گردهمایی یکروزه کارشناسان در خصوص اهمیت مبارزه با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان برگزار شد. در این گردهمایی که در تاریخ ۹۵/۱۰/۱۹ با حضور جمعی از مسئولین و کارشناسان دامپزشکی،کشاورزی و منابع طبیعی استان در محل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی میرزا کوچک گیلان برگزار […]

گردهمایی یکروزه کارشناسان در خصوص اهمیت مبارزه با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان برگزار شد.

در این گردهمایی که در تاریخ ۹۵/۱۰/۱۹ با حضور جمعی از مسئولین و کارشناسان دامپزشکی،کشاورزی و منابع طبیعی استان در محل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی میرزا کوچک گیلان برگزار شد مهندس جدی نیا مدیر ترویج کشاورزی در خصوص اقدامات پیشگیرانه و تشکیل جلسات آموزشی ویژه روستائیان و بهره برداران مطالبی را عنوان کرد. دکتر سهراب عاقبتی مدیرکل دامپزشکی استان ابتدا به تاریخچه شیوع بیماری پرداخت و ادامه داد گیلان به سه دلیل جزو نقاط پر خطر تلقی می شود. اولین دلیل وجود تالاب ها و آبگیرهاست،دومی قرار داشتن در کریدر مهاجرت پرندگان وحشی و دلیل سوم داشتن جمعیت قابل توجه طیور بومی و روستایی است.

وی با اشاره به سه گروه هدف پرندگان بومی،واحدهای صنعتی طیور و شهروندان که در معرض خطراند افزود: مقابله با آنفلوانزا صرفا بعهده دامپزشکی نیست بلکه فراتر از آنست و با همکاری همه دستگاههای اجرایی ذیربط امکان پذیر است و هدف از تشکیل ستاد استانی و شهرستانها هم استفاده از تمام ظرفیت استان است.

مدیر کل دامپزشکی گیلان خاطر نشان کرد تا کنون هیچگونه واگیری از سویهH5N8 به انسان ثابت نشده ولی اگر این سویه دچار جهش ژنتیکی شود احتمال تبدیل به یک سویه خطرناک و قابل انتقال به انسان وجود دارد.وی متذکر شد مردم خرید خود را از مراکز معتبر انجام دهند و مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

مهندس علی اکبرنژاد مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص بهبود روشهای پرورش طیور در روستا و نیز رعایت اصول بهداشتی ، نگهداری طیور در محیط مسقف و محصور به توری موضوعاتی را مطرح کرد.

دکتر مسعود کامران زاده رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور استان با اشاره به تاریخچه بیماری و خصوصیات اپیدمیولوژیک عامل بیماری ، درخصوص اقدامات صورت گرفته قبل و بعد از بروز موارد بیماری و ضوابط بهداشتی- قرنطینه ای اعمال شده مطالبی را بیان کرد.
جلسه پرسش و پاسخ نیز خاتمه گر این گردهمایی یکروزه بود.