن مرغ و گوشت نمي‌خرند. مشتريان بازار جهاني مي‌خواهند از يك برند مشخص خريد كنند تا بتوانند روي محصولي كه مي‌خرند اطمينان كامل داشته باشند.»
محمود حجتي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به گذار كشاورزي از معيشتي به سمت اقتصادي گفت: «وظيفه ما اين است كه تا مي‌توانيم زيرساخت‌هاي پيشين و پسين را آماده كنيم و زنجيره‌ها را به هم مستحكم‌تر كنيم. بايد مسايل قبل و بعد يك حلقه را حل كنيم تا آن حلقه بتواند خوب و بهره‌ور كار كند. براي توليد انبوه بايد اين مسايل را حل كرد.»
او افزود: «در اردبيل 800هزار تن سيب‌زميني توليد مي‌شود اما كل ظرفيت ذخيره‌سازي هشت هزار تن است. در فرآوري اين محصول هم ظرفيت بسيار پايين داريم و براي همين همواره نگران بازار سيب‌زميني هستيم.» وزير جهادكشاورزي با اشاره به مزيت نسبي كشور در توليد كشمش با توليد انگور ديم در مناطق غرب گفت: «كشاورز براي توليد بي‌دغدغه نياز به بازار دارد. در دنيا ايران، تركيه و آمريكا توليدكنندگان اصلي كشمش هستند اما ما بخشي از سهم بازار را از دست داده‌ايم.»

حجتي مشكلات زيرساختي را از مهمترين مشكلات حوزه كشاورزي عنوان كرد و افزود: «در جيرفت كه قطب توليد سبزي و محصولات جاليزي كشور ماست. واحد فرآوري گوجه‌فرنگي وجود ندارد. يك پايانه صادراتي يا خط هوايي براي توزيع اين محصول به صورت تازه‌خوري به كشورهاي خارجي وجود ندارد. اين مشكلات بايد با كمك و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي كشور حل شود.»

محمود حجتي در پايان سخنان خود ابراز اميدواري كرد كه همكاري اتاق تهران و وزارت جهاد كشاورزي نزديك‌تر شود و به حل مسايل و مشكلات پيش‌روي فعالان حوزه كشاورزي و صنايع غذايي كشور بينجامد كه نتيجه آن بهبود بازار داخلي، ارتقا تغذيه و سلامت مردم و افزايش درآمد صادراتي كشور خواهد بود.