هشدار به پزشکان درباره دخالت در امور دامپزشکی
هشدار به پزشکان درباره دخالت در امور دامپزشکی

رئيس سازمان نظام دامپزشكي با ارسال نامه‌اي به رئيس سازمان نظام پزشكي در باره دخالت‌هاي اين سازمان در امور دامپزشكي تذكر داد و خواستار حفظ حقوق و شئون حرفه‌اي دامپزشكي شد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني كشاورزي ايران(اگنا) به نقل از روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان نظام دامپزشكي ايران، در پي اظهارنظرهاي جنجالي و […]

رئيس سازمان نظام دامپزشكي با ارسال نامه‌اي به رئيس سازمان نظام پزشكي در باره دخالت‌هاي اين سازمان در امور دامپزشكي تذكر داد و خواستار حفظ حقوق و شئون حرفه‌اي دامپزشكي شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني كشاورزي ايران(اگنا) به نقل از روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان نظام دامپزشكي ايران، در پي اظهارنظرهاي جنجالي و غير مستند در حوزه دامپزشكي از سوي برخي از پزشكان در روزها و هفته‌هاي اخير، صفري رئيس سازمان نظام دامپزشكي ايران در نامه اي به زالي رئيس سازمان نظام پزشكي خواستار حفظ حقوق و شئون حرفه‌اي دامپزشكي شد.

صفري در اين نامه ضمن انتقاد از برخي اظهار نظرهاي غير كارشناسانه در حوزه دامپزشكي از سوي برخي پزشكان مانند اظهار نظر در خصوص ذبح غيرشرعي حيوانات، رنگ كردن گوشت مرغ، لزوم حذف واكسيناسيون در صنعت طيور و غيره از رئيس سازمان نظام پزشكي خواسته است حفظ حقوق و شئون حرفه‌اي دامپزشكي را به اعضاي خود متذكر شود.

بر اساس اين گزارش متن نامه دكتر صفري به رئيس سازمان نظام پزشكي كه رونوشتي از آن براي اعضاي دو كميسيون بهداشت و درمان و كشاورزي و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي نيز ارسال شده است بدين شرح است:

بسمه تعالي

جناب آقاي دكتر زالي

رييس محترم كل سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران

سلامٌ عليكم؛

احتراماً ضمن تبريك فرا رسيدن ايام مبعث پيامبر اكرم (ص)، و پيرو نامه شماره 176 مورخ 30/01/94 به استحضار عالي مي‌رساند يكي از اهداف مشترك سازمان‌هاي نظام جمهوري اسلامي ايران، حفظ شئون حرفه‌اي و حفظ و حمايت از حقوق صنفي اعضاي خود در برابر اشخاص حقيقي و حقوقي مي‌باشد. در اين راستا، اخيراً اظهارنظرهايي جنجالي و غير مستند در خصوص ذبح غيرشرعي حيوانات با الكتريسيته و گازCo  در برخي كشتارگاه‌ها و رنگ‌كردن گوشت مرغ (توسط جناب آقاي دكتر حسن اكبري، متخصص آسيب‌شناسي و دانشيار دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در گفتگو با خبرگزاري تسنيم)؛ موتاسيون ويروس‌ها بر اثر واكسيناسيون مرغ‌هاي گوشتي و لزوم حذف واكسيناسيون در صنعت (توسط جناب آقاي دكتر محمود ابراهيمي، استاد دانشگاه علوم پزشكي بقيه‌الله در گفتگو با خبرگزاري ايسنا) و واكسيناسيون نامناسب بروسلوز دامي سبب ايجاد التهاب در جامعه و بي‌اعتمادي به خدمات بهداشتي دامپزشكان به عنوان حافظان سلامت مواد غذايي با منشأ دامي شده ‌است. امروزه علوم بسيار تخصصي شده‌اند كه صاحب‌نظران و انديشمندان هر رشته‌اي ضمن احاطه بر مباحث خويش، به خود اجازه دخالت در گرايش مشابه رشته‌ي خود را نمي‌دهند و در ساير علوم زيستي و مباحث بين رشته‌اي نيز خود را صاحب نظر و رأي نمي‌دانند.

انتظار سازمان نظام دامپزشكي جمهوري اسلامي ايران از آن سازمان محترم اين است كه حفظ حقوق و شئون حرفه‌اي دامپزشكي را به اعضاي خود متذكر شده و ضمن پيگيري موارد فوق، از خدشه‌دار شدن اعتماد عمومي نسبت به فعاليت‌ها و خدمات بهداشتي دامپزشكان در عرصه‌ي بهداشت عمومي و تأمين امنيت و سلامت مواد غذايي پيشگيري به عمل آيد. بديهي است چنين بيانات نسنجيده به سود فعالان عرصه سلامت و بهداشت عمومي اعم از پزشكان و دامپزشكان و … نخواهد بود و استمرار نظرات غير كارشناسي و غير مسؤولانه سبب وارد آمدن خدشه‌اي بسيار جدي به شئون حرفه‌اي اعضاي محترم آن سازمان نيز خواهد شد.

مستدعي است دستور رسيدگي سريع را صادر فرموده و اين سازمان را از نتيجه پيگيري‌هاي به عمل آمده مطلع فرمايند.

دكتر محمدرضا صفري رئيس سازمان

شايان ذكر است دكتر صفري پيشتر نيز در پي اظهارات دكتر ديناروند رئيس سازمان غذا و دارو در برخي نشريات و خبرگزاري‌هاي كشور مبني بر بالا بودن ميزان هورمون در گوشت مرغ كه واكنش‌هاي بسياري را در بين متخصصان و توليدكنندگان صنعت دام و طيور كشور به همراه داشت با ارسال نامه‌اي به وي خواستار ارائه مستندات و توضيحات لازم در خصوص اين اخبار شده بود كه وي با صدور نامه‌اي اين اظهارات را رد كرد.