سامانه ردیابی آفات برای کاهش مصرف گاز متیل‌بروماید طراحی شد
سامانه ردیابی آفات برای کاهش مصرف گاز متیل‌بروماید طراحی شد

رییس سازمان حفظ نباتات کشور: سامانه ردیابی آفات برای کاهش مصرف گاز متیل‌بروماید طراحی شد رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: طراحی سامانه‌های ردیابی آفات و کوره‌های حرارتی و تاسیسات وکیوم برای استفاده کمتر از متیل بروماید به منظور جهش و رونق تولید در این سازمان انجام شده است.  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی […]

رییس سازمان حفظ نباتات کشور:

سامانه ردیابی آفات برای کاهش مصرف گاز متیل‌بروماید طراحی شد

رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: طراحی سامانه‌های ردیابی آفات و کوره‌های حرارتی و تاسیسات وکیوم برای استفاده کمتر از متیل بروماید به منظور جهش و رونق تولید در این سازمان انجام شده است.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)؛به نقل از سازمان حفظ نباتات کشور، «کیخسرو چنگلوایی» با تاکید بر فرمایشات رهبر معم انقلاب برای دستیابی به رونق و جهش تولید افزود: از ابتدای سال تاکنون با وجود مشکلات متعدد و بیماری کووید ۱۹، میزان ۴۸۷ هزار و ۲۳۹ تن محصولات کشاورزی صادراتی و ۴۶۶ هزار و ۵۱۷ تن محصول کشاورزی وارداتی توسط شرکت های ضدعفونی مجاز زیر نظر این سازمان آفت‌زدایی شده است.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: همچنین عملیات ردیابی و پایش آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای داخلی در سطح سه میلیون و ۵۲۲ هزار و ۳۹۷ هکتار از مزارع و باغات کشور به انجام رسید.

وی گفت: مدیریت تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل این سازمان به منظور پایش و ردیابی هرچه دقیق‌تر آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای، سامانه ردیابی و مقابله با آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما با استفاده از جی.پی.اس را در ۹ ماه سال جاری طراحی و به‌کارگیری کرده است.

چنگلوایی ادامه‌داد: سامانه پایش و ردیابی عوامل خسارت زای قرنطینه داخلی کشور و طراحی سامانه صدور گواهی بهداشت جابجایی نهال در کشور نیز از دیگر سامانه‌هایی بوده که در این مدت طراحی و به‌کارگیری شده است.

وی با تاکید بر تعهد پروتکل «مونترال» مبنی بر کاهش مصرف گاز متیل بروماید و محدودیت ورود این گاز به دلیل تحریم‌ها، خاطرنشان‌کرد: این سازمان ترویج روش‌های جایگزین را در دستور کار خود قرار داده و به همین منظور تاکنون مجوز ضدعفونی که مطابق با استانداردهای این سازمان بوده‌اند برای ۴۵ کوره حرارتی در استان‌های گیلان، آذربایجان غربی و اصفهان صادر شده است.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور یکی دیگر از روش های جایگزین متیل بروماید را استفاده از ضدعفونی آب گرم عنوان کرد و ادامه‌داد: نخستین واحد ضدعفونی با مجوز و تایید این سازمان در چابهار توسط بخش خصوصی برای میوه انبه تاسیس شده است.

وی با اشاره به اینکه برای کنترل مگس میوه مدیترانه‌ای و صادرات محصولات باغی به‌ویژه مرکبات از روش ضدعفونی سرمادهی اضافه شده است، گفت: تاکنون سه سردخانه در سطح کشور مورد تایید مدیریت تدوین ضوابط و استانداردها برای صادرات به کشورهایی که نیاز به این شرایط دارند قرار گرفته‌اند.

چنگلوایی ادامه‌داد:  تاسیسات ‌وکیوم که باعث استفاده کمتر از متیل بروماید می‌شود در ۲ استان آذربایجان غربی و اصفهان برای ضدعفونی پنبه و در ۲ واحد تهران و خوزستان به منظور ضدعفونی خرمای صادراتی نیز استفاده شده است.

وی، نظارت بر قرص‌های فسفید آلومینیوم برای ضدعفونی محموله‌های صادراتی، وارداتی و نگهداری در انبار در بخش قرنطینه و بهداشت نباتی کشور را از دیگر اقدامات انجام شده در ۹ ماهه سال جاری برشمرد.

به گزارش ایرنا، برومومتان به‌طور معمول به عنوان متیل‌بروماید شناخته شده که یک ترکیب آلی برم با فرمول CH۳Br ، دارای شکل چهاروجهی و متعلق به خانواده آلکیل برمیدها است. این ترکیبات آلی حاوی گروه عاملی آلکیل برمید با فرمول Br-R است که در آن R یک گروه آلکیل است. متیل بروماید به‌صورت مایعی فرار یا گاز، بسیار سمی و بی‌رنگ است. گازی بی‌رنگ و بی‌بو که به ۲ روش صنعتی و به ویژه بیولوژیکی تولید می‌شود.