عملیاتی شدن پروتکل دو‌جانبه کنترل بیماری تب‌برفکی با کشور ترکیه
عملیاتی شدن پروتکل دو‌جانبه کنترل بیماری تب‌برفکی با کشور ترکیه

کنترل بیماری تب برفکی   عملیاتی شدن پروتکل دو‌جانبه کنترل بیماری تب‌برفکی با کشور ترکیه «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» افزود: در گاوداری‌های استان‌های البرز، تهران، قم و آذربایجان غربی صلح و آرامش حاکم است و در حال حاضر با هیچ مشکلی در زمینه تب برفکی در گاوداری‌های صنعتی کل کشور مواجه نیستیم . معاون بهداشتی و […]

کنترل بیماری تب برفکی

 

عملیاتی شدن پروتکل دو‌جانبه کنترل بیماری تب‌برفکی با کشور ترکیه

«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» افزود: در گاوداری‌های استان‌های البرز، تهران، قم و آذربایجان غربی صلح و آرامش حاکم است و در حال حاضر با هیچ مشکلی در زمینه تب برفکی در گاوداری‌های صنعتی کل کشور مواجه نیستیم .

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از کاهش کانون های درگیر با تب برفکی در ۱۲ سال اخیر در کشور به عنوان یک موفقیت بزرگ یاد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران ( اگنا ) ; به نقل از  روابط عمومی انجمن واردکنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دام«دکتر علی صفر ماکنعلی»، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در حاشیه همایش ملی«تب برفکی، پیشگیری، کنترل و چالش های پیش رو» که در سالن پروفسور میرشمسی مؤسسه رازی کرج برگزار شد، در جمع خبرنگاران از کاهش کانون های درگیر با تب برفکی در ۱۲ سال اخیر در کشور به عنوان یک موفقیت بزرگ یاد کرد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اذعان کرد: در گاوداری های استان های البرز، تهران، قم و آذربایجان غربی صلح و آرامش حاکم است و در حال حاضر با هیچ مشکلی در زمینه تب برفکی در گاوداری های صنعتی کل کشور مواجه نیستیم.

ماکنعلی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر در هیچ یک از گاوداری های صنعتی که محصولات آن ها به اتحادیه اقتصادی آسیا (روسیه، قزاقستان و بلاروس) صادر می شود هیچ مورد تب برفکی در چند ماه اخیر مشاهده نشده است.‌

وی مطرح کرد: در رابطه با عشایر، سازمان دامپزشکی کشور در قالب مؤسسه ترویج و آموزش معاونت ارتباطات وزیر جهاد کشاورزی به منظور کاهش بیماری تب برفکی، طی فراخوانی اعلام کرد افرادی که دارای حداقل شایستگی ها برای آموزش باشند، شناسایی می شوند و گاهی خود عشایر نیز آموزش می بینند و برای آن ها کارت مهارت صادر می شود.

برای کاهش ابتلا به بیماری تب برفکی تلاش می کنیم

ماکنعلی افزود: پس از فراگرفتن آموزش های لازم، عملیات کنترل بیماری ها نیز به آن ها واگذار می شود تا امسال افرادی که درون واحدهای دامداری فعالیت می کنند توانایی انجام اقداماتی از قبیل سم پاشی، دادن داروهای ضد انگلی و همچنین تزریق واکسن های خاص را پیدا کنند.

به گفته معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، در گاوداری های صنعتی روشی به نام‌ آماده باش وجود دارد که به افراد آموزش دیده اجازه داده می شود واکسن را از مراکز پخش سراسری تحویل گیرند و در شرایط خاص نگهداری و در زمان خاص تزریق کنند.

ماکنعلی اظهار کرد: تلاش ما بر آن است تا در سال آینده ابتلا به بیماری تب برفکی نسبت به امسال کاهش چشمگیری داشته باشد و در قالب الگوهای جهانی بتوانیم طی یک دوره پنج ساله در بیشتر استان های کشور شاهد موارد بالینی تب برفکی نباشیم.

وی ضمن اشاره به پروتکل دو جانبه با کشور ترکیه که به منظور کنترل این بیماری عملیاتی شده است، گفت: در استان های سیستان و بلوچستان و آذربایجان برنامه های خاصی داریم‌ و این اقدامات موجب کاهش خسارت های اقتصادی در واحدهای گاوداری می شود.