جزئیات طرح گام دوم جهش تولید دیم زار‌ها در ۱۵ استان کشور
جزئیات طرح گام دوم جهش تولید دیم زار‌ها در ۱۵ استان کشور

در گفت و گوی ویژه ۱۸.۳۰ بررسی شد؛ جزئیات طرح گام دوم جهش تولید دیم زار‌ها در ۱۵ استان کشور یک مقام مسئول گفت: موقعیت جغرافیایی کشور به گونه‌ای است که در کمربند خشکی کره زمین قرار دارد و دیم زار‌ها هم با این خشکی و کم آبی مواجه هستند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی […]

در گفت و گوی ویژه ۱۸.۳۰ بررسی شد؛

جزئیات طرح گام دوم جهش تولید دیم زار‌ها در ۱۵ استان کشور

یک مقام مسئول گفت: موقعیت جغرافیایی کشور به گونه‌ای است که در کمربند خشکی کره زمین قرار دارد و دیم زار‌ها هم با این خشکی و کم آبی مواجه هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)؛به نقل از خبرنگاران جوان، علیرضا مهاجر، سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با جزئیات طرح جهش تولید در دیم زار‌ها در ۱۵ استان کشور، بیان کرد: موقعیت جغرافیایی کشور به گونه‌ای است که در کمربند خشکی کره زمین قرار دارد و دیم زار‌ها هم با این خشکی و کم آبی مواجه هستند؛  اراضی که در خدمت کشاورزان دیم کار است آب برای آبیاری ندارند و منتظر نزولات جوی هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: در این زمینه به دنبال این هستیم که  بتوانیم کمک‌هایی را به این کشاورزان کنیم و خوشبختانه ستاد اجرایی فرمان امام از سال گذشته به کمک دیم زار‌ها آمده و وزارت جهاد کشاورزی طرحی را قرار است برای ۵ سال اجرا کند تا بتوانیم ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم افزایش برای غلات و همچنین افزایش قابل توجه علوفه داشته باشیم تا هم نیاز کشور برطرف شود و هم درآمد کشاورزان افزایش پیدا کند.

مهاجر تصریح کرد: یکی از این روش‌ها این است که به جای شخم زدن زمین آن را شیار می‌دهیم که باعث می‌شود که زمین دچار فرسایش خاک نشود و از طرفی هم آب در زمین ذخیره می شود؛ در کنار آن هم، چون اکثر کشاورزان دیم زار‌ها کم بضاعت هستند از کود و سم در این روش کمتر استفاده خواهد شد در این طرح به دنبال این هستیم که اعتباراتی را که ستاد اجرایی فرمان امام در اختیار کشاورزان قرار داده قسمتی از آن را برای تهیه کود و سم صرف کنیم.

این مقام مسئول گفت:  در سال گذشته ۶۷۰ هزار هکتار تحت پوشش قرار داشت که امسال قرار بر این است که ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی را زیر پوشش این طرح قرار دهیم و تمامی آن‌ها را بیمه کنیم و بذر‌های سالم و ضدعفونی شده در اختیار آن‌ها قرار دهیم. در این طرح  از ۲ هزار و ۶۰۰ کارشناس و محقق استفاده می‌شود تا عملکرد را در واحد سطح افزایش دهیم.

مهاجر با اشاره به خشکسالی بیان کرد: در حال حاضر باید از روش‌هایی استفاده شود که از نزولات الهی استفاده بیشتری شود. در قدیم از شخم زدن زمین خیلی استفاده می‌کردند که این روش باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و فرسایش خاک می شد، اما در حال حاضر با ایجاد شیار در سطح زمین و استفاده از دستگاه‌هایی که این شیارها را عمقی ایجاد می‌کنند، می توان مقدار کم بارش را به عمق زمین هدایت کرد. در دیم زار‌ها تنها ۲۴۰ میلی متر بارندگی داریم این در حالی است که در کشور‌های دیگر این مقدار ۸۱۴ میلی متر است.

او در رابطه با ۱۵ استان در نظر گرفته شده برای این طرح بیان کرد: اکثر این استان‌ها در غرب کشور هستند مانند: آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، ایلام، خوزستان، زنجان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، مرکزی، همدان، گلستان، مازندران و خوزستان. برای شرکت در این طرح در سمیناری که هفته گذشته با حضور روسای این ۱۵ استان و ستاد اجرایی فرمان امام برگزار شد قرار بر این شد که کشاورزان از طریق صدا و سیما و مراکز خدمات روستایی در جریان امور قرار بگیرند. بی شک یکی از شاخص های بسیار خوب این طرح بحث کمک بلا عوض در خرید ادوات است که تقریبا ۵ ساله است.

به گفته این مقام مسئول هر عددی که به یک هکتار گندم و جو تعلق می‌گیرد ۷۰ درصد از بیمه آن را دولت باید پرداخت کند و ۳۰ درصد را کشاورزان می‌پردازند که از این مقدار امسال ۸۰ درصد آن را ستاد اجرایی فرمان امام پرداخت و ۲۰ درصد آن را کشاورزان پرداخت می کنند.

او ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ این مقدار بیمه را گسترش دادیم و گزینه‌های آن را افزایش دادیم یعنی اگر کشاورز چیزی را کشت کرد، اما دست آوردی نداشت در این زمین، به او یک میلیون تومان پرداخت خواهد شد تا هزینه های اولیه به دست آید. البته گزینه‌های دیگری هم به مقدار ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان وجود دارند که حق بیمه این مقادیر کمی متفاوت است.

در ادامه عطاء الله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران بیان کرد: در رابطه با بحث تولید مشکلاتی که باعث کاهش راندمان در تولید می‌شود اکثرا در رابطه با نهاده‌های کشاورزی است که از سال گذشته ستاد اجرایی فرمان امام در این زمینه به کشاورزان کمک می کند که بر این اساس یک جهش اولیه اتفاق افتاده که باید استمرار پیدا کند.

او گفت: سیاست‌ها حمایتی بخش کشاورزی یک قانون بسیار خوبی است که مجلس تصویب کرده و به کمک بخش تولید آمده که امیدواریم با اتخاذ سیاست‌های حمایتی و در اختیار قرار دادن به موقع نهاده‌ها و بیمه محصول و تامین نقدینگی بتوانیم این سیاست‌های حمایتی را اجرایی کنیم، چرا که این ظرفیت وجود دارد.