نقشه راه معاون امور تولیدات دامی برای کنترل قیمت جوجه در بازار
نقشه راه معاون امور تولیدات دامی برای کنترل قیمت جوجه در بازار

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با ارسال نامه ای به روسای سازمان جهاد کشاورزی استانها اقدامات نظارتی در مورد رصد و پایش روزانه جوجه با نرخ مصوب کرد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با ارسال نامه ای به روسای سازمان جهاد کشاورزی استانها اقدامات نظارتی در مورد رصد و پایش روزانه جوجه با نرخ مصوب را تعیین کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی و صنایع غذایی ایران(اگنا)؛ مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با ارسال نامه ای مشتمل بر چهار بند به روسای سازمان جهاد کشاورزی استانها اقدامات نظارتی  در ارتباط با رصد و پایش روزانه قیمت جوجه یکروزه خواستار شد.

رضایی در بخشی از این نامه کلیه واحدهای مرغ مادر استان ها را ملزم به رعایت قیمت مصوب جوجه یک‌روزه دانسته و آورده است: انجمن صنفی جوجه یک‌روزه و اتحادیه‌های کشوری و استانی مرغداران گوشتی موظف به رصد و پایش عرضه جوجه‌ یک‌روزه به قیمت مصوب بوده و در صورت مشاهده موارد گران‌فروشی جوجه یک‌روزه، به قیمت مصوب بوده و در صورت مشاهده موارد گران‌فروشی جوجه یک‌روزه به دستگاه‌های نظارتی جهت اقدام قانونی گزارش گردد.

رضایی در این نامه آورده است: با توجه به تأمین نهاده‌های خوراک (ذرت و کنجاله سویا) با ارز ترجیحی، لیست واحدهای مرغ مادر آن استان در صورت اثبات تکرار گران‌فروشی، به همراه مستئنات مربوطه جهت تعلیق سامانه بازارگاه به این معاونت معرفی شوند.

در ادامه نامه آمده است: با توجه به وظایف تشریح شده سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی و نیز ادارات کل استانی این سازمان‌ها و نهادها در خصوص نظارت بر قیمت کالاهای مشمول قیمت‌گذاری، واحدهایی که اقدام به فروش جوجه بالاتر از قیمت مصوب می‌نمایند با محوریت این دستگاه‌ها اقدامات لازم به عمل آید.

متن این نامه به شرح ذیل می باشد:

رییس محترم سازمان جهاد کشاورزی استان …………………………………..

موضوع: کنترل و نظارت و تولید و قیمت مصوب جوجه یک‌روزه گوشتی

سلام‌علیکم؛

با احترام، با توجه به نقش جوجه یک‌روزه گوشتی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین نهاده‌ها در تولید گوشت مرغ و با عنایت به گزارشات متعدد مبنی بر افزایش بی‌رویه قیمت جوجه یک‌روزه در استان‌ها و اعتراضات گسترده تشکل‌ها و واحدهای پرورش مرغ گوشتی، ضرورت دارد ضمن تشدید  اقدامات نظارتی موارد ذیل مورد رصد و پایش روزانه قرار گرفته و نتایج به این معاونت منعکس گردد:

  1. کلیه واحدهای مرغ مادر آن استان ملزم به رعایت قیمت مصوب جوجه یک‌روزه می‌باشند.
  2. با توجه به وظایف تشریح شده سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی و نیز ادارات کل استانی این سازمان‌ها و نهادها در خصوص نظارت بر قیمت کالاهای مشمول قیمت‌گذاری، واحدهایی که اقدام به فروش جوجه بالاتر از قیمت مصوب می‌نمایند با محوریت این دستگاه‌ها اقدامات لازم به عمل آید.
  3. با توجه به تأمین نهاده‌های خوراک (ذرت و کنجاله سویا) با ارز ترجیحی، لیست واحدهای مرغ مادر آن استان در صورت اثبات تکرار گران‌فروشی، به همراه مستئنات مربوطه جهت تعلیق سامانه بازارگاه به این معاونت معرفی شوند.
  4. انجمن صنفی جوجه یک‌روزه و اتحادیه‌های کشوری و استانی مرغداران گوشتی موظف به رصد و پایش عرضه جوجه‌ یک‌روزه به قیمت مصوب بوده و در صورت مشاهده موارد گران‌فروشی جوجه یک‌روزه، به قیمت مصوب بوده و در صورت مشاهده موارد گران‌فروشی جوجه یک‌روزه به دستگاه‌های نظارتی جهت اقدام قانونی گزارش گردد.

مرتضی رضایی

   معاون وزیر