می‌خواهند قیمت مرغ را دستوری پایین نگه دارند!
می‌خواهند قیمت مرغ را دستوری پایین نگه دارند!

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان: می‌خواهند قیمت مرغ را دستوری پایین نگه دارند! تولیدکنندگان مرغ استان در شرایط بحرانی هستند  | تعهدات جهاد کشاورزی در قبال تامین نهاده بدون پاسخ مانده است به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)؛عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور افزود : قیمت مرغ که به دلیل […]

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان:

می‌خواهند قیمت مرغ را دستوری پایین نگه دارند!

تولیدکنندگان مرغ استان در شرایط بحرانی هستند  | تعهدات جهاد کشاورزی در قبال تامین نهاده بدون پاسخ مانده است


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)؛عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور افزود : قیمت مرغ که به دلیل کمبود، طی دو هفته‌ی گذشته به بیش از ۳۳ هزار تومان هم رسیده بود حالا به مرور زمان در حال برگشت به قیمت قبل و حتی پایین‌تر از آن است.

به گفته‌ی مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان، عدم جوجه‌ریزی در یک برهه‌ی زمانی در ابتدای مهر ماه، سبب شد بازار در ابتدای آذرماه دچار کمبود مرغ شود اما با جوجه‌ریزی‌های انجام شده در آبان‌ماه بازار مجددا در حال بازگشت به روال عادی است.

مَهدی اما هشدار داد در صورت تامین نشدن نهاده‌های دامی دولتی و ادامه‌ی روند قیمت‌گذاری دستوری بازار در آینده‌ی نزدیک باز هم با کمبود مرغ و افزایش قیمت مواجه خواهد شد.

سیدحسن مَهدی، با اشاره به وضعیت بازار مرغ طی دو هفته‌ی گذشته بیان کرد: «کمتر از ۱۵ روز پیش در کشور و استان شاهد افزایش جهشی قیمت مرغ بودیم که علت آن عدم جوجه‌ریزی به میزان نیاز در ابتدای مهرماه به‌دلیل عدم تامین جوجه یک‌روزه بود و این روند باعث شد که در یک پیک زمانی با کمبود مرغ و افزایش قیمت مواجه شویم».

وی افزود: «با توجه به اینکه جوجه‌ریزی به حالت عادی برگشته و حتی تولید بیشتر از قبل هم انجام شده، در آینده‌ی نزدیک با یک ترافیک کشتار و عرضه‌ی مرغ مواجه خواهیم شد و مرغ بیش از نیاز به بازار وارد می‌شود و در نتیجه قیمت خود‌به‌خود پایین خواهد آمد».

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان با اشاره به کاهش قیمت مرغ در بازار کرمان، خاطرنشان کرد: «در حال حاضر علی‌رغم این‌که در برخی از استان‌های همجوار قیمت مرغ برای مصرف‌کننده از ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان هم بیشتر است امروز پس از گذشت ۱۱ روز از آذرماه، مرغ برای مصرف‌کننده در کرمان با قیمت ۲۴ هزار و ۹۵۰ تومان عرضه می‌شود».

وی افزود: «بر اساس مصوبه‌ی ستاد تنظیم بازار کشور، قیمت مرغ زنده باید ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان و برای مصرف‌کننده ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان باشد اما این قیمت مشروط بر این است که مرغدار، نهاده‌ی دامی دولتی خود را به‌طور کامل دریافت کند».

مَهدی توضیح داد: «در حال حاضر مرغداران میزان قابل ملاحظه‌ای نهاده از سیستم دولتی و سامانه‌ی بازارگاه بستانکار هستند و گواه این موضوع این است که بیش از ۳۵ نفر از مرغداران کرمانی طی یک ماه گذشته اقدام به جوجه‌ریزی کرده‌اند اما حتی یک کیلو نهاده دریافت نکرده‌اند و این در حالی است که قیمت مرغ هم در حال کاهش است و در این میان سیستم دولتی هم به‌صورت دستوری قصد دارد قیمت را حتی پایین‌تر از شرایط عادی بازار نگه دارد».

وی ادامه داد: «اگر قیمت فروش مرغ با توجه به شرایط مدیریت هزینه و قیمت تمام‌شده، همخوانی نداشته باشد مرغدار مجبور است آن را ارزان‌تر از قیمت تمام شده بفروشد؛ به‌طور مثال یک تولید‌کننده‌ با ظرفیت۲۰ هزار قطعه مرغ گوشتی در دوره‌ی 50 روزه اگر محصولش را دو هزار تومان ارزان‌تر بفروشد بیش از ۱۰۰ میلیون تومان ضرر خواهد کرد و دو دوره ضرر به این شکل، یعنی ورشکستگی قطعی مرغدار».

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان توضیح داد: «با ادامه‌ی روند قیمت‌گذاری دستوری که در حال حاضر در اکثر نقاط کشور در حال محقق شدن است، شاهد ضرر و زیان سنگین مرغداران خواهیم بود که همه‌ی‌ مسئولین این مهم را نادیده گرفته‌اند، غافل از این‌که همین تولیدکنندگان مظلوم و سربازان خط مقدم تامین امنیت غذایی کشور دیگر توان ادامه‌ی تولید را نخواهند داشت و در پی این اتفاق بازار در آینده‌ی نزدیک باز هم با کمبود مرغ و افزایش قیمت مواجه خواهد شد».

 وی اظهار کرد: «این در حالی است که تعهدات وزارت جهاد کشاورزی در قبال تامین نهاده‌ی دامی همچنان بدون پاسخ و غیرشفاف مانده است و پیگیری‌های انجام شده در ۱۰ روز گذشته برای رفع مشکل تامین نهاده‌ی مرغداران تا این لحظه به نتیجه نرسیده است».

مَهدی با تاکید بر این‌که در حال حاضر شرایط ۳۵ پرورش‌دهنده‌ی مرغ گوشتی در استان بحرانی است، توضیح داد: «بیش از یک میلیون قطعه جوجه‌مرغ گوشتی که به‌طور متوسط حدود دو هزار تن گوشت مرغ را تامین خواهد کرد در این واحدها وجود دارند و در صورت عدم تامین به‌موقع نهاده، احتمال تلفات تعداد زیادی از جوجه‌ها وجود دارد اما هیچ مسئولی تا این لحظه راه‌حلی برای تامین نهاده و رفع مشکل این مرغداران ارائه نکرده است، از استاندار محترم استان کرمان درخواست نشستی کارشناسی در اسرع وقت برای حل این موضوع را داریم».

وی افزود: «بی‌شک عدم توجه به حل مشکل تامین به‌موقع نهاده‌ی دامی مرغداران و یا ارائه‌ی قیمت‌گذاری مناسب، ضرر و زیان سنگینی را متوجه صنعت طیور گوشتی در استان خواهد کرد و مرغداران دیگر توان تولید و جوجه‌ریزی مورد درخواست را نخواهند داشت و این موضوع کاهش تولید و مجددا افزایش قیمت مصرف‌کننده را در پی خواهد داشت».

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان با اشاره به روند درخواست و تامین نهاده از طریق سامانه‌ی بازارگاه، بیان کرد: «مقدار تامین نهاده  محدود است و توزیع آن از طریق سامانه‌ی بازارگاه انجام می‌شود، این سامانه حدود یک‌ماه است که هوشمند شده و کسانی که مجوز جوجه‌ریزی دریافت می‌کنند باید اطلاعات‌شان را در سامانه‌هایGIS ، قرنطینه‌ی دامپزشکی و سماصط وارد کنند تا سهمیه‌ی نهاده برای آنان از سوی وزارت جهاد کشاورزی بارگذاری شود».

وی گفت: «با وجود این‌که اطلاعات مرغداران در سامانه‌‌های مذکور ثبت شده همچنان هیچ نهاده‌ی دامی در سامانه‌ی بازارگاه برای ۳۵  مرغدار کرمانی بارگذاری نشده است و برخی مسئولین اعلام می‌کنند که احتمالا ثبت با تاخیر اطلاعات باعث عدم بارگذاری نهاده در سامانه‌ی مذکور شده است، حتی اگر این حرف صحیح هم باشد در حال حاضر وضعیت مرغداران بحرانی است و باید با قید فوریت راه‌حل منطقی توسط مسئولین ذیربط ارائه شود».

مَهدی افزود: «با توجه به شرایط خاصی که وجود دارد به نظر می‌رسد این سریال ادامه داشته باشد و ممکن است به تعداد مرغدارانی که با این مشکل مواجه می‌شوند اضافه شود».

وی ادامه داد: «متاسفانه یکی از سیاست‌های غلط وزارت جهادکشاورزی حذف توزیع نهاده از طریق تشکل‌های بخش بود که همواره موجب کارسازی و تامین سریع‌تر نهاده‌های دامی برای بهره‌برداران می‌شد».

وی اضافه کرد: «از مسئولین ذیربط و دستگاه‌های نظارتی کشور و استان می‌خواهیم موضوع را پیگیری کنند زیرا اقداماتی که تاکنون توسط مجموعه‌ی جهادکشاورزی استان انجام شده به نتیجه نرسیده و از این بابت بسیار گله‌مند هستیم».

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان گفت: «تعهدات سیستم دولتی عملیاتی نمی‌شود اما از ما می‌خواهند قیمت را پایین نگه داریم، تلاش ما این است که قیمت تمام‌شده را هرچه می‌توانیم پایین بیاوریم اما قادر نیستیم».

وی بیان کرد: «ما در مقابل تولیدکنندگان تعهداتی داریم و زمانی که این تعهدات عملیاتی نشود نمی‌توانیم از تولیدکننده توقع داشته باشیم که مرغ واحد خود را با قیمت مصوب ارائه کند زیرا در این شرایط هم حق تولیدکننده و هم حق مصرف‌کننده ضایع می‌شود، تمام هدف دولت از تخصیص نهاده‌ی دامی دولتی، تامین پروتئین ارزان‌تر برای مردم بوده و این مهم محقق نخواهد شد مگر با مدیریت درست تامین نهاده‌ی دولتی برای تولیدکنندگان بخش و ما به‌عنوان تشکل بخش تولید مرغ گوشتی استان تعهد می‌دهیم اگر صددرصد نهاده‌ی دامی مورد نیاز دوره‌ی پرورش مرغ گوشتی واحدهای تحت پوشش ما تامین شود تمامی گوشت مرغ استحصالی را با قیمت مصوب به بازار ارائه خواهیم کرد، تولیدکنندگان ما با کمترین سود تاکنون خدمتگزار مردم شریف استان و کشوربوده و خواهند بود».

مَهدی افزود: «گلایه‌‌ی ما از مسئولین و مدیرانی است که در تامین پروتئین مردم به‌جای مدیریت درست منابع و حل ریشه‌ای مشکلات، موضوعات را به بخش‌های دیگر پاس می‌دهند و با اتلاف زمان و ارائه‌ی راهکارهای غیرکارشناسی نه تنها تولید را حمایت نمی‌کنند بلکه ورشکستگی تولیدکننده و ضایع شدن حقوق مصرف‌کننده را موجب شده و منابع ارزشمند کشور را هم هدر می‌دهند»