• شماره خبر : 69607
  • تاریخ انتشار : 11 مهر 1400
  • پرینت این صفحه
  • آیا ساداتی‌نژاد کشاورزی را مجهز به بازوی رسانه‌ای می‌کند؟!

    مهندس محمدرضا جمشیدی دکتر ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی دیروز در نشست شورای معاونین وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد که بخش کشاورزی متولی امنیت غذایی مردم است و باید برای پیشبرد اهداف این بخش از ظرفیت رسانه‌ها بهره‌گیری شود. او به صراحت تأکید کرد که رسانه، اهرم قدرت و تولید سرمایه اجتماعی است و اگر ساختار وزارت جهادکشاورزی […]

    یادداشت؛

    آیا ساداتی‌نژاد کشاورزی را مجهز به بازوی رسانه‌ای می‌کند؟!

    مهندس محمدرضا جمشیدی دکتر ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی دیروز در نشست شورای معاونین وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد که بخش کشاورزی متولی امنیت غذایی مردم است و باید برای پیشبرد اهداف این بخش از ظرفیت رسانه‌ها بهره‌گیری شود. او به صراحت تأکید کرد که رسانه، اهرم قدرت و تولید سرمایه اجتماعی است و اگر ساختار وزارت جهادکشاورزی […]

    دکتر ساداتی‌نژاد، وزیر جهادکشاورزی دیروز در نشست شورای معاونین وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد که بخش کشاورزی متولی امنیت غذایی مردم است و باید برای پیشبرد اهداف این بخش از ظرفیت رسانه‌ها بهره‌گیری شود.


    او به صراحت تأکید کرد که رسانه، اهرم قدرت و تولید سرمایه اجتماعی است و اگر ساختار وزارت جهادکشاورزی اجازه می‌داد برای امور رسانه‌ای، تشکیلاتی در حد و اندازه معاون وزیر در نظر می‌گرفتم. و…
    این سخنان در نگاه نخست بسیار عجیب، حایز اهمیت و در خور تقدیر است.
    عجیب از این حیث که نشان می‌دهد ساداتی‌نژاد برخلاف اسلاف پیشین به اهمیت رسانه کاملاً واقف است و در خور تقدیر نیز به این جهت که با شهامت در هفته‌های آغازین قبول مسؤولیت، ضعف‌های ریشه‌ای بخش کشاورزی را در‌خصوص غفلت از رسانه‌ها به زبان می‌آورد.


    به واقع اگر این سخنان و باور وزیر جهادکشاورزی از مرحله شعار فراتر رفته و رنگ و بوی عملی و اجرایی به خود بگیرد، می‌توان نظاره‌گر ۴ سال طلایی پیش‌روی بخش کشاورزی و رسانه‌های مرتبط با این بخش بود.
    امروز بخش کشاورزی در مرحله‌ای قرار دارد که به رغم سبقه ۵ دهه فعالیت رسانه‌های تخصصی بخش کشاورزی به‌دلیل بی‌توجهی به رسانه‌‌های تخصصی و بی‌بهره ماندن مدیران از این ظرفیت از ضعف تاریخی ترویج در رنج است.


    شاید اگر این باور امروز وزیر جهادکشاورزی، چند دهه زودتر برای وزرای وقت جهادکشاورزی مسجل شده بود، بازوان ترویج نظری بخش کشاورزی که عموماً جمعی متخصص، عاشق و از اهالی بخش خصوصی هستند، راحت‌تر وارد گود شده و به ایفای نقش می‌پرداختند و بخش کشاورزی را در ترویج نظری مفاهیم با هزینه‌های کمتری سیراب می‌کردند.

    امروز رسانه‌های تخصصی بخش کشاورزی در دو بخش مکتوب و دیجیتالی، پشتوانه ۵ دهه خدمت به بخش کشاورزی و کشاورزان را در کارنامه دارد که ردپای گزارشگران این رسانه‌ها در ادوار گذشته تاکنون تا دوردست‌ترین مزارع هم به چشم می‌خورد و آن‌ها به مثابه سربازان پا به‌ کار ترویج در کنار مدیران بخش کشاورزی همواره آماده فعالیت هستند. و اما پرسشی که در این وادی به ذهن خطور می‌کند این‌که آیا به واقع این باور جامه عمل می‌پوشد و از این ظرفیت ارزشمند در این دوره استفاده بهینه صورت می‌گیرد؟!


    آیا سخنان دکتر ساداتی‌نژاد در شورای معاونین به ورطه فراموشی سپرده می‌شود و یا از همین امروز در دستور کار معاونین و روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی قرار می‌گیرد؟!
    آیا بدنه بخش کشاورزی فاصله میان انتشار اخبار و گزارش‌های عملکرد معاونت‌ها و سازمان‌ها با تولید فکر، تحلیل و محتوا را در نظر می‌گیرند و از نشریات تخصصی بخش که امروز برای رصد لحظه‌ای اخبار به پایگاه‌های اطلاع‌رسانی آنلاین هم مجهز شده‌‌اند برای پیشبرد امور بخش کشاورزی بهره می‌برند؟


    آیا حضور ده‌ها مهندس کشاورزی و تحصیلکردگان شاغل در رسانه‌های کشاورزی که چند دهه عاشقانه پرچم اطلاع‌رسانی تخصصی بخش کشاورزی را در دست گرفته‌اند و در تندبادهای سخت سال‌های اخیر به عشق کشاورزان، پرچم را زمین نگذاشته‌اند، این انگیزه را در دل معاونان و مدیران جهادکشاورزی بیدار می‌کند تا برای رفع معضلات ترویجی، تولید محتوا و استفاده از بازوی رسانه‌‌ای تخصصی برای سهم‌گیری بخش کشاورزی در سطح کلان کشور بهره ببرند یا به مثابه به‌خصوص ۱۰ سال گذشته بخش را محروم از این ظرفیت خود می‌کنند؟


    به خوبی به یاد دارم حدود دو دهه پیش معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وقت وزارت جهادکشاورزی با تشکیل تیمی رسانه‌ای که به طور منظم و ماهانه با آنها ترتیب جلسه می‌داد، به ارایه گزارشی از اتفاقات ریز و درشت بخش کشاورزی می‌پرداخت و از آنها برای هموارسازی مسیر افزایش خرید تضمینی محصولات کشاورزی، تخصیص بودجه سنواتی بخش، معضلات آبرسانی به مزارع، کامل نبودن شبکه‌های فرعی پشت سدها و… در چانه‌زنی‌های حتی در سطح هیأت دولت بهره می‌جست و نتایج گرانبهایی هم در آن سال‌ها نصیب‌اش می‌شد، اما از دولت دوم دکتر محمود احمدی‌نژاد تاکنون فاصله معنادار و غفلت تاریخی میان مدیران بخش کشاورزی و رسانه‌های تخصصی بخش کشاورزی ایجاد شده که به طور قطع بازنده این رویکرد رسانه‌ها نبوده‌‌‌اند!


    بسیار امیدواریم که دکتر ساداتی‌نژاد بتواند از رسانه‌‌ها به طرز شایسته‌ای جهت پیشبرد امور بخش کشاورزی بهره ببرد و بخش کشاورزی را مجهز به ابزار رسانه‌ای قوی نماید.


    بپذیریم که در دنیای امروز اطلاعات نقش اساسی را در پیشبرد امور زیربخش‌های مختلف ایفا می‌‌کند و تنها مدیران باهوشی که پی به این ظرفیت عظیم برده باشند به راحتی طی طریق می‌کنند.


    ساداتی‌نژاد در طول مدت کوتاه وزارت به خوبی نشان داد که بخش‌ کشاورزی را می‌شناسد و راهکارهای مطلوبی در اندیشه دارد و اگرچه در یکی دو انتصاب خارج از بخش مباحثی مطرح شده اما هنوز هم بسیاری از دلسوزان بخش کشاورزی به او امید دارند تا بتواند بخش را از سخت‌ترین روزهایی‌که در آن قرار گرفته به ساحل آرامش برساند.


    دیدگاه بگذارید

    avatar
      عضویت  
    Notify of