سهم گیاهان دارویی در سبد داروهای دام و طیور بسیار کم است/ارتباط دام کوچ رو با حیات وحش از عوامل شیوع PPR
سهم گیاهان دارویی در سبد داروهای دام و طیور بسیار کم است/ارتباط دام کوچ رو با حیات وحش از عوامل شیوع PPR

رییس جامعه دامپزشکان ایران: سهم گیاهان دارویی در سبد داروهای دام و طیور بسیار کم است/ارتباط دام کوچ رو با حیات وحش از عوامل شیوع PPR رییس جامعه دامپزشکان ایران با بیان اینکه سهم گیاهان دارویی در سبد دارویی کشور بسیار کم است، تصریح کرد: اخیرا سازمان دامپزشکی و شرکت های دانش بنیان فعالیت هایی […]

رییس جامعه دامپزشکان ایران:

سهم گیاهان دارویی در سبد داروهای دام و طیور بسیار کم است/ارتباط دام کوچ رو با حیات وحش از عوامل شیوع PPR

رییس جامعه دامپزشکان ایران با بیان اینکه سهم گیاهان دارویی در سبد دارویی کشور بسیار کم است، تصریح کرد: اخیرا سازمان دامپزشکی و شرکت های دانش بنیان فعالیت هایی را در این زمینه آغاز کرده اند که اگر دولت حمایت کند، باید سهم گیاهان دارویی در سبد داروهای دام و طیور به  ۲۵ درصد برسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)، شاپور شجاعی در نشست خبری به مناسبت روز دامپزشکی، از تشکیل کمیته تخصصی گیاهان دارویی برای کاهش باقیمانده های دارویی در صنعت دام و طیور کشور خبر داد و گفت: سیاست های دولت نیز بر حمایت از توسعه گیاهان دارویی در صنعت دام و طیور است.

وی افزود: استفاده از گیاهان دارویی در کشورهای پیشرفته بسیار رایج است و صنعت دام و طیور کشور ما نیز باید از آن بهره ببرد.

شجاعی با بیان اینکه در جامعه دامپزشکی کشور خلا استفاده از گیاهان دارویی احساس می شد، افزود: با تشکیل این کمیته، طی یک سال گذشته ارتباطات خوبی میان اعضای آن با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت های دانش بنیان و سازمان مربوط برقرار شده است.

 

توسعه ارتباطات و فعالیت های رسانه ای در فهرست برنامه های جامعه دامپزشکان

رییس جامعه دامپزشکان گفت: جامعه دامپزشکان ایران را به عنوان قدیمی ترین و اولین تشکل صنفی و تخصصی دامپزشکان متولی ایجاد ارتباطات و حمایت های صنفی از دامپزشکان است.

وی ادامه داد: طی سال های گذشته با تشکیل سازمان نظام دامپزشکی وظیفه امور صنفی و تخصصی دامپزشکان براساس قانون برعهده این سازمان گذاشته شده است اما جامعه دامپزشکان سعی کرده در دوره های مختلف خانه اصلی دامپزشکان باشد.

شجاعی گفت: یکی از اقدامات جامعه دامپزشکان برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی ایران وت در حاشیه بیستمین کنگره دامپزشکی بود که در سال های آینده نیز برگزار خواهد شد.

رییس جدید جامعه دامپزشکان ایران درباره برنامه های آتی این تشکل نیز گفت: یکی از برنامه های جامعه دامپزشکان ایران، توسعه ارتباطات و فعالیت های رسانه ای در راستای اثرگذاری بیشتر این تشکل است.

وی افزود: همچنین جلساتی کارشناسی برای پیگیری موضوعات مهم حوزه دامپزشکی با حضور مسئولان، صاحب نظران و کارشناسان دانشگاهی در راستای ارتقای دامپزشکی برگزار می کنیم.

شجاعی گفت: در کنار تقویت فعالیت کمیته های تخصصی مانند حیوانات کوچک، بیماری های حیوانات بزرگ، بهداشت موادغذایی و غیره، کمیته پیشکسوتان را برای بهره گیری از نظرات و تجربه این افراد تشکیل می دهیم.

 

 

ارتباط دام کوچ رو با حیات وحش از عوامل شیوع PPR

رییس جامعه دامپزشکان درباره شیوع طاعون در نشخوارکنندگان کوچک، گفت: PPR، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، یک بیماری بومی در کشور است که ایران نیز در برنامه جهانی مبارزه و ریشه کنی آن در منطقه قرار دارد.

وی افزود: سازمان دامپزشکی برای این موضوع در قالب سیاستگذاری های ملی برنامه هایش را اجرا می کند.

شجاعی با اشاره به اهمیت واکسیناسیون در پیشگیری از شیوع طاعون، اظهار کرد: دلایل مختلف مانند تامین واکسن، قاچاق دام و تردد بدون کنترل آن از مرزها و همچنین نقاط خاصی در کشور که دام کوچ رو با حیات وحش در ارتباط هستند، در شیوع این بیماری تاثیرگذارند.

رییس جامعه دامپزشکان کشور در پاسخ به سوال خبرنگار اگنا مبنی بر تاثیرگذاری تراکم پایین طیور بومی در کاهش اپیدمی شدن آنفلوانزا، گفت: همه کشورهای صاحبنام در صنعت طیور، با آنفلوانزا مواجه هستند.

شجاعی ادامه داد: شیوع این بیماری تابع متغیرهای متفاوتی است که بخشی از آن به تامین واکسن بازمی گردد.

رییس جامعه دامپزشکان کشور یکی دیگر از دلایل شیوع آنفلوانزا را قدیمی و فرسوده بودن واحدهای پرورش در کشور دانست و اظهار کرد: برخی واحدها توان مالی کافی ندارند و بهسازی هایی که باید در قالب سیستم های جدید مدیریتی انجام شود، زمانبر است.

وی افزود: از این رو، ممکن است، برنامه های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی تحت تاثیر قرار بگیرد.

شجاعی با بیان اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از موضوعات مهم صنعت طیور و سازمان های مربوط است، گفت: جامعه دامپزشکان در این حوزه فعالیت قابل توجهی دارد و امیدواریم امسال شاهد خسارت های کمتر ناشی از آنفلوانزا باشیم.

 

فارغ التحصیلان دامپزشکی در حوزه بهداشت عمومی به کار گرفته شوند

رییس جامعه دامپزشکان درباره فارغ التحصیلان مازاد حوزه دامپزشکی گفت: باید با توجه به نیاز کشور از این نیروها استفاده کرد تا سرمایه ملی حفظ شود.

شجاعی پیشنهاد داد: از ظرفیت موجود فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی می توان برای کارهای مهم در حوزه بهداشت عمومی و دامپزشکی استفاده کرد.

رییس جامعه دامپزشکان با اشاره به اینکه در بیشتر کشورهای دنیا، نظارت و ممیزی توسط نهادهای دولتی انجام نمی شود، گفت: در این کشورها، کنترل باقیمانده های دارویی در همه فرآورده های دامی از طریق توسعه شرکت های ممیزی زیر نظر متخصصان دامپزشکی توسعه می یابد.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته، باقیمانده سموم و دارو در عسل یا فرآورده های مرتبط با آن، کاملا کنترل می شود، اما کشور ما در این بخش بسیار عقب است.

شجاعی تصریح کرد: باید بحث کنترل باقیمانده ها را در تمام واحدهای تولیدی کشور توسعه دهیم تا شاهد ارتقای بهداشت محصولات خام دامی باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های موجود، دولت با تصویب آیین نامه های اجرایی و حمایت اقتصادی می تواند در این زمینه ایفای نقش کند.

به گفته وی، مذاکرات بین المللی برای انتقال نیروی کار در حوزه دامپزشکی مورد غفلت قرار گرفته و اقدامی در این زمینه انجام نشده است، اما به عنوان عضو جهانی جامعه دامپزشکی می توانیم به این سمت حرکت کنیم.

 

دامپزشکان براساس تعرفه های تعیین شده با کارفرما توافق کنند

شجاعی با بیان اینکه تعرفه های درمانی حوزه دامپروری در سال های گذشته افزایش چندانی نیافته است، گفت: تعرفه های درمانی حوزه دامپروری به صورت سالانه تصویب و بعد از تایید وزارت جهاد، توسط سازمان دامپزشکی ابلاغ می شود.

وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی دامداران، دامپزشکان مبالغی کمتر از تعرفه های تعیین شده، دریافت می کنند.

رییس جامعه دامپزشکان ایران گفت: در بخش حیوانات کوچک خانگی تعرفه ها با توجه به امکانات و شرایط و براساس توافق و رضایت طرفین اجرا می شود و تعرفه مصوب رسمی ندارد.

شجاعی درباره گلایه برخی مسئولان فنی و بهداشتی از دستمزدها نیز گفت: برای دامپزشکان شاغل در واحدهای مختلف، در قالب آیین نامه اجرایی ماده ۱۹ قانون، تعرفه مشخص شده است و تمام کارفرماها موظف به رعایت آن، در قالب یک قرارداد هستند.

وی ادامه داد: بخش قابل ملاحظه ای از مشکلات این افراد به نوع توافق شان با کارفرمایان بازمی گردد که نباید کمتر از تعرفه های مشخص شده توافق کنند.

 

جامعه دامپزشکی مخالف عرضه لبنیات سنتی است

رییس جامعه دامپزشکی با بیان اینکه جامعه دامپزشکی مخالف عرضه لبنیات سنتی است، گفت: اختلاف نظری میان وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی در این زمینه وجود دارد.

شجاعی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت معتقد است در قالب کارشناسان بهداشتی ورود و نظارت بر این مسئله دارد، افزود: با توجه به اقتصاد واحدهای سنتی، با این واحدها برخورد نمی شود، اما این موضوع مانع رسیدگی نهادهایی مانند سازمان دامپزشکی و شرکت های ممیزی بخش خصوصی نیست.

وی ادامه داد: باید این واحدها تحت نظارت بیشتری قرار بگیرند تا همزمان با توسعه سطح بهداشت عمومی در سال های آینده استفاده از این نوع لبنیات منسوخ شود.

 

شیرهای سنتی، لزوما شیرهای برگشتی کارخانجات نیست

شجاعی گفت: شیرهای سنتی، لزوما شیرهای برگشتی کارخانجات نیست، اما امکان استفاده از این شیر در برخی واحدها وجود دارد.

وی ادامه داد: از آنجایی که آزمایشگاه ها و کنترل های لازم درباره شیر سنتی انجام نمی شود، دامپزشکان مخالف مصرف آن هستند.

رییس جامعه دامپزشکان ایران با تاکید بر اینکه باید به ساز و کار مشخصی در این زمینه رسید، افزود: برای نمونه، در کشورهای پیشرفته مرغ بسته بندی در سوپرمارکت سیستم مشخصی دارند که واحد تولیدکننده تا بخش بسته بندی و ارائه تولیدات، با کدهایی روی محصول مشخص می شوند.

او ادامه داد: اگر سیاستگذاری ها با تامین بودجه و کمک بخش خصوصی به این سمت حرکت کند، شاهد ارتقای جدی در بخش بهداشت موادغذایی خواهیم بود.