رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت:مدیریت بهداشت، دما و رطوبت نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های کرم ابریشم دارد. رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: توزیع تخم نوغان معمولا از […]

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت:مدیریت بهداشت، دما و رطوبت نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های کرم ابریشم دارد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: توزیع تخم نوغان معمولا از اواخر فروردین ماه آغاز می شود و حدود ۴۰ روز بعد از تفریخ ، برداشت پیله انجام میگیرد . مدیریت دما ، رطوبت و نور در هنگام تفریخ تخم نوغان در کنار رعایت بهداشت و ضدعفونی محل پرورش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و هر گونه سوء مدیریت در مراحل اولیه پرورش کرم ابریشم منجر به استرس ، کاهش رشد و تضعیف سیستم ایمنی لارو شده و زمینه را برای بروز انواع بیماری های قارچی و عفونی فراهم می نماید .

حسینی افزود: با توجه به نقش کم رنگ درمان در بیماری های کرم ابریشم و اهمیت بیشتر پیشگیری در کنترل بیماریها توصیه میگردد قبل از شروع پرورش ، نسبت به آماده نمودن محل تفریخ از نظر شرایط بهداشتی و امکانات کنترل دما و رطوبت اقدام گردد و در خصوص تهیه برگ توت با کیفیت و بهداشتی جهت تغذیه لاروها پیشبینی لازم صورت پذیرد . لازم به ذکر است که در سال جاری حدود ۲۵۰۰ جعبه تخم نوغان در میان نوغانداران استان توزیع گردیده است .