میزان جهانی تولید ذرت افزایش و گندم ثابت ماند
میزان جهانی تولید ذرت افزایش و گندم ثابت ماند

میزان برداشت گندم در جهان براى سال زراعى ٢٠٢١/٢٠٢٢ در دنیا را نسبت به گزارش ماه قبل، بدون تغییر و برداشت ذرت بواسطه بهبود شرایط برداشت ذرت در امریکا، تا سقف ١ میلیون تن افزایش خواهد داشت

میزان برداشت گندم در جهان براى سال زراعى ٢٠٢١/٢٠٢٢ در دنیا را نسبت به گزارش ماه قبل، بدون تغییر و برداشت ذرت بواسطه بهبود شرایط برداشت ذرت در امریکا، تا سقف ١ میلیون تن افزایش خواهد داشت

به گزارش بخش بین المللی پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی و صنایع غذایی ایران(اگنا) به نقل از تحلیل گر ارشد بخش غلات، یاشار؛ میزان برداشت گندم در جهان براى سال زراعى ٢٠٢١/٢٠٢٢ در دنیا را نسبت به گزارش ماه قبل، بدون تغییر و برداشت ذرت بواسطه بهبود شرایط برداشت ذرت در امریکا، تا سقف ١ میلیون تن افزایش خواهد داشت.

گندم

نهاد بین المللى غلات(IGC)  روز پنجشنبه، در آخرین گزارش ماهانه خود، تقریبا برآورد از میزان برداشت گندم براى سال زراعى ٢٠٢١/٢٠٢٢ در دنیا را نسبت به گزارش ماه قبل، بدون تغییر و تا سقف ٧٨١ میلیون تن، ثابت نگه داشت.

این گزارش، در حالیکه میزان تولید و برداشت کل غلات و دانه هاى روغنى را با ٢ میلیون تن افزایش براى سال زراعى ٢٠٢١/٢٠٢٢ نسبت به گزارش ماه قبل و تا سقف ٢،٢٩٠ میلیون تن اعلام کرده، از سوى دیگر، تقاضاى بازار هم با افزایش ۴ میلیون تنى نسبت به برآورد ماه قبل، تا سقف ٢،٢٩١ میلیون تن برآورد میکند.

در نظر داشته باشیم که برآورد IGC از میزان احتمالى برداشت کل غلات و دانه هاى روغنى براى سال زراعى ٢٠٢١/٢٠٢٢ حدود ٧٨ میلیون تن از برداشت تقریبى کل غلات و دانه هاى روغنى براى سال زراعى جارى (٢٠٢٠/٢٠٢١) بیشتر میباشد.


مقایسه میزان برداشت و مصرف  کل غلات (گندم، جو، ذرت، دانه سویا و…) در دنیا در سه سال قبل نسبت به پیش بینى برداشت / مصرف در سال زراعى آتى

در همین راستا، روز چهارشنیه وزارت کشاورزى اکراین از توافق با صادرکنندگان اصلى غلات این کشور جهت افزایش سهمیه صادرات گندم براى سال زراعى جارى ٢٠٢٠/٢٠٢١ از ١٧.۵ میلیون تن به ٢۵.٣ میلیون تن، خبر داد. کماکان، شرایط جوّى در اکراین، میزان برداشت کل غلات را براى سال جارى تا سقف ٨٠.٣ میلیون تن برآورد میکند که از این میزان، حدود ٣٢.٣ میلیون تن، گندم برآورد می شود.

ذرت

در راستاى گزارش روز پنجشنیه IGC ، این نهاد، پیش بینى برداشت ذرت براى سال زراعى ٢٠٢١/٢٠٢٢ را نیز بواسطه بهبود شرایط برداشت ذرت در امریکا، تا سقف ١ میلیون تن افزایش به ١،٢١٠ میلیون تن رساند که نسبت به برداشت تخمینی سال زراعى جارى ٢٠٢٠/٢٠٢١ با ١،١٢۶ میلیون تن، به مراتب افزایشى دیده شده است. در نظر داشته باشیم که    IGC هم در راستاى گزارش USDA میزان برداشت ذرت امریکا را در حدود ٣٨١.۵ میلیون تن برآورد کرده است.

نگاهى هم به بازار ذرت اکراین، تقریبا در آخر هفته گذشته (٢٠ اکتبر) علیرغم اینکه تا حدودى تقاضاى بازار از سوى اروپا و مصر در بازار بالتیک در جریان بود، با این حال بازار شرایط متعادلى را پشت سر گذاشت. ثبات قیمت در بازار حاکم بود. 

در نظر داشته باشیم که علیرغم اینکه تا ١٣ اکتبر حدود ٢٢٪؜ از اراضى تحت کشت ذرت در اکراین برداشت شده است، اما کماکان سرعت و میزان برداشت نسبت به مدت مشابه در سال قبل، عقب تر میباشد. در اکراین، براى فصل جارى حدود ١١.٢ میلیون تن ذرت و ٩.۶ میلیون تن جو، انتظار برداشت محصول وجود دارد.

روند قیمت ذرت تحویل بنادر اکراین به طور هفتگى طى یک سال گذشته