تنها بازوی علمی وزارت جهاد کشاورزی
تنها بازوی علمی وزارت جهاد کشاورزی
رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی ضمن تأکید بر نقش تحقیقات در توسعه بهره‌وری صنعت پرورش دام و طیور از دستاوردهای این موسسه در آستانه دهه مبارک فجر خبر داد.

اقدامات موسسه تحقیقات علوم دامی در راستای افزایش تولید دام و ارزآوری:

تنها بازوی علمی وزارت جهاد کشاورزی

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی ضمن تأکید بر نقش تحقیقات در توسعه بهره‌وری صنعت پرورش دام و طیور از دستاوردهای این موسسه در آستانه دهه مبارک فجر خبر داد.

 

حسن خمیس آبادی با اشاره به این‌که موسسه تحقیقات علوم دامی تنها بازوی علمی وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با تولیدات دامی، طیور و زنبورعسل است، گفت: این موسسه توانسته طی سالهای گذشته دستاوردهای مهمی در توسعه علوم دامی و افزایش بهره‌وری تولید داشته باشد.

 

وی ادامه داد: یکی دیگر از دستاوردهای موسسه حفظ ذخایر ژنتیکی و همچنین هویت بخشی به اسب کشور است. همکاران ما موفق شده‌اند نژادهای مختلف اسب ایران در استان‌های مختلف را ثبت کرده، شناسنامه‌دار کنند و با ایجاد تبارنامه برای اسب‌ها، ضمن جلوگیری از صادرات غیرمعمول اسب‌های ایرانی، باعث افزایش ارزش ریالی آن‌ها و سودآوری بیشتر برای پرورش‌دهندگان اسب در کشور شوند.

 

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی افزود: این موسسه همچنین درزمینهٔ تغذیه، مدیریت پرورش و اصلاح ژنوتیپ دام و طیور دستاوردهای مهمی داشته است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ارتقاء مرغ لایه آرین است.

 

وی اضافه کرد: با توجه به پتانسیل تولیدی که در مرغ آرین وجود دارد، همکاران ما در بخش ژنتیک موسسه تحقیقات علوم دامی فعالیت‌های قابل‌توجهی انجام داده‌اند و با تشخیص نقاط ضعف این مرغ و با توجه به انتخاب‌های بسیار خوبی که در خانواده‌های لاین آرین داشته‌اند، موفق شده‌اند تولیدات این مرغ را افزایش داده و وارد بازار کنند.

 

خمیس آبادی یکی از کارهای بزرگ موسسه را در حوزه خوراک دام، و بازنگری و تکمیل استاندارد ملی خوراک دام محلی و خوراک‌های وارداتی دانست.

 

وی افزود: جیره نویسی در مزارع پرورش دام و طیور بر اساس جداول و استانداردهای کشور آمریکا است اما موسسه تحقیقات علوم دامی با توجه به منابع خوراک موجود در کشور و بازنگری نیازهای تغذیه‌ای دام توانسته‌ است این جداول را به‌روز کرده و در اختیار پرورش‌دهندگان قرار دهد.

 

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی بیان کرد: به‌این‌ترتیب که ارزش غذایی مواد مغذی قابل‌استفاده در خوراک دام و طیور در هر استان شناسایی و احصاء، و ارزش غذایی آن‌ها برای مصرف دام سبک و سنگین با توجه به هدف تولید مشخص‌شده و در این جداول تنظیم شده است. به‌این‌ترتیب جیره نویسی که از این به بعد برای دام‌ و طیور انجام می‌شود، امکان تحقق پتانسیل تولید دام و طیور در کشور را بیش‌ازپیش فراهم می‌آورد.