ماجرای تخم مرغ‌های آلوده اروپایی چیست؟
ماجرای تخم مرغ‌های آلوده اروپایی چیست؟

از رخداد موجی گسترده از آلودگی به فیپرونیل در تخم مرغهای تولیدی در اروپا ، ماهها میگذرد . اما موج ایجاد شده توسط این آلودگی نه تنها در بخش بهداشت که در سطوح اقتصادی نیز همچنان در حال حرکت است . به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران به نقل از رادیو صنعت طیور ایران […]

از رخداد موجی گسترده از آلودگی به فیپرونیل در تخم مرغهای تولیدی در اروپا ، ماهها میگذرد . اما موج ایجاد شده توسط این آلودگی نه تنها در بخش بهداشت که در سطوح اقتصادی نیز همچنان در حال حرکت است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران به نقل از رادیو صنعت طیور ایران ، فیپرونیل برای نخستین بار در ماه ژوئیه سال جاری میلادی در تخم مرغهای تولیدی در محدوده مرز جغرافیایی بلژیک و هلند ظاهر شد و سپس در تولیدات بیش از چهل کشور غالبا اروپایی یافت شد . کاهش تولید متعاقب این رخداد ، سبب افزایش قیمت این محصول پروتئینی با ارزش تا بیش از ۱٫۷ یورو به ازای هر کیلوگرم در بازارهایی چون کشور اسپانیا شد .

بر اساس اطلاعات منتشر شده در مجله El Paris ، اتحادیه اروپا بیش از ۷٫۵ میلیون تن تخم مرغ تولید میکند که در این بین ، اسپانیا با بیش از یازده درصد از تولید یاد شده سهمی عمده را در این بازی ایفا میکند . اگرچه در اسپانیا هیچگونه درگیری با سم حشره کش یاد شده شناسایی نشد اما ، شیوع این آلودگی سبب کشتار میلیونها قطعه مرغ تخمگذار و بسته شدن بسیاری از مزارع تولید شده است .

اما مفسرین اثتصادی بر این باورند که اگرچه افزایش قیمت این محصول پروتئینی در کوتاه مدت طعمی شیرین را برای تولیدکنندگان این صنعت در قاره سبز به ارمغان آورده است اما کاهش اعتماد مشتریان دائمی آنها در دراز مدت به طور حتم از شیرینی یاد شده کم خواهد کرد .