ستاد ملی رسانه وزارت جهاد تشکیل شد
ستاد ملی رسانه وزارت جهاد تشکیل شد

دلایل تاخیر ۹ ساله اجرای کامل قانون بهره‌وری کشاورزی: ستاد ملی رسانه وزارت جهاد تشکیل شد در حالی که ۹ سال از قانون بهره‌وری کشاورزی که قرار بود بر اساس آن برنامه‌های مستقل کشاورزی در صدا و سیما پخش شود،‌ می‌گذرد به تازگی ستاد ملی رسانه در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده و قرار است […]

دلایل تاخیر ۹ ساله اجرای کامل قانون بهره‌وری کشاورزی:

ستاد ملی رسانه وزارت جهاد تشکیل شد

در حالی که ۹ سال از قانون بهره‌وری کشاورزی که قرار بود بر اساس آن برنامه‌های مستقل کشاورزی در صدا و سیما پخش شود،‌ می‌گذرد به تازگی ستاد ملی رسانه در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده و قرار است از این به بعد جدی تر اجرای این قانون دنبال شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا) به نقل از فارس، قانون بهره‌وری کشاورزی در سال ۱۳۸۹ تصویب شد و در آن تأکید شده بود که صدا و سیما برنامه‌های بخش کشاورزی را برای ترویج بین کشاورزان و مردم پخش کند، اگرچه صدا و سیما برنامه‌های پراکنده‌ای را در حوزه کشاورزی اجرا می‌کند، اما براساس تکلیف قانون که ۹ سال از عمر آن می‌گذرد، کافی نبوده است.

 

در مواد و تبصره‌های قانون بهره‌وری کشاورزی که سال ۱۳۸۹ ابلاغ شد، آمده است:

 

ماده۱۸ـ به منظور ارتقاء منزلت اجتماعی، دانش و توانمندی های فعالان بخش کشاورزی و منابع طبیعی و عشایری و پوشش مناسب برنامه‎های ترویجی و گسترش برنامه‎های توسعه انتقال تجارب و یافته‎های تحقیقاتی در این بخش، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است علاوه بر برنامه‎های رادیو و تلویزیونی گروه جهاد در کلیه شبکه‎های سراسری داخلی رادیو تلویزیونی و همچنین شبکه‎های استانی متناسب با موضوعات خاص استانی و کشوری با ایجاد گروه «دانش ترویج و توسعه بخش کشاورزی و منابع طبیعی» نسبت به تهیه و پخش برنامه‎های ویژه بخش کشاورزی اقدام نماید. تبصره۱ـ سازمان هواشناسی کشور موظف است آخرین اطلاعات پردازش شده و یافته‎ها و پیش‎بینی‎ها و تحلیل های هواشناسی مورد نیاز بخش کشاورزی را به صورت روزانه ـ هفتگی ـ ماهیانه و دوره‎ای در اختیار شبکه‎های رادیو و تلویزیونی سراسری و مراکز استان ها قرار دهد.

 

تبصره۲ـ سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران موظف است برنامه موضوع این قانون را به صورت روزانه و ثابت و در زمانی ارائه نماید که بیشترین بیننده و شنونده را داشته باشد و در هر شبکه حداقل یک ساعت در شبانه‎روز و حداقل چهار روز در هفته برنامه اجراء نماید.

 

تبصره۴ـ آیین‎نامه اجرایی این ماده حداکثر ظرف سه ماه به پیشنهاد مشترک سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارت جهاد کشاورزی تهیه و به تصویب هیأت‎وزیران می‎رسد.

 

در اول تیرماه امسال وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان صدا و سیما دیداری داشتند و در آن توافق شد که همکاری مشترک درباره پخش برنامه‌های کشاورزی از صدا و سیما شدت بیشتری بگیرد. البته اعلام نشد که چرا اجرای این کار تاکنون معطل یا بسیار کنده انجام شده است.برای اجرای این کار، ستاد ملی رسانه در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده و موضوعات مرتبط را پیگیری می‌کند.

 

در این زمینه با علیرضا اسحاقی مدیرکل دفتر شبکه دانش و رسانه ترویجی مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی گفت‌وگو کردیم.

 

وی با اشاره به تشکیل ستاد ملی رسانه وزارت جهاد کشاورزی گفت: در دوم تیرماه یعنی یک روز پس از توافق وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان صدا و سیما، این ستاد تشکیل شد و طی این مدت ۱۲ هسته تخصصی شکل گرفته و طی تعامل با معاونت‌های تخصصی و در استان‌ها با مراکز وزارت جهاد کشاورزی نیاز کشاورزان را احصاء می‌کنیم و آنها را دراختیار سازمان صدا و سیما قرار می‌دهیم تا برنامه‌های مرتبط با آن تولید شود.

 

اسحاقی گفت: ارائه محتوا، نیازها،‌سوژه ها و موضوعات را وزارت جهاد انجام می دهد و سازمان صدا و سیما برنامه‌های مرتبط با آن را تهیه و تولید خواهد کرد.

 

به گفته اسحاقی، در گام نخست برنامه‌های بخش کشاورزی قرار است در شبکه آموزش صدا و سیما، شبکه یک و ستاد رونق تولید پخش شود، اما در ادامه به دنبال راه‌اندازی کانال های کشاورزی و شبکه کشاورزی در صدا و سیما هستیم.

 

مدیرکل دفتر شبکه دانش و رسانه ترویجی مؤسسه آموزش و ترویج کشاوری گفت: براساس پیش‌بینی ما قرار است طی یک سال ۲۴ هزار دقیقه برنامه کشاورزی در تلویزیون پخش شود. این برنامه‌ها شامل فیلم، مستند و بحث‌های چالشی خواهد بود و از برنامه‌های گفت‌وگومحور پرهیز خواهد شد.

 

اسحاقی در پاسخ به اینکه آیا برای این توافق قرار است هزینه‌ای هم وزارت جهاد کشاورزی پرداخت کند، گفت: هزینه‌های تولید برنامه‌ها به صدا و سیما پرداخت خواهد شد اما برای پخش این برنامه‌ها قرار نیست پولی از ما دریافت شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا ماده ۱۸ قانون بهره‌وری کشاورزی و تبصره‌های مربوط به آن برای پخش برنامه‌های کشاورزی در صدا و سیما تاکنون به طور جدی اجرا نشده است، گفت: ضعف‌هایی از سوی صدا و سیما داشت و منابع خوبی هم برای آن دیده نشده بود و به این دلیل دست‌اندازهایی در مسیر اجرا ایجاد شد.

 

از اسحاقی سؤال شد که آیا با توجه به تبلیغات گسترده محصولاتی مانند چیپس و پفک و دیگر تبلیغات درآمدزا برای صدا و سیما آیا فکر می‌کنید شبکه مستقل کشاورزی که معمولاً تبلیغات درآمدزایی نمی‌تواند داشته باشد راه‌اندازی شود، گفت: دیدگاه‌ها نسبت به بخش کشاورزی در سالهای گذشته بسیار تغییر کرده و سازمان صدا و سیما شاید بیشتر از ما دغدغه این کار را دارند و معتقدم که امروزه بخش کشاورزی جایگاه ویژه خود را پیدا کرده است و ارزش پرداختن به این بخش‌ را همه نهادها می‌دانند.