نیکبختی کشاورزی ایران در دوران وزارت  «نیکبخت»
نیکبختی کشاورزی ایران در دوران وزارت  «نیکبخت»
به جرات میتوان گفت ۱۵ ماه گذشته یکی از بهترین و شکوفاترین دورانهای بخش کشاورزی علی الخصوص پرورش طیور ایران بوده است به نحوی که بیشتر کارشناسان نیز آن را تایید میکنند.

نگارنده: محمدرضا رئیسی – روزنامه نگار

به جرات می‌توان گفت ۱۵ ماه گذشته یکی از بهترین و شکوفاترین دوران‌های بخش کشاورزی علی الخصوص پرورش طیور ایران بوده است به نحوی که بیشتر کارشناسان نیز آن را تایید می‌کنند.

در این ایام که مقارن بوده است با وزارت محمدعلی نیکبخت، بسیاری از شاخصهای تولید و حتی صادرات این بخش گسترش یافته و برخی رکوردهای دست نیافتنی نیز ثبت شده است.  از بزرگترین دستاوردهای وزارت جهاد کشاورزی در دوره ایشان می توان به تثبیت قیمت مرغ، فراوانی نهاده های دامی در کشور، کاهش و تثبیت قیمت نهاده های دامی و ارزشمندترین و زیربنایی ترین دستاورد جهادی ایشان به اصلاح گله های اجدادی کشور اشاره نمود.

 

تبدیل شدن ایران از واردکننده به صادرکننده گوشت مرغ، خودکفایی کامل در تولید تخم مرغ، خودکفایی در تولید گتدم، اجرای موفق طرح جهش تولید در دیمزارها، تسویه دسترنج گندمکاران در اسرع وقت، رشد کم سابقه محصولات باغی کشور علیرغم مشکلات کم آبی، جهش تولید در شیِلات و آبزیان و از همه مهمتر تامین و توزیع به موقع نهاده های دامی که تا چند سال پیش یکی از گلوگاه‌های اقتصاد کشاورزی بود تنها بخشی از دستاوردهای محمدعلی نیکبخت در دوران کوتاه وزارتش بوره است.

 

این کامیابی ها اگرچه ادامه تلاش  ۳ سال اخیر مجموعه مدیران وزارتخانه و جهت گیری  کارشناسان این عرصه بوده است اما نقش مهم نیکبخت در استمرار رویکردهای مثبت و ابتکارات مدیریتی اش را نمی‌توان انکار کرد.

 

چنانچه علاوه بر موارد مذکور، توجه جدی به پژوهش و تحقیقات خاک، آب و گیاه، توسعه رشد و تولید کودهای شیمیایی اساسی و نیز دیپلماسی کشاورزی موفق نیکبخت، دوران او را به یکی از مدل‌های موفق در مدیریت تبدیل کرده است.

 

این همه در حالی است که به اذعان ناظران و کارشناسان، وزیر کشاورزی دولت سیزدهم یکی از کم حاشیه ترین وزرایی بوده است که علاوه بر تمرکز بر وظایف مدیریتی اش، در حوزه امنیت غذایی، راه را بر هرگونه بازی با امنیت روانی و غدایی مردم بسته و حوزه کشاورزی و صنایع غذایی کشور را به ثبات و آرامش نسبی رسانده است.

نیز تلاش قابل ستایش نیکبخت برای هم افزایی میان بخش‌های دولتی و تشکل‌های صنفی تبدیل به الگویی برای سایر بخش‌های اقتصادی کشور شده تا نه تنها بخش خصوصی را رقیب خود نپتدلرند، بلکه از ظرفیت عظیم آن برای رشد ارزش افزوده و تولید ناخالص داخلی بهره گیرند.

 

نگاهی به سابقه تحصیلی و مدیریتی محمدعلی نیکبخت نیز به خوبی بیانگر رشد پلکانی مدیریتی و تحصیلی او بوده است.

 

او ابتدا مدرک کارشناسی مدیرت، سپس کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی را اخذ کرد و هم اکنون نیز در حال دریافت دکتری ترویج و آموزش کشاورزی پایدار است. به همین نحو سوابق مدیریتی او در معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، ریاست جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان و رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، نشان میدهد به خوبی با این عرصه آشناست و به عنوان کارشناسی از داخل وزارت جهاد کشاورزی به بالاترین سطح مدیریتی رسیده است.

 

با این تفاصیل انتظار میرود آقای دکتر پزشکیان که وعده استفاده از همه نیروهای کارآمد را بدون توجه به گرایش‌های سیاسی داده است، محمدعلی نیکبخت را به عنوان گزینه اصلح برای این پست انتخاب و به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.

به این ترتیب نه تنها روندهای مثبت گذشته ادامه خواهد یافت بلکه می‌توان امیدوار بود در پایان عمر ۴ ساله دولت، یکی از بهترین دستاوردها در،حوزه امنیت غذایی کشور به ثبت برسد و افتخار آن برای مردم و نظام باقی بماند.

  • نویسنده : محمدرضا رییسی