كاهش قيمت نهاده ها در بازار جهاني CBOT
كاهش قيمت نهاده ها در بازار جهاني CBOT

ديروز در بازار CBOT بعد از افزايش ها و رسيدن رقم آن ها به بالاترين ميزان 6 ماه گذشته در روز چهارشنبه، قيمت ها كاهش داشتند. در روز گذشته در اين بازار قيمت آتي سويا در 8 قرار داد ابتدايي در حدود 12-5 سنت در هر باشل كاهش داشت. به گزارش پايگاه اطلاع رساني كشاورزي […]

ديروز در بازار CBOT بعد از افزايش ها و رسيدن رقم آن ها به بالاترين ميزان 6 ماه گذشته در روز چهارشنبه، قيمت ها كاهش داشتند. در روز گذشته در اين بازار قيمت آتي سويا در 8 قرار داد ابتدايي در حدود 12-5 سنت در هر باشل كاهش داشت.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني كشاورزي ايران(اگنا)، قيمت آتي گندم نيز در اين بازار در حدود 27-21 سنت در هر باشل كاهش قيمت را تجربه كرد. دليل اين كاهش قيمت هم اين بود كه برداشت گندم در ايالات متحده افزايش سرعت داده و با شتاب بيشتري در حال پيگيري مي باشد.

البته ديروز در بازار قيمت آتي كنجاله سويا ثابت ماند و حتي در برخي از موقعيت هاي تحويل رشد داشت در حالي كه قيمت روغن سويا تحت فشار بود و كاهش 58-45 واحدي را پيدا كرد. دليل اصلي كاهش قيمت آتي روغن سويا در بازار شيكاگو مربوط به تحولات در مالزي بود. ديروز در بازار بورس مالزي در ابتداي معاملات قيمت روغن پالم كاهش داشت هرچند در ادامه كار اين بازار قيمت آتي اين محصول نسبت به روز گذشته افزايش را تجربه كرد.

روغن خام پالم براي تحويل در اندونري ديروز 15 دلار در هر تن افزايش داشت و با قيمت 620 دلار در هر تن معامله شد در حالي كه قيمت روغن خام پالم در بازار روتردام به 670 دلار در هر تن رسيد و قيمت روغن پالم RBD مالزي نيز با 12 دلار در هر تن افزايش براي اولين موقعيت تحويل با قيمت 640 دلار در هر تن معامله شد.

قيمت روغن هسته پالم (پالم كرنل اويل) در بازار روتردام تغييري نداشت و در همان قيمت 875 دلار در هر تني معامله شد اما اختلاف قيمت آن با روغن پالم همچنان رقم بالا و غير معمول 205 دلار در هر تني مي باشد. روغن نارگيل نيز به دليل افزايش نگراني ها در مورد شرايط خشك و كم باران در فيليپين كه باعث كاهش توليد اين محصول در ماه هاي ژانويه تا ژوئن شد، افزايش قيمت پيدا كرد. باتوجه به كاهش شديد صادرات روغن نارگيل از فيليپين در حال حاضر اختلاف قيمت روغن نارگيل با قيمت روغن هسته پالم در بازار به 215 دلار در هر تن رسيده كه اين رقم بسيار نامعمول است و از نظر ما در آينده نزديك نيز همچنان قيمت روغن نارگيل بالا و اين اختلاف قيمت پابرجا خواهد ماند.

در بازار اروپا قيمت كلزا همچنان به روند صعودي خود ادامه داد به طوري كه قيمت آن براي قراردادهاي تحويل جولاي تا آگوست به 438 دلار در هر تن رسيد. همچنين در اين بازار شاهد افزايش قيمت روغن كلزا و كنجاله كلزا نيز بوديم. با اين شرايط روغن كشي از كلزا براي كارخانه هاي روغن كشي در اتحاديه اروپا سودآور و جذاب خواهد بود. در بازار روتردام اختلاف قيمت روغن كلزا با روغن سويا به 33 دلار در هر تن رسيده است كه دليل آن در مورد نگراني ها از كاهش توليد كلزا و كمتر شدن ميزان روغن كشي از اين محصول مي باشد. توجه داشته باشيد كه به طور معمول در اين زمان از سال قيمت روغن كلزا ارزانتر از قيمت روغن سويا بوده است.

برداشت كلزا در روماني در جريان است و گزارش ها نشان مي دهند كه برخي از محصولات برداشت شده در روماني به شمال آلمان براي روغن كشي ارسال شده است. اين كار بدين منظور صورت گرفته كه تا آماده شدن محصول جديد كلزا در آلمان اين كشور با كمبود منابع روبرو نشود.

همانند ماه ژوئن انتظار مي رود كه در ماه جولاي نيز واردات سويا به چين افزايش داشته و در رقم بالايي پيگيري شود. بر اساس تخمين فعلي ما ميزان واردات سوياي چين در ماه هاي ژوئن و جولاي به ميزان نياز اين كشور خواهد رسيد و كاهش ذخاير سوياي اين كشور را كه در ماه هاي ژانويه تا مي رخ داده بود را جبران خواهد كرد.

بر اساس گزارش ها آرژانتين در ماه ژوئن صادرات كنجاله سوياي خود را بسيار افزايش داده به طوري كه هم نسبت به ماه قبل و هم نسبت به سال قبل افزايش داشته است. در حال حاضر ما در حال جمع آوري اطلاعات مورد نياز براي تخمين دقيق ميزان صادرات كنجاله سوياي آرژانتين هستيم و در گزارش هاي آتي مان به اين موضوع خواهيم پرداخت.