برای کاهش فلزات سنگین در مکمل هایی معدنی باید از اسید فسفریک مناسب استفاده کنیم / نهاده ها و فرآورده ها از ترخیص تا تحویل به کارخانجات تحت نظارت هستند
برای کاهش فلزات سنگین در مکمل هایی معدنی باید از اسید فسفریک مناسب استفاده کنیم / نهاده ها و فرآورده ها از ترخیص تا تحویل به کارخانجات تحت نظارت هستند

مهدی خلج رییس سازمان دامپزشکی در حاشیه دومین همایش و نمایشگاه یبن المللی فیداکسپو درباره بهداشت و سطح کیفی خوراک آماده؛ اخطار به کارخانجات  خوارک ؛ نظارت بر حمل نهاده های دامی و طیور و جمع اوری اسیاب و مکیسرها سخن گفت . متن زیر گفت و گوی خلج با پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران […]

مهدی خلج رییس سازمان دامپزشکی در حاشیه دومین همایش و نمایشگاه یبن المللی فیداکسپو درباره بهداشت و سطح کیفی خوراک آماده؛ اخطار به کارخانجات  خوارک ؛ نظارت بر حمل نهاده های دامی و طیور و جمع اوری اسیاب و مکیسرها سخن گفت . متن زیر گفت و گوی خلج با پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)؛ است.

  اگنا :  آیا سطح سلامت و ایمنی خوراک آماده کارخانجات  خوراک دام، طیور و آبزیان رضایت بخش است؟

 خلج: برای تامین غذای سالم انسان ها باید  به تامین غذای سالم  بهداشتی برای دام توجه شود. سازمان دامپزشکی با برنامه ریزی و کمک مردم ،سرمایه گذران و پرورش دهندگان در این مسیر گام های موثری را برداشته است .ظرفیت ۱۹ میلیون تنی کارخانجات صنعت خوراک دام طیور و آبزیان نشان دهنده استقبال سرمایه گذاری در این زمینه است هر چند که برخی از این کارخانجات با ظرفیت کمتری فعالیت می کنند.

سیستم نظارت های بهداشتی اکنون به صورت عالی در کارخانجات وجود دارد و سازمان دامپزشکی علاوه بر نظارت عالی خودش با مسوولان فنی و بهداشتی که در آن جا حضور دارند و بر اساس شیوه نامه سازمان دامپزشکی عمل می کنند؛ ایین کنترل را دو چندان کرده است و به همین دلیل تولیدکنندگان و پررش دهندگان از سلامت خوراک دام طیور و آبزیان تولید شده در کارخانجات اطمینان کافی داشته باشند.

 اگنا: تعدادی از کارخانجات در بازدید های دوره ای سازمان دامپزشکی در حوزه اصلاح خط تولید ،مواد اولیه و غذایی که در تولید نهایی به کار می رفته است؛ اخطار دریافت کردند؟  این کارخانجات اکنون در چه وضعیتی هستند؟

خلج: سازمان دامپزشکی علاوه بر سیستم های کنترلی؛ گاهی بر اساس برنامه پایش و مراقبت در بازار با عنوانPMS از تولیدات برخی از اقلام  مانند مکمل های دارای مواد معدنی نمونه برداری می کند و دراین آزمایشات مشخص شد برخی از کارخانجات در برخی از اقلام دارای فلزات سنگین غیرمجاز و بیش از اندازه هستد. سازمان دامپزشکی در این پایش ضمن اخطار برای اصلاح؛ خط تولید تعدادی از این کارخانجات را متوقف کرد و بعد از رفع مشکل؛ این خطوط مجدد شروع به فعالیت کردند. وجود فلزات سنگین در برخی از این اقلام؛ می تواند ناشی از  نوع موادمعدنی باشد  که از برخی معادن برداشت می شود که در آن رگه هایی از کربنات کلسیم وجود دارد و به همین دلیل در ازمایشات،  مکمل های دارای مواد معدنی این کارخانجات بیش از حد مجاز فلزات سنگین داشتندیا برخی اوقات ممکن است نوع اسید فسفریکی که  کارخانجات استفاده می کنند دارای فلزات سنگین غیر مجاز باشد که سازمان دامپزشکی در هر دو بعد نظارت کامل دارد.

سازمان دامپزشکی از تولید کننده ها و سرمایه گذارها  درخواست می کند که برای ورود اسید فسفریکی که مناسب با تولید در این حوزه باشند اقدام کنند و در صورت لزوم  سازمان دامپزشکی از واردات هم برای بهبود این ماده استفاده می کند.

اگنا: استفاده از خوراک آماده که استانداردهای بهداشتی و کیفی لازم را داشته باشد تا چه اندازه در کاهش هزینه های بهداشتی و درمانی واحدهای دامداری و آبزی پروری موثر است ؟

 خلج: ۱۵ عامل میکروبی و ۱۰ آلاینده و مخاطره می تواند از خوراک دام به انسان منتقل شود و اگر بخواهیم به یک فرآورده خام دامی سالم مانند شیر گوشت قرمز به عنوان اصل غذای انسان برسیم باید ابتدا خوراک بهداشتی و سالم دامی تولید کنیم.

 اگنا :شناسنامه دار کردن مواد اولیه  و جمع آوری آسیاب و میکسرها چه زمانی از سوی سازمان دامپزشکی انجام می شود؟  

جمع آوری اسیاب و مکیسرها کارسختی است اما  مصصم هستیم که این کار را انجام دهیم اما برای موفقیت در این طرح کارخانجات  خوراک دام طیور و آبزیان ،معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی و پرورش دهنده ها باید با یکدیگر هم داستان شوند تا این روند که باعث اختلال در تولید خوراک ایمن، بهداشتی و سالم می شود، متوقف شود.

نظارت بر تولید خوراک دام طیور و ابزیان از تولید تا مصرف چگونه پیگیری می شود؟

خلج: یکی از کارهایی که کشورهای مطرح برای اعمال نظارت بهتر بر خوراک دام طیور و آبزیان انجام میدهند قابلیت ردیابی است و سازمان دامپزشکی کشورذ به تبع این الگوی جهانی؛ این فعالیت را انجام داده است. به عنوان مثال اکنون کل مرغ تولیدی که در کشور بسته بندی  و عرضه می شود دارای کد رهگیری است و این کد مشخص می کند طیور در چه مزرعه ای پرورش یافته، با چه وسیله ای حمل شده است  و در چه کشتارگاهی و در چه روزی استحصال شده است؟

برای نظارت بر فرآورده ها و نهاده های دام و طیور سازمان دامپزشکی چه برنامه هایی دارد؟

فرآورده ها بر اساس برنامه سامانه یکپارچه  قرنطینه تمام کامیون های حمل فرآورده ها  از ما کد شناسایی دریافت می کنند و سازمان راهداری تا زمانی که برگ تردد بهداشتی از سوی سازمان دامپزشکی به کالا ارایه نشود اجازه بارگیری نمی دهد؛ اکنون درصدد هستیم تا باهماهنگی نیروی انتظامی از تردد کامیون هایی حامل کالاهای سازمان دامپزشکی که فاقد این مختصات باشند؛ جلوگیری کنیم.

نظارت سازمان دامپزشکی بر ورود فرآورده ها و نهاده های دام و طیور و آبزیان هنگام ترخیص در گمرک و تحویل به کارخانجات چگونه است؟ آیا ممکن است این مواد هنگام ترخیص تا تحویل به کارخانجات دچار مشکل شوند؟

  خلج:فرآورده ها و نهاده های دامی که از نقاط مختلف جهان وارد کشور می شود  با مجوز سازمان دامپزشکی وارد کشور می شوند و قبل از ورود به کشور در مبادی ورودی از این فرآورده ها نمونه برداری می شود  و پیش از نمونه برداری و ارساسل برای آزمایشگاه ها؛ این نهاده ها بازرسی و کنترل می شوند  و اگر نهاده مورد استفاده در خوراک دام و طیور دچار مشکل باشد اجازه ترخیص داده نمی شود. تا به حال با مشکل تغییر در کیفیت نهاده ها از نظر بهداشتی مواجه نبودیم و اگر مشکلی هنگام ترخیص تا تحویل نهاده ها به کارخانجات وجود داشته باشد با آن برخورد می کنیم.

نظرتان درباره نمایشگاه فیداکسپو چیست؟

نمایشگاه خوبی است و محلی برای تبادل اطلاعات از منظرهای مختلف  در صنعت دام طیور و آبزیان را فراهم می کند که همین امر منجر به ارتقای این صنعت ، افزایش  کیفیت بهداشتی خوراک آماده و در نهایت بهبود راندمان اقتصادی کشور می شود.